Gå til innhold

Våkner når han legges i egen seng

Anbefalte innlegg

Vår gutt på fire uker er så "var", han våkner så og si alltid når vi forsøker å legge ham i egen seng. Slik det har vært frem til nå er at han sovner etter pupp, så ofte ligger jeg ved siden av ham og ammer for at han skal sovne. Da sovner han på siden, og når vi snur han over på ryggen våkner han veldig ofte...Er litt urolig siden vi samsover om natten, og jeg ofte sovner med han liggende på siden. Har hørt at det ikke er så farlig, men...

Er dette vanlig i den alderen? Noen tips her?

Fortsetter under...

Hei!

Høres akkurat ut som min sønn!! Han er nå 10 uker og våkner også veldig lett.

Jeg gjør også som deg - ammer i senga og lar han ofte sove på siden... På dagen syns jeg ikke dette er så farlig for da kan man jo se til dem, men enig i at det ikke er så artig å gjøre dette på natta.

Det som kan gjøre det lettere å få snudd han over på ryggen er å pakke han inn i et teppe så du kan snu han ved hjelp av teppet. Da er det lettere å snu uten å vekke... men jeg vet godt at dette ikke alltid funker.

Ideelt sett skal man vel etterhvert kunne legge babyen i senga si og la han finne søvnen selv, men helt ærlig har jeg vanskelig å se for meg at min baby kommer til å gjøre dette på en god stund. Jeg tror rett og slett ikke han skjønner han skal sove. Å skrike seg i søvn er ikke min stil... Derfor lar vi han alltid sovne på skuldra, ved brystet eller vugges i armene før vi våger oss på å legge han ned i senga. Ofte våkner han til i det vi legger han ned, noen ganger hjelper det å pakke teppet hardt rundt han og holde en hånd over brystet så roer han seg og sovner. Hvis ikke dette funker, tar vi han opp og bysser litt til så han sovner på nytt og forsøker igjen. På andre eller tredje forsøket sover han som regel. Men det har da vært netter der vi puttet han oppi barnevogna og trillet han i søvn... hmmmm... noen som sa gode søvnrutiner??

Jeg syns det har blitt mye bedre med søvn i det siste og vi har blitt veldig konsekvente med å innføre faste leggerutiner. Prøver å bade til samme tidspunkt hver kveld, så ammer jeg han på soverommet i mørket til han sover og så legges han i egen seng. I løpet av natta havner han oppi dobbeltsenga og foreløpig har jeg ikke orket å forsøke å legge han over i egen seng igjen... men har litt lyst å begynne med det også snart. Må bare ha litt mer energi først..hehe.

Vet ikke om dette var til noe hjelp egentlig, men ville i hvert fall si at du ikke er alene om å ha en sønn som er så "var". Det er litt frustrenende når man leser at babyer sover i ca 20 timer i døgnet - det gjør ikke min baby for å si det sånn!

Lykke til med søvnen - og si gjerne i fra til meg hvis du finner noen gode tips!

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...