Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Hollegrøt med ris. Det står at melk og vann skal kokes opp og så avkjøles, men jeg tenkte å bruke mm. Kan jeg koke opp vann, avkjøle og så tilsette mm og grøt pulver? Mm skal vel ikke kokes? Står ikke oppskrift på hvor mye til smaksprøve heller, så hvis noen har erfaring så tusen takk :-)

Fortsetter under...

Hei Spirello

Jeg bruker den samme grøten og blander med mm. Det jeg gjør er at jeg koker opp vann, og blander dette med mm som har stått i kjøleskapet. Da blir blandingen ca 50 grader, og jeg tilsetter pulveret med en gang.

Gutten min syns smaken var uvant selvfølgelig :) Og den grøten er usukret - men jeg ønsker ikke å blande den med fruktmoser etc - vil gjerne innføre en og en ting - og ønsker ikke at han skal bli vant til at alt smaker av søtt eller frukt. Derfor har jeg helt resten av grøten over på flaske når den har blitt til velling (den blir nemlig tynn pga mm - blandingen) - og så har jeg tilbudt han litt velling stadig vekk resten av ettermiddagen - dag nr 2 likte han smaken av vellingen - drakk godt. Nå er det dag 4, og han svelget unna grøt for første gang :) Hurra!!!

Lykke til i morgen da - og glem ikke fotoapparatet ;)

Jeg ammet mye og brukte etter hvert bare vann i Hollegrøtene. Tilsatte mm i starten, men det ble bare tynn suppe veldig fort. Tenkte ikke på å gi det på flaske da...

Har ellers hørt at mm ikke gjør grøten så tynn dersom du koker den også. Har ikke erfaring med dette. Grunnen til at mm ikke skal koke er vel at det da kan forsvinne/ødelegges et eller annet i den. Den blir ikke skadelig for barnet. Og dersom du ammer ved siden av, tenker jeg at det ikke gjør noe om mm i grøten ikke er helt optimal.

Til smaksprøve hadde jeg tatt ca en ss pulver og så bare rørt i vann/melk til passe tykkelse. Må nesten ha såpass for å få til å røre i det...

Selve smaksprøven er kanskje bare en ts?

Vi begynte heller med smaksprøver på frukt og grønnsaker denne gangen, siden det er lettere å bare ta litt av det en spiser selv på fingeren og la babyen smake. Begynte med det når hun ble helt despo etter å få tak i det jeg/vi spiste når hun var drøyt fem mnd - selv om jeg hadde tenkt å vente til hun var halvåret....

Fortsatte på denne måten med å la henne smake på nye ting etter hvert, og også litt større mengder etter hvert - en halv ts, en, to osv.

Når hun var 7,5 mnd begynte vi med litt grøt, og nå er hun 8 mnd og vi holder på å innføre det andre måltidet. Hun sluker det meste :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...