Gå til innhold

Mini 5 mnd, trenger fast føde?

Anbefalte innlegg

"Mini" er 5 mnd, har passert 10 kg og spiser mme. Har til nå spist litt i overkant og har god matlyst. Har forsøkt med grøt i snart 3 uker, men får ikke hel dreisen på det. Den ene dagen kan han spise 10 ts, neste dag kommer alt ut igjen . Har gitt smaksprøvene etter mme-måltid, da han lett blir utålmodig og irritert dersom han er for sulten. De siste dagene har han våknet for å kreve mat hver 3 time på natt. Spiser godt på dag men da gir vi ca 40 ml vann før hvert måltid (4 måltider) slik at han skal ha magemål ift mme. Trenger IKKE å legge på seg i samme farta lenger, er god og rund!

Så dere, hva gjør jeg? Jobbe enda mer med fast føde? Andre gode ideer? Tydelig at mini ikke blir helt fornøyd av samme mengde mme som han har fått siden han var 3 mnd. Får jo det samme, men er mye tyngre og mer våken.

Trenger deres hjelp nå ja :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5827009-mini-5-mnd-trenger-fast-f%C3%B8de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor ville du begynne med grøt når babyen er så liten? og veier såpass mye?? de anbefaler jo å begynne med grøt når de er 6 mnd? bare lurer jeg altså!!! mi er 5 mnd og veier 6,2 kilo.... hun får kun melk... så burde jeg også begynne med mat?? tenkte å vente til hun er 6 mnd jeg..... det kommer jeg til å gjøre uansett faktisk... :)

Det hender at dem som går på mme må ha grøt tidligere.

Vet ikke hva som gjør at din lille ikke vil ha grøt, men her blandet vi fruktpure i grøten slik at smaken ble bedre og da gled den plutselig rett ned.

Kanskje det vil hjelpe hos dere også.

Når det gjelder mengden mat han trenger hadde jeg forhørt meg på HS., men vil jo tro at en så stor pjokk trenger mer enn bare mme.

Det anbefales å fullamme til 6 mnd, men det blir ikke helt det samme med barn som får mme. Hvis han drikker godt over en liter i døgnet kan du nok begynne med fast føde ja. Det er helt normalt at det tar tid å få dreisen på dette, siden konsistensen er en helt annen og babyen må jobbe helt forskjellig med munnen enn han er vant til.

Er han sulten når du gir han smaksprøvene? Prøv å gi han nok mme først til at han stiller den verste sulten, men alikevel ikke er mett. Liker han ikke smaken? Prøv å tilsette littegrann frukt (most banan, frukt fra glass e.l.). Kanskje det er bedre å begynne med litt middag? Enten glass eller hjemmelaget. Most gulrot med litt mme kanskje.

Du kan også prøve bittesmå brødbiter dyppet i mme. Småen her i huset elsker brød!

Lykke til:)

Tusen takk for onemorepls! Ja, nå spiser han ca 12% av sin kroppsvekt. Dette anbefales etter fyllte 3 mnd. Men hadde nok spist mer om han fikk, derfor gir vi vann rett før måltider. På denne måten føler han seg nok raskere mett enn han ellers ville gjort. Må legge til at han er en sunn og frisk gutt, har aldri vært syk og er full av muskler ;o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...