Gå til innhold

Trenger litt hjelp - om vitaminer

Anbefalte innlegg

Har tatt folinsyre frem til nå, men nå orker jeg ikke mer (er 12+3, og da er det vel kanskje ikke nødvendig lenger heller?). Saken er at jeg har store problemer med å svelge tabletter. Små, søte går finfint; men med litt store brekker jeg meg.

Derfor: Er det noen som har tips til vitaminer som inneholder de nødvendige ting og tang, blant annet omega3, men som ikke er så store?? Får dårlig samvittighet overfor lille bollen min, ettersom mamsen er så dårlig til å ta sine tilskudd...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5820804-trenger-litt-hjelp-om-vitaminer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei du...

jeg sluttet også med folat når jeg var noen dager over 12 uker. begynte bare å ta møller's dobbel,men skjønner probleme ditt, forferdelig å svelge sånne store kapsler!! Jeg klarer som regel bare ta en, og man bør ta 2 står det på, men jeg brekker meg etter den første og orker ikke ta en til!!

Var jo et mareritt når jeg var så kvalm. min kjære kjøpte ingefær-kapsler, og de er store som hus altså!!! tokk en og kastet den opp like hel!

Vel, det jeg ville frem til her var at det er ike bra å ta for mye vitaminer, samler seg opp og kan faktisk være skadelig (har hørt, vet ikke!!) Og hvis du er flink til å spise næringsrik mat, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Men jeg tenker også på den stakkars lille som bare vil bli stor og frisk også tar jeg liksom ikke noe for å hjelpe lille. Får du noen gode svar skal jeg benytte meg av de jeg også!! =)

Jeg tok folat fram til uke 13. Nå tar jeg nycoplus multivitamin uten A og D vitamin og omega-3 kapsler med A og D vitamin (viktig å ikke få i seg dobbelt med vit A og D!). Det er litt folsyre i multivitaminene,så får bebisen litt fortsatt selv om den sikkert ikke trenger det.. Omega kapslene er litt store, men størrelsen avgjøres av innholdet i dem, de består av det daglige behovet. Dette har funka bra for meg iallefall, er 19 uker og mangler foreløpig ingen viktige vit/ min:)

Takk for svar.

Tenker særlig på at jeg burde ta omega-3, men de kapslene jeg har vært borti frem til nå, har vært litt for store. Og flytende tran makter jeg ikke tanken på. Tenker jeg får sjekke utvalget, og se det litt an hvor store de ser ut :o)

Har alltid hatt problemer med store tabletter/kapsler, men det har blitt mye verre nå, ettersom jeg så lett brekker meg.

ja, brekker meg jeg å, selv om de egentlig er veldig lette å svelge. omega'n har aldri "satt seg fast", men jeg brekker meg jo bare på tanken! Får ikke kommet til jordmor før om 3 uker, så lenge å vente med å spørre henne om råd. Høres fine ut de til nycomed, har hørt om de før, men hvis jeg må ta omega ved siden av blir jeg (vi) jo ikke kvitt probleme med omega'n!

Huff, det er så kjipt å brekke seg! Jeg brekker meg når jeg åpner døra til matskapet også. Det hjelper å bare åpne døra på gløtt, holde pusten og ikke se... Men da kan det jo være vanskelig å få med seg det man skulle ;o) Kjøleskapet derimot, se det går helt fint.

Jaja, det går vel over :o)

Annonse

Jeg har ikke tatt folat hver dag de tre første mnd, Det er fordi jeg glemte å ta de med på ferie, men legen min tok blodprøve av meg og fant ut at jeg hadde nok folat i kroppen. Har også hørt at det er veldig mye folat i brokkoli og det spiser jeg mye av!

Når jeg tar omega-3 kapsler sørger jeg alltid for å ha noen mat i magen, svelger tablettene og spiser resten av frokosten. Da slipper jeg unna endel av de ekle oppstøtene man kan få etterpå... Det er også planter som har omega-3 i seg, men de husker jeg ikke hva heter... Finnes også i kapsler, men det hjelper vel ikke når du har trøbbel med å svelge dem?

Har heldigvis kommet over den mest uvelle perioden. Nå føler jeg meg i ganske bra form er 13+6 uker.

Det er kommet Omega-3 TYGGEKAPSLER på apoteket nå. De er egentlig for barn, men ingenting i veien for at voksne kan bruke dem. De smaker bare appelsin. Absolutt ingen antydning til transmak. Har prøvd dem. Jeg greier ingen andre omega-3 kapsler, går og gulper på tran hele dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...