Gå til innhold

Søvnvansker for mor

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med søvnproblemer. Selv om gutten min faktisk sover ganske bra, sliter jeg med søvnen. Når jeg har våknet for å amme får jeg ikke sove etterpå og jeg våkner av et hvert kny. Skal legge ham på eget rom, det vil nok hjelpe. Men: jeg har trøbbel med å pumpe meg, får ikke ut nok. Etter mye styr og 2mnd med minimalt søvn mener mine omgivelser at jeg burde sove en hel natt innimellom, kanskje en gang i uka eller noe sånt, da kan mannen min gi flaske med mme. Jeg er svimmel og rar og har besvimt og hallusinert av søvnmangel i det siste, så en pause hadde vært bra. Er det dumt at gutten får mme noen netter. Er bare snakk om ett måltid. Vil det påvirke ham negativt med hensyn til forholdet til puppen og/eller næringsmessig? Har mye dårlig samvittighet, som mødre flest... Ideer til løsninger?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5823714-s%C3%B8vnvansker-for-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søvn virker faktisk melkefremmende. Den største faren er at du våkner med megaspreng og at han blir gitt for mye mme om natten til at han er sulten nok til å ta alt du har da (noe øm vil du kanskje føle deg igjennom dagen pga sprengen, det er normalt). Men: Dette kan faktisk føre til en positiv sirkel. Hvis du pumper det ene mens du ammer det andre ved morgenmåltidet har du muligens nok i kjøleskapet til at du kan legge deg tidligere og far gir barnet mat ved vanlig leggetid slik at du får en hel drøss timer sammelagt. Det kan være lurt å kampere på sofaen hvis det er bedre for deg, far kan komme med barnet og legge det igjen.

Forresten, bruk en ordentlig pumpe, og bruk antiallergisk mme (apotek).

I tillegg så få blodprøve hos legen, det er en del mangelsykdommer som arter seg slik. Blodmangel, b12, stoffskifte etc. Mange kan komme ute av hakk ved fødsel og graviditet. Og du skal ikke gå fort ned i vekt nå, stapp i deg 2500kcal per dag, få proteindrikker fra apoteket hvis det er vanskelig!

Det er flott at omgivelsene tar seg av deg!

Lykke til!

Du bør pumpe MENS du ammer på morgenen uansett den første morgenen. Har du ikke en gang et pumpesett (plastikkdelene med en flaske på) tilgjengelig? Hvis du håndpumper og far står der med en frysepose over den ledige puppen, so be it.

Lykke til, og hvis det ikke er mulig å pumpe, så ihvertfall prøv å holde mme'n til 120ml om natten, pluss litt vann, hvis barnet vil ha mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...