PrincessElisabeth Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 jobber deltid i en klesbutikk, hvor jeg og sjefen ikke kommer noe særlig godt overens. Jeg har termin i slutten av oktober, men har sagt at jeg kommer til å jobbe ut august, og bare kanskje at jeg skal jobbe ut september. Jeg er sliten nå etter å ha jobber mesteparten av sommerferien(har hatt en uke ferie, resten har vært fra 2-6 jobbdager i uken). Vil nå bare høre med dere om det er tåpelig av meg å si at jeg vil jobbe ut august og ta permisjon fullt resten av dette året for så å jobbe litt på nyåret. Har tenkt å jobbe kanskje en gang i uken etter nyttår, men det er jo kun om det er mulig for meg å gjennomføre Kan hun nekte meg å ta permisjon 2 måneder før termin?
en liten en Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 jeg jobber deltid i butikk og sa fra i juni at jeg ikke kom til å jobbe i sommer (termin i august). på min jobb var det helt i orden, men der er det endel tunge løft og man er mye alene på jobb, noe som ikke passer for en med gravidmage.. det var ikke noe problem i fh til sjefen, men i min kontrakt står det 0-20 timer i uken, så jeg har ikke noe fast arbeidstid, lurer på om det kan ha noe å si??
Dane Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 Jeg tror ikke du har krav på perimsjon så tidlig. Men hvis du er sliten... Hva med sykemelding? 50% f.eks. Jeg har gjort det, siden jeg ble forferdelig sliten.
silia Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 Tror du har krav på å få begynne svangerskapspermisjonen inntil 3 måneder før termin, men personlig tror jeg at jeg hadde bedt legen om en sykemelding. Det er kanskje godt å få beholde månedene med permisjon til babyen kommer. Tror nok du får sykemelding dersom du ber om det, både pga. samarbeidsklimaet men også pga at det kan være ganske travelt å jobbe i butikk på slutten. ang det å jobbe en dag i uken etter nyttår, så kan du velge tidskonto, og da kan du jobbe litt samtidig som du har permisjon noen dager. Trygdekontoret er veldig behjelpelig med å svare på slike spørsmål, så ta en telefon dit så får du nok svar.
Rut Bram Skrevet 6. august 2006 #5 Skrevet 6. august 2006 nei hun kan ikke nekte deg, du har rett på å permisjon inntil 3 mnd før termin. men jeg ville absolutt heller prøvd å få en sykemelding i tiden før terminen, det er bedre å spare den ekstra permisjonsmnd til etter fødselen, hvis du kan. det er en stor overgang å få barn - og er du forberedt på å overlate barnet til noen andre så tidlig? (hvis ikke pappaen kan steppe inn, da...)
PrincessElisabeth Skrevet 6. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2006 planen her er som følger: Jeg er ferdig med skole, skal ha fødselsstipend for jeg skal ut i lære høsten 2007 så permisjonsmåneder mister jeg ikke(så en som nevnte det lenger oppe ) Jeg kan jobbe så mye jeg vil utenom disse pengene for jeg får ikke fødselspenger, så det er klargjort. Jeg jobber til vanlig kun 4 timer i uken, så den ene mandagen jeg skal jobbe i 4 timer har pappa'en her sagt at han skal passe henne, siden han er ferdig på jobb da det ordner seg Problemet mitt er at sjefen ikke er helt på godfot med meg(vet ikke hva jeg har gjort, men alt jeg gjør er ikke bra nok for henne, har vært slik i de to årene jeg har jobbet der) så jeg er redd for at hun kan nekte meg å ta permisjon en måned før tiden, selv om det heter at man kan ta permisjon 12 uker før termin. Jobben er ikke så tung, men jeg sliter med å stå oppreist i 4 timer i strekk, min sjef syns nemlig ikke det å hvile seg,selvsagt når det ikke er kunder der, er noe man ikke skal gjøre...jeg hadde ikke villet hvilt meg hadde det ikke vært pga bekkenet, men å stå i 4 timer er slitsomt når man har vondt:S noe som klarer å sette seg inn i situasjonen?
Maria *20 aug Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 har du krav på sykemelding slik at du slipper å benytte deg av din permisjon? Jeg jobbet deltid på butikk, og fikk sykemelding hele 3 måneder før permisjon grunnet lumbago og at butikken ikke kunne tilrettelegge arbeidet for meg. Spør legen din, da kan ikke din arbeidsgiver kreve noe annet. Lytt på kroppen din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå