Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg litt? Ang. igangsetting av fødsel.

Frk.Forvirret

Anbefalte innlegg

Ble strippet da jeg hadde 1,5 cm åpning. Hvis ikke åpningen blir større, hvordan setter de igang fødselen da? Gele? Hva er "kriteriene" for å få drypp eller at de tar vannet? Legen sa at fødsler som ble satt igang oftere ender med hastesnitt, enn fødsler som starter naturlig. Er veldig spent på dette her, jeg. Har ingen erfaring med igangsettelse, da min forrige fødsel startet naturlig. Noen som vil dele litt erfaringer med meg?

Fortsetter under...

Min forrige fødsel startet av seg selv, så jeg har ingen erfaring.

Det kommer vel litt an på hvor langt du er kommet i svangerskapet, hvor bra babyen har det osv.

Dette med at igangsetting kan føre til hasteks har vel en viss sammenheng med at det er en grunn til at fødselen settes i gang, hadde den ikke blitt igangsatt hadde det vel også endt på samme måte...?

Selv gikk jeg 32 dager over menstermin og 17 dager over ul-termin, og fødselen startet av seg selv. Noen sykehus er av en eller annen grunn veldig imot igangsetting av fødsler (for enhver pris).

Vi hadde store overtidskomplikasjoner, og de var flere ganger innom tanken på hasteks, men valgte å la det gå sin gang.

Ofte får man modningsgelè, ellers tar de vannet eller setter deg på drypp, men da skal de ha gode grunner tror jeg.

Får håpe det starter av seg selv, det er jo det beste...

Lykke til uansett!

Hei, vet ikke om jeg kan svare så godt men...

Også hørt at det ofte kan ende med keisersnitt når man setter igang fødselen.

Er gravid i uke 16-17 nå. Har et barn fra før. Da jeg var en dag over terminen og var hos jordmor var jeg veldig utålmodig og klar for å få ungen ut.... Jordmora sa at hun kunne prøve å hjelpe det litt igang. Hun "tøyde"- det var det hun kalte det. Hun kjente vel rett og slett om det var åpning også tøyde hun litt. Det var litt ubehagelig, men likevel. Ble så bedt om å dra hjem å hoppe til køys. Jeg sa at det fristet ikke så veldig. Da fikk jeg til svar at: "var det ikke du som ville føde? Da er det ikke snakk om lyst-det er en jobb-hjem med deg".

Hørt noe om at mannens saker inneholder noe som også er med på å starte fødselen. Hva heter det nå igjen?

Endte med noe kynnere utover ettermiddagen. Men de avtok. Våknet derimot tidlig morgenen etter av et "pang", så var det hele igang. 5 minutter mellom hver ri.

Jeg er sikker på at denne tøyinga til jordmora gjorde susen.

Men vet ikke om det er noe som kan hjelpe deg da.

Lykke til.

hos meg ble fødselen i gangsatt grunnet at vannet gikk (jeg visste ikke om det hadde gått en gang, det piplet litt og fikk mistanke om fostervann), dette var to uker før termin. Ble da forsøkt med to modingskurer, men hver gang ble jeg like skuffet, ingenting skjedde, ingen åpning. Da satte de igang fødselen med drypp.En lørdagsmorgen for 6 år siden...og lørdagskveld kom prinsen vår :)

Heisan

Regner med at du allerede har født, så jeg går ikke inn på prosedyren med igangsetting. Syns det var helt unødvendig av legen å komme med opplysningen om hastekeisersnitt. Jeg er selv jordmor, og har igangsatte fødsler daglig, de fleste før da vaginalt likevel. Selvsagt blir det mer overvåkning, og man får kanskje ikke helt den samme følelsen av en "naturlig fødsel." Håper du likevel hadde en fin fødselsopplevelse.

Hei!

Jeg ble satt igang. Først så hadde de strippet meg for å få ting i gang. Hadde ingen åpning. Så skulle legen komme dagen etter å sette en gele men han kjente etter først for å kjenne om jeg hadde noen åpning, og det hadde jeg. 1 cm.. Ble satt på drypp rundt 16.00 og syv timer senere var gutten min ute=o)

Må bare legge til at gutten ikke hadde det bra, så derfor ble jeg satt igang. Hadde også problemer under fødselen. Jeg la ikke merke til det( var så å si dopa ned med lystgass, skal ikke ha det neste gang) men mamma(legesekretær) så på ctg at noe var galt og sa i fra. Plutselig sto det JM(selvfølgelig) en barnepleier og en lege i rommet. Var temmelig fullt der inne=o) Men alt gikk bra.

Sambo var også med på fødselen men han kom senere pga at han hadde vært på student cruise.=o) Og søsteren min og pappa satt på venterommet og venta i 7 timer..Hehehe...Gutten ble født på Morfars bursdag=oD

Oj ble langt dette=o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...