Gå til innhold

Innovervendte brystvorter og amming-er det mulig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med de aller fleste er det helt uproblematisk. Ikke la noen fortelle deg noe annet... og OM det blir problemer kan det være lurt å "dra ut" brystvorten rett før amming. Ta en sprøyte (10 ml tenker jeg er passe, kanskje 20, du får se på de), Ta ut stempelet (litt hardt, men bare dra hardt). Så skjærer du av hele tuppen så du får putta stempelet inn fra den siden. Dytt stempelet helt inn, sett siden som da er åpem mot brystvorten og trekk stempelet langsomt ut. Hold draget en liten stund. Så er du ammeklar ;-)

kanskje går det kanskje ikke. funket ikke og amme med min ene innovervendte, så ammer på en pupp og pumper den andre. så har jeg ett stort lager av melk i fryseren da etter bare ei uke, for babyen greier seg jo med den ene puppen hun:)

For det første, jeg ammet i 15 mnd og hadde mye melk, til dels veldig mye. Motivasjonen var på topp og jeg hadde lest mye før fødselen.

Men innover var det, ja, og skikkelig lyserosa "frøkebryster", ikke noe sånn National Geographic-greier her. I "bøkene" står det at "amming skal ikke gjøre vondt". Ha!!!! Vel, jeg måtte i løpet av et par få uker produsere et par cm brystvortevev, og det var noe "kjempegøy" da det sto på. Det meste hendte de første dagene, og de neste ukene var mest heling. Og når ammingen var etablert etter en tre uker, så gjorde det overhode ikke vondt.

Du gjør rett i å be om råd før du står oppi det!

I etterpåklokskap ville jeg:

bedt om mer hjelp med sugetaket (skikkelig hamburgertak), ikke for hardt. Barnet skal helst ikke skade deg, gjør det (å-gud) vondt er det ikke rett, du må løsne med en finger i munnviken og forsøke igjen. Er det helt umulig så er det mulig å pumpe helt fra begynnelsen, kolostrum kan også pumpes. Og gis til barnet med kopp-kopp-kopp!!!

med kjepp og klør unngått at noen ga barnet flaske (jeg unngikk mme, men hun fikk litt sukkervann fra flaske på barsel, det lærte henne å suge for hardt) Gi evt fra kopp hvis du må pumpe pga sårhet eller sprekker. Et sugesterkt barn vil gjerne suge som om det gjaldt livet (og det gjør det jo...)

kjøpt brystvortebeskyttere (ligner veldig melkeoppsamlere, Avent har et fint sett med silikonbakdeler som kan brukes som begge), det er ikke det samme som brystskjold, de er geniale hvis du blir sår (og det ble jeg!!) og alt klistrer seg fast. Noen bruker albueskjell, men de puster ikke. Himmelsk! Og husk å skifte innlegg ved hver amming, Chicco sine fra apoteket klistrer ikke, visstnok.

Brukt pusteøvelsene fra svangerskapskurset til å få melken til å komme ned, det hjelper rent fysiologisk faktisk (samme hormonbildet). Skuldrene ned, lalalalala, ammmmmmm,....

Og vi er her da, hvis det utarter seg...

Jeg mener ikke å skremme deg, heller oppfordre til å rulle opp armene. Dette klarer du, vet du!

Lykke til med fødselen og barnet!

Annonse

Tusen takk for svarene. Kjøpte niplette for noen år siden for å se om det funka å få "normale" brystvorter, men det var bare mye styr og såre vorter og da jeg tok av sugekoppene tok det et kvarters tid og da var de like flate.. Men det er kanskje nok for å amme? Jeg skal i hvert fall prøve. Får vel oppfølging ved sykehuset de første dagene.

Signerer med anonym fordi jeg fremdeles synes det er pinlig å ikke være som andre, men har akseptert det. Mannen min synes heldigvis puppene mine er fine likevel!:)

HI

Det holder at de står ut til ungen har fått tak, og det tar omtrent ett sekund for en litt erfaren, sulten baby. Dessuten klarer de aller fleste babyene å suge dem ut selv, de tar jo ikke tak i selve vorten, men i hele areola. Jeg hadde bittesmå brystvorter og areola, og det var ingen "tutt" ut. Jeg tenkte i grunnen aldri noe over dette, men etter ammestart endret de seg, og nå har de "tutt" hele tiden...

Dette er jeg HELT sikker på at kommer til å gå fint, særlig når du hadde så fin effekt som du beskriver av niplette.

Og du: Du er ikke særlig annerledes, altså. Men det er helt greit å være anonym. Om du trenger din egen, private ammehjelper nå eller senere stiller jeg meg herved til disposisjon: [email protected]

Takk fjummsi! Jeg skal oppdatere deg og de andre som har svart når det har kommet så langt! Godt å høre at jeg ikke er alene om dette "problemet". Det er jo egentlig ikke noe problem så lenge man ikke gjør det til et problem..

HI

Ikke noe problem i det hele tatt!!

Jeg har samme "problemet" (visste jo ikke at det var noe problem før vesla ble født, da), og det første de fortalte meg på barsel var at jeg trengte brystskjold.... Tullball!!

Etter mye styr de første ukene var jeg på ammepoliklinikk - at løste seg på 1-2-3:-)

Min "ammeguru" sa: "de får ta det de får", og det funket altså.

Alt har med teknikk å gjøre. Hun viste meg "tvillingstilling", barnet under armen. Jeg holder rygg/skuldre med samme hånd som brystet babyen skal hektes på, den andre hånden leger en liten "C" over og under aeola (utenfor det røde området altså). Så "hekter" jeg vesla på etter stryking med brystvorten (den innovervendte) over nese og munn, slik at hun åpner skikkelig. Dette må gjøres litt brutalt de første gangene, men etterhvert som babyen skjønner konseptet, klarer den å koble seg på alene:-) Gjør ikke vondt i det hele tatt, funker som bare det (og hos meg stod blodspruten de første ukene fordi ingen viste oss at man kan amme på andre måter en "madonna") !!

Be dem vise deg der du føder. Ellers har de noen fine videoer på ammehjelpen.no (tvillingstilling + påkobling).

Dette går garantert bra - ikke noe å grue seg for!!

Lykke til!

- også kan det hende at de ikke er fullt så innadvente etter fødselen likevel -av og til skjer det noe i brystene når melken kommer og alt går så greit som bare det. Men kjempebra at du er forberedt og sjekker ut før du står oppi det. Pass på og få god veiledning når du kommer så langt - og ikke nøl med å ta kontakt med Fjummsi om det trenger det - hun er super!

Lykke til da med fødselen - gleder oss til å høre hvordan det går!!!

Jeg har ikke inndratte brystvorter, men flate, og det er nesten det samme når det kommer til amming. Det er som andre her har nevnt, viktig at babyen tar brystvorten på riktig måte. Det skal så mye som overhodet mulig av brystvorten og brystet inn i munnen. Fra første stund vær obs på at det IKKE skal gjøre vondt å amme. Hvis det gjør vondt så har ikke baby tatt brystet på riktig måte. Viktig at baby gaper skikkelig før du raskt introduserer brystet i munnen. Det gjøres ved å skyve baby mot deg og ikke omvendt. Hvis det gjør vondt, eller du ser at ikke hele brystvorten er inni munnen, løser du brystet ifra ved å stikke lillefingen inn i babys munnvik, og prøver igjen på nytt. Tenk positivt; at dette skal du klare. Mange har hatt det på samme måte og fått det til. Ikke vær redd for å be om hjelp hver gang du skal amme mens du er på sykehuset. Av og til kan det gjøre litt vondt i starten av ammingen, men det skal gå fort over. Det er fordi brystvortene er ekstremt sensible og ternger å "arbeides inn". Jeg brukte en krem som heter Purelan i begynnelsen, og den er god å ta på rett før amming såvel som imellom ammingen.

Lykke til med både fødsel og amming!

• 2 uker senere...

Annonse

Liten oppdatering fra HI:

Det ble fødsel allerede 8. august, fire dager før termin. Den gikk forøvrig bra, rier fra halv seks om morgenen og i elleve-tida om kvelden kom han ut. Ble etter hvert mye styr med amminga på sykehuset, noe som gjorde meg litt trist. De prøvde så godt de kunne der å hjelpe meg, men det ble vanskelig å få den lille gutten min til å suge riktig. Jeg trodde han sugde seg fast så visste det seg at han sugde på feil plass...ikke brystvorta! Etter mye strev, veiing uten at det ga noe utslag, kom de med brystskjold. Gutten min sugde seg fast med en gang og virket så fornøyd. Har prøvd å få ham på etter en stund med suging på brystskjoldet, men det vil han ikke ha noe av. Problemet med brystskjold er at det er hardere for babyen å suge så det er ikke sikkert han får i seg nok næring... Må derfor pumpe og gi ham litt i kopp i tillegg. I dag virket det imidlertid som om han hadde nok med puppene så det skal bli spennende å se om han har lagt på seg når jeg skal veie ham fredag. Håpe, håpe!

du kan dra på ammehjelp kontoret der du bor . der hjelper de deg å legge til barnet .. han bør få tilbudet om brystet når han ikke er kjempe sulten, gi han pupp med skjold først til han har fått dekt det meste av sulten. derreter tilbyr du han pupp uten.. du jkan hjelpe han med å evt "legge" brystvorta i munnen på han..

jeg fikk prematurt barn,han nektet å suge uten skjold,dessuten hadde han tungproblemer.og jeg innovervente/flate brystvorter..

men jeg syntes det ble så mye stress med sjold at jeg bestemme meg for å være ben hard .. han fikk litt med skjold så uten, vi slet i begynnelsen.. måtte "legge"bryste i munnen hans men , mens jeg stimulerte fot bladet hans eller skinnen . sugerefleksen slår inn da hos baby ..

nå 14 mnd ammer vi enda som bare det =)

kreves tolmodighet hos deg og barnet,ikke mas på barne , men prøv litt ofte...

lykke til =)

GRATULERER!!!

send en mail til fjummsi du!!! ( Hun skrev mailadr sin oppi her et sted.)

Bruker du forrsten de tynneste skjoldene? Ifølge ammehjelpens telefonhåndbok(ammehj jeg og skjønner du) kan de ultratynne silikonskjoldene kan være ufralige ved riktig bruk. (Dessvere har ikke jeg greie på evt navn på disse) - men viktig å få hjelp så barnet får nok næring - fjummsi hjelper deg med dette vet du!!

Grattis!

Leste du innlegget mitt over?

De ga meg også skjold på barsel, men det var totalt unødvendig og skapte bare stress og fortvilelse! Veiing, observasjon og massevis av jordmødre/barnepleiere som skulle sjekke og gi råd.

Bruk tvillingstilling som gjør det lettere for pjokken å ta tak. Form en "tutt" til ham ved å lage en C over og under det brune/røde området. Alt er teknikk, jeg lover deg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...