Gå til innhold

Sår på brystvorten - helingstid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sår som ikke vil gro skal man til lege med. Det må tas prøver av såret for å se om det blitt infeksjon.

Årsaken til at man er blitt sår må også rettes opp. feks feil sugetak eller feil ammestilling. Det er ikke lett å svare på hvor lang tid det skal ta før det gror. Hvis det ikke er infeksjon bør det bli bedre etter et par dager om du retter på sugeteknikk / ammestilling.

Pass på at ikke noe gnikker mot brystvorten. Ha f eks på melkeoppsamlere innimellom ammingene ( om du ikke har voldsom melkeprod - det stim nemlig til økt prod om du har mye) Bløt gjerne opp med steril saltvann/ øyebadevann før du legger opp slik at ikke skorper sprekker opp. Simplex øyesalve kan til nød brukes. Mye lufttørring i mellom ammingene så sprad rundt i heimen toppløs om du kan noen ganger daglig.

Håndmelking er forøvrig mer skånsomt enn pumping

Les på www.ammehjelpen.no her kan du lese masse om rikktig sugeteknikk - ammestillinger ( prøv flere)- såre brystvorter mm

Lykke til :-)

Tusen takk for flott svar! Veldig snilt av deg.

Jeg skal se an om det ikke blir bedre nå over helga, i så fall drar jeg til ammepoliklinikken og får tatt bakterieprøve. Jeg fikk forresten bakterier i sårene fra sykehuset og har allerede gått på antibiotika... Trodde derfor at det skulle bli bedre nå, men kanskje det fortsatt er bakterier der. Er ganske så desperat nå etter fire uker.

Jeg brukte Calendula-og sinksalve fra Weleda som egentlig er beregnet på såre babystumper. Det og en dags pause på den puppen. Men om du ammer veldig ofte og fra begge bryst er det kanskje vanskelig å gi det ene brystet en dags ferie...

Annonse

Jeg brukte brystskjold og Pure Lan salve da jeg var skikkelig sår. Det ble fort bra igjen. Men er enig i det som blir nevnt tidligere, at det årsaken kan være feil sugetak eller ammestilling. Dersom ungen f.eks suger helt galt, risikerer du jo at problemet kommer til å dukke opp stadig.. verdt å sjekke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...