Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min lille datter klarer ikke å ta puppen, og derfor ble vi nødt til å begynne med flaske. Hun gikk bare ned i vekt... Forsøker å pumpe og gi mm og mme om hverandre. Hun er hissig og ivrig ved puppen, men klarer ikke å få tilfredstillende tak. Har ikke hatt problemer med for lite melk, det har rent i bøtter og spann.. Men ikke ned i magen hennes. :-( Er det likevel mulig at jeg vil kunne amme henne etterhvert, eller er løpet kjørt når man har gått over på flaske? Har tenkt å søke hjelp for å få til puppingen etter at hun har vært på fetekur. Er det egentlig noe poeng? Vil så gjerne amme.

Jeg får ikke så mye ut når jeg pumper. Hva er evt. vanlig å få ut, og er det noen som har noen tips på å få ut en god slump? Vil så gjerne ha et lager mm, slik at jeg kan bruke det fremfor mme.

Håper noen har noen tips eller råd. Synes dette egentlig er veldig trist, for jeg vil så veldig gjerne amme.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5827864-%C3%A5-g%C3%A5-fra-flaske-til-pupp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være mulig å få henne tilbake på puppen. Mulig det tar en del tid, mulig det ikke går, men det kan gå :)

Jeg hadde tatt kontakt med helsestasjonen eller kanskje aller helst en ammehjelper for å få veilidning til å komme tilbake til puppen.

Kjempeflott at du prøver å pumpe en del! Litt mm er bedre enn ingen mm, og da opprettholder du også en viss produksjon.

Det kan for mange være vanskelig å pumpe ut melk/å få i gang utdrivingen ved pumping, selv om en vet at det er melk der. Kanskje en annen pumpe ville vært bedre, kanskje Syntocinon nesespray som pusher utrivingen kan hjelpe. Eller kanskje håndmelking er tingen?

Sjekk Ammehjelpen sine sider www.ammehjelpen.no. Der står det mange tips om mye, og også liste over ammehjelpere.

Ammehjelpen kan også hjelpe deg ift pumpingen.

Lykke til!

Så flink du er! Som pumper og VIL få det til!

Jeg har nettopp erklært datteren min som etablert på puppen. Hun er to måneder imorgen. Men det har vært en laaang vei hit. Vi begynte med ekstremt såre brystvorter, som var så vondt at jeg ikke klarte å la henne ligge lenge nok ved brystet til at hun fikk nok. så hun raste også ned i vekt. Og det til tross for overflod av melk. Så fikk jeg ammeforbud, pga store sår. Dagen etter fikk jeg brystbetennelse og ble innlagt på sykehuset. Jeg pumpet meg hele tiden, for å holde produksjonen oppe. Men så mistet jeg melken pga høy feber og sykdom. Allikevel pumpet jeg meg, og fikk melken tilbake. Da jeg fikk ammeforbud gikk vi over på flaske. Og jenta ble fornøyd. HUn har jo ikke vært mett noen gang, siden jeg ikke har orket la henne ligge ved brystet. SÅ flasken var jo rene himmelen....

Men, da jeg ble frisk var det på tide å kaste flasken og fram med puppen. Men da ville hun ikke. Nektet fullstendig. OG hvert måltid ble en kamp.

Jeg har forsøkt det meste. Og det beste rådet er tålmodighet. Ikke la henne være for sulten. Ikke la henne ligge å bite, ei heller tulle...

Det som funket for oss var å ta tuten på flasken inn til brystet, la henne suge på den. Da kommer brystet ut i tuten, og så smuck! bort med tuten og inn med brystet. DEt virket veldig bra. etterhvert gikk vi over på brystskjold, og så gikk det en dag eller to så var hun på brystet. Nå har hun ikke fått flaske på leeenge! Deilig.

Det er et strev og styr, og det virker helt umulig! Men det går faktisk. jeg har grått mange tårer, følt meg rimelig ubrukelig, og lei meg for å måtte kjempe mot min egen datter. dessuten ble det mye skriking fra den lille frøkna, noe som i seg selv sliter ut de fleste. Men, plutselig gikk det. vet ikke hvordan det skjedde, men på et par dager gikk det. En jordmor sa til meg at "det handler egnetlig om hvem av dere som holder ut lengst, du eller barnet". det tente meg nok til å orke å stå på.

For du må ikke holde på for lenge. det er så viktig å ta vare på seg selv og kosen med barnet. det kan lett forsvinne i alt det praktiske og tekniske. Til tider har jeg ikke følt annet enn at datteren min har vært noe jeg må mate og stelle. og det er ingen god følelse.

Min erfaring er at det går, men ikke prøv for lenge! det er bedre med en mett og blid unge og en opplagt og blid mor. og livet er så mye mer enn pupp!

Lykke til!!!!!

Eg har vore der du er. Etter å ha amma mine to første (den eine med litt startproblemer, den andre var som ein drøm å amme) fekk derimot ikkje minsten tak på puppen. Eg mistenker det for å vere at han hadde for stramt tungeband (for det har han), men er ikkje sikker.. og når han først var vant til å få flaske, ville han ikkje ha noko anna. Sjølv om eg har prøvd og prøvd å få han tilbake til puppen.

Det heile begynte på sjukehuset, der personalet etterkvart ga meg ammeskjold for å sjå om det hjalp. Men eg trur det berre blei verre (sjølv om eg hadde trudd at det skulle gå bedre, for det var det som redda amminga med førstefødte). Eg holdt på i ei veke med å prøve å amme han. På slutten av den veka vog eg han på helsestasjonen, og det viste seg at når han fekk så dårlig tak på puppen så fekk han heller ikkje nok mat. Så eg begynte å pumpe meg og gi flaske, måtte gi han mme nokre dager også for å få opp produksjonen min.

Hadde eg fått gjort alt om igjen hadde eg kanskje prøvd å heller gi melk med skei el.l, sjølv om det hadde vore litt styr i begynnelsen. Men lillegutt la sin elsk på flaska, og det var ikkje mulig å snu det. Var i kontakt med ei ammehjelp, og ein av tinga vi prøvde var å "nullstille" minsten. Eg skulle gi han melk med skei eller nebb for å venne han av med flaska. Men det gjekk nokre dager, med masse skrik og bleiene blei tørre- og etter det meinte også ammehjelpen at det ikkje var så mykje meir å gjere.

MEN det er ikkje dermed sagt at dattra di ikkje klarer å suge på pupp, etter å ha fått flaske ei stund.

Eg har valgt å pumpe meg (får ut meir enn nok melk). Til å begynne med pumpa eg meg kvar gong den lille hadde fått mat, også om natta. No er han 5 1/2 mnd. Litt erstatning har han fått innimellom, men mest mm.

Håper det går greit å få jenta di over på pupp, sjølv om ho får flaske ei stund.

Tusen takk for oppmuntrende tilbakemeldinger! :-) Jeg er bestemt på å få til dette, aller helst med amming, men det viktigste er datteren min og hennes velvære, så hvis det til slutt ender med å bare bli flaske og pumping så får jeg klare det. Men i dag er jeg heldigvis positiv og har troen på at det kan gå.

Takker igjen for veldig fine tilbakemeldinger, jeg trengte de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...