Gå til innhold

soving og mating.....hmmm

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hvor fort en skal begynne med måltider til mer faste tider. Min gutt er jo bare en uke gammel,så jeg vet det er alt for tidlig ennå. Men allerede nå kan han sove ca 4t om dagen før vi halvveis vekker han for å få i han mat. Men om natten våkner han hver 1,5 til 2 t å maser etter mat.Jeg fikk beskjed på sykehuset til å mate han når han var sulten, så det gjør jeg. Men når kan jeg begynne å prøve å snu døgnet hans, eller gjør han det selv?? Om dagen når han sover så lenge så spiser han mer når han spiser. Om natten blir det bare litt før han sovner igjen, men så våkner han så fort igjen.

Siden han er såpass urolig om natten og bæsjer forferdelig mye og ser ut til å ha en del mageknip, så skulle jeg prøve å gi han litt sukkervann. Prøvde det i natt, og det hjalp ganske mye. Det var bare noen teskjeer, så var det gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5820665-soving-og-matinghmmm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror at baby snur døgnet av seg selv etter hvert. Den første tiden går nok dag og natt litt i ett. Du kan hjelpe litt til ved å sørge for at det er mørkt på værelset, hviske hvis dere må snakke og sørge for at det er rolig i huset.

Tar alltid litt tid før dette går seg til!

Lykke til :o)

Tror ikke det er så lett å snu døgnet for babyen ennå. Men tror også som det er sagt over her at det er greit å vise forskjell på dag og natt.

Her har vi ikke hatt det problemet. Om det skyldtes at Litja ble båret masse masse i sjal fra hun var bare noen få timer vet jeg ikke, men jeg liker å tro at det var derfor ;)

Da fulgte hun min rytme. Var jeg våken og oppe var hun i sjalet (et elastisk langsjal), og om natten lå hun ved siden av meg i sengen.

Litja mi bæsjet forresten lenge hver gang hun fikk pupp. Og de fleste babyer har en periode på døgnet det er mer våkne og vil ha oftere pupp, og en periode de sover lengre.

Hvis du vil prøve å snu døgnet, bør du vekke gutten din hver 2. til 3. time om dagen for å få den lange soveøkten (4-5 timer) flyttet til natten.

Hvis nattevåkinga fortsetter, får du bare passe på å sove når han sover om dagen. La husarbeid og slikt være noen annens oppgave denne første tiden i alle fall om du kan.

Lykke til!

viktig å skille mellom dag og natt ja.. snakke mye kose ha det lyst om h*n våkner på dagtid. Ikke snakke til babyen, bare hviske om nødvendig om natta (selv om du skifter bleie), ha det mørkt, skift gjerne bleie på rommet.. Etter hvert vil de tilpasse seg døgnrytmen, for det er jo mye morsommere når mamma snakker og smiler og duller og synger, sånn som hun gjør på dagen:) Dette fungerte i alle fall her, og vi hadde totaltsnudd døgn ei vending :)

Takk for svarene.

Mener dere at jeg allerede kan begynne å vekke gutten hver 2.eller 3.time på dagtid? Eller er det noe jeg kan begynne med senere en gang???

Nå har jeg funnet ut(tror jeg iallefall) at gutten igrunnen bare har et stort sugebehov, for i natt prøvde jeg litt med tutt (smokk), og det hjalp et par ganger og han sovnet igjen med den. Ellers vil han ha pupp hele tiden, men sovner etter to sup og våkner og vil ha mer med en gang jeg legger han i kurven sin igjen. Tror ikke jm vil like at jeg starter med tutt når han bare er en uke gammel, men jeg får slik melkespreng av den småsupingen hans hele natten.

Min mening er at det er helt greit med tutt så lenge babyy er flink til å suge pupp også. Mini fikk andre levedøgn, har aldri vært noe problem. Jeg ville ikke vekket han når han sover siden han likevel spiser godt. Tror at dette vil gå seg til av seg selv. I begynnelsen må vi som foreldre innrette oss rundt baby, så får vi heller tenke litt mer på oss selv senere ;o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...