Gå til innhold

Kan bhg nekte lillegutt å sove utei vognen`?

Anbefalte innlegg

Lillegutt er ikke så glad i å sove på dagtid og slettes ikke i en seng inne, men det har gått bra den ene gangen han prøvde i bhg i forrige uke, men jeg synes det er så rart at de ikke har et tilbud om at de får sove ute engang. det var ikke diskuterbart engang liksom.. hva gjør de i deres bhg? De er lite ute iløpet av dagen så da hadde han iallfall fått litt mer frisk luft når han sov i det minste

Fortsetter under...

Det finnes vel ingen regler på dette. Men det er for dårlig at ikke dere selv kan få bestemme dette. Tror de aller fleste bhger lar de som ønsker det, sove ute i vogn. Jeg jobber i bhg, og synes erfaringsmessig, at det er letter at barna sover i vogn av mange grunner. En ting er at det ofte er lettere i starten, pga at de sover i sin egen kjente vogn.

Syns du skal si klart i fra hva du mener, og begrunne hvorfor du ønsker at han skal sove ute.

Jeg synes faktisk ikke det er så rart at man ikke selv kan velge om de skal sove ute i vogn eller inne i seng. Det ville skape mye ekstra bry for barnehagen og de fleste barn venner seg utrolig fort til rutinene i barnehagen selv om de er vant til noe annet. I min datters barnehage sover de på en overbygd veranda i 2 etg i senger og når de sover så sitter det alltid en ansatt der og passer på de. Det hadde blitt veldig vanskelig hvis noen kom å krevde å få sove ute i vogn. Det hadde blitt mye ekstraarbeid for de ansatte og de er ikke mange nok til at en kan passe på noen ute i tillegg.

Det kommer helt sikkert ikke til å være noe problem for sønnen din og sove inne i seng. De venner seg utrolig fort til rutinene i barnehagen når de ser de andre barna gjøre de. Vår datter er umulig å få til å sove i seng eller ligge rolig på et stellebord hjemme, men i barnehagen er det ikke noe problem.

Jeg er ikke enig med deg her, e får en prins. Jeg har jobbet 11 år i bhg, og vi har alltid hatt barn som har sovet ute i vogn. Ikke noe ekstraarbeid med dette. Det eneste er hvis en voksen må stå veldig lenge og rugge på vogna. Men vi har heller ikke en voksen som sitter ved siden av vognene hele tida. Til gjengjeld står de slik plassert at vi ser dem når vi er ute, og ser dem ut gjennom vinduet når vi er inne.

Vi har også barn som sover inne i reiseseng, og noen på madrass på gulvet. Her må det noen ganger være en voksen i rommet til barna har sovnet, og noen ganger ikke. Det kommer an på barna, og hva de er/blir vant til.

Jeg synes dette er noe man bør kunne få til. I mine barns barnehage, er det også på samme måte som jeg beskriver her.

Men hvorfor lage noe problem av det før du har latt barnehagen få prøve det ut? Det er klart at det finnes barn som ikke kan læres nye rutiner, men jeg tror de fleste som har jobbet i barnehage har erfart at barn kan læres til å sove inne eller ute alt ettersom hva de andre barna gjør. Og det er jo ikke overalt det er så lettvint å sette vogner ut med barn som sover heller. Skal andre barn som er ute måtte være stille, da, for ikke å vekke dem? Og så bør jo faktisk barna passes på, både de som sover ute og inne. Har man en liten avdeling med tre voksne, får man et problem. Mens barna sover, skal gjerne de som jobber ha sine pauser. Da finnes ikke nok folk til å være med de som sover inne, de som sover ute og de som er våkne.

Jeg synes dessuten at man må kunne ta litt hensyn til de som jobber sin hverdag også. Ja, de er der for at barnet ditt skal ha det best mulig, men hvor barnet sover, så sant det klarer å sove der, er vel egentlig uvesentlig?

Og ang det med frisk luft, så kan du kanskje kreve litt mer utetid mens barna er våkne i stedet. Det er viktig!

Hei HI her. Jeg mener ikke å lage noe problem av det, jeg vil bare at han skal få være mest mulig ute da jeg vet det kommer mange småbarn ned til 8 mnd.Og det sier seg selv at de ikke kommer til å være mye ute. Dette er en familiebhg og det er 8 små og 2 voksne. Det er et lite lokale og det er 4 + 4 på hvert av knøtte soverommene. Det spiller ingen rolle for meg hvor han sover så lenge han sover, hvorfor må dere alltid lese så mye ekstra "mellom linjene" (dvs legge til og lage ekstra probl) som ikke står der.

Annonse

jeg synes dette er lite fleksibelt av bhg. jobber selv i bhg, og hos oss sover det barn både ute og inne, alt etter hva foreldrene ønsker. når det er sagt, vil nok gutten din fort venne seg til bhg sin rutiner. de fleste barn tar slike ting mye lettere i grupper enn alene sammen med mamma og pappa.

Heisann!

Det med soving gjøres forskjellig i forskjellige barnehager.. deres barnehage har soving inne. Da har de sikkert funnet ut at det er det som fungerer best for dem, og slik vil de helst ha det. De aller fleste små barn tilpasser seg veldig greit, så jeg tror ikke det blir noe problem for gutten din. Er nok kanskje vanskeligere for mamma`n?? ;)

Jeg har jobbet i mange barnehager i løpet av en god del år, de fleste har hatt soving både inne og ute, mens en hadde kun soving ute. To av de hadde bare soving inne. Min erfaring er at barna tilpasser seg veldig greit, slik at det egentlig ikke er noe problem.

Lykke til!

ped.leder`n!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...