*jaja* Skrevet 4. august 2006 #1 Del Skrevet 4. august 2006 Har ei på 8 mnd og ei på 3,5 år. I starten gikk det helt fint ang. sjalusi, og storesøster var så forsiktig hun kunne med en liten baby. Men nå når lillesøster er 8 mnd og beveger seg litt mer, så er storesøster helt umulig. På passes på hvert sekund. Hun skal være "på" henne heeele tiden, holder rundt halsen og drar, prøver å rulle henne rundt, legger seg oppå henne, holder ting foran henne som hun ikke kan få og terger henne med det, hyler høyt opp i ansiktet hennes, skal kose (hardt) med henne hele tiden, blir sint på henne uten grunn etc etc etc. Veldig vanskelig nå synes jeg. Og vet ikke hvordan jeg skal takle det for det går ikke an å snakke med henne. Har prøvd å forklare det 1000 ganger, men det går ikke inn. Hun er IKKE forsiktig med henne... sukk .Noen råd? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5817846-babyer-og-stores%C3%B8sken-litt-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 14. august 2006 #2 Del Skrevet 14. august 2006 Kanskje prøve å holde de fra hverandre en stund? Høres jo ut som om den store kan skade den lille.. Lekegrind eller liknende må jo fungere, for en stund. Forklar den store at lillesøsteren må være oppi der fordi hun ikke hører etter og er forsiktig. Vi har også en på 3,5 år og tror det er litt typisk at de nekter å høre etter. Håpet er vel at det gir seg snart og vettet slår inn... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5817846-babyer-og-stores%C3%B8sken-litt-problemer/#findComment-5926171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #3 Del Skrevet 14. august 2006 Hvor mye tid bruker dere på den minste? Er det sånn at den største må vente når den minste gråter eller trenger oppmerksomhet? Jeg ville gjort to ting: 1. Snakke med henne om å være forsiktig med lillesøster fordi... Så ville jeg samtidig forklart henne at dersom hun ikke er det, så får hun ikke være i samme rom/ på samme sted som dere andre. Jeg ville først gitt en beskjed om å slutte være så voldsom. Dersom hun fortsetter, ville jeg repertert beskjeden i en litt strenger tone med klar beskjed om hva som kommer til å skje dersom hun ikke slutter. Slutter hun ikke nå, vill jeg geleidet henne bort fra situasjonen/ rommet og sagt at dersom hun er flink med lillesøster, kan hun få komme innn. Ikke kjefte og smelle, men være rolig og bestemt. Vår gutt må sitte på en kjøkkenstol og se i veggen som konsekvens hvis han ikke hører etter (selvfølgelig ved alvorlige situasjoner, ikke for hver ting han gjør galt!). 2. Jeg ville dratt på egen mamma og storsøster-turer, bare for dere to. Gjøre noe spesielt med henne, og la henne få all mammas oppmerksomhet i noen timer. Dette kan være å dra på tur, handle litt, spsie ute osv. Noe som dere liker å gjøre i lag, en positiv opplevelse. Dette kan også pappa gjøre. Så ville jeg prøve å vise henne at lillesøster også noen ganger må vente på oppmerksomhet, og la storesøster komme først. En 8 mnd gammel jente kan vente noen minutter dersom hun skriker, og du vet at det ikke er noe galt... Prøv dette... det kan hende det hjelper. Men husk at dere må være konsekvente og følge opp hver gang dersom du prøver pkt 1. Det kan ta litt tid før hun skjønner hva som forventes av henne. og hun kommer sikkert til å reagere på det. Dersom hun flytter seg fra den plassen hun må være på til hun blir rolig, følg henne tilbake (uten å snakke til henne, men gi henne beskjed om hva du forventer før hun kan kommer tilbake). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5817846-babyer-og-stores%C3%B8sken-litt-problemer/#findComment-5928382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå