msbu Skrevet 4. august 2006 #1 Skrevet 4. august 2006 Dårlig kombinasjon, men har man først katt, skal man jo ikke kvitte seg med den, bare fordi man er gravid... Dere som er i den situasjonen at dere hadde ungkatt (under 1 år) da dere ble gravide, ber dere om ekstra oppfølging ang. toxoplasmose? Fikk tatt en test helt i begynnelsen, muligens ble det også tatt på den første legekontrollen, ikke helt sikker. Den var negativ. Men mye kan jo skje i løpet av svangerskapet, og jo senere man blir smittet, jo større er visst faren for at fosteret skal bli smittet. Leste en plass her inne på nettet at for folk i "risikogruppa" for toxoplasmose, anbefales en test i starten, en ny midt i svangerskapet, og en siste mot slutten av graviditeten. Var hos legen i uke 18, men det ble ikke tatt noen blodprøver da. Ærlig talt har jeg lyst til å be om en ny test, men føler at jeg kanskje er noe hysterisk. Jeg rører jo knapt katta, men likevel... Jeg er ikke villig til å ta noen sjanser med helsa til prinsen/prinsessa. Hva ville dere ha gjort?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 Hold deg langt unna avføringen til pusekatten.
pingu-72 Skrevet 4. august 2006 #3 Skrevet 4. august 2006 Be om å bli testet flere ganger. Vi har katt så jeg tok en toxo-test i starten, en i uke 20 og skal ha en i uke 34 eller noe sånt. Syns ikke du er hysterisk!
msbu Skrevet 4. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2006 joda, jeg gjør det. Mannen min må skifte på sandkassa, og evt. vaske hvis det blir noe søl rundt omkring kassa. Dersom man tar avføringen straks, skal jo heller ikke det innebære noen fare, men vær trygg, det har jeg ikke nevnt til mannen, for jeg foretrekker å holde meg langt unna kassa til pus. Straks jeg har rørt pus, går jeg og vasker fingrene. Jeg maser på de andre i fam om å vaske fingrene etter kontakt med pus, iallefall før mat. Har også instruert mannen min om at han må være nøye med hygienen etter kontakt med pus eller kassa hennes. Men likevel føler jeg at de kunne vært flinkere... (hysterisk????). Jeg vet sjansen er liten for å bli smittet, men knøttet er jo så dyrebart for meg, så jeg vil som sagt ikke ta noen sjanser. Samtidig vil jeg jo ikke kvitte meg med den snille, søte pusen vår...
msbu Skrevet 4. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2006 Takk for svar. Jeg har planer om å be om ny test nå når ferien er over, for å være på den sikre siden (er i uke 24 nå).
Hanne og jentungen Skrevet 4. august 2006 #6 Skrevet 4. august 2006 Jeg hadde beholdt katta:) Så lenge du viser noen få forhåndsregler er det sjansen for å få toxo svært liten:) Pass på at du holder deg unna kattens avføring, dvs la andre ta deg av kattesanden og vask hendene godt etter at du har klappet katta:) Når det er sagt, så er det flere som får toxo fra jord enn direkte fra katten. Dvs rester av katteavføring i jordpartikler man finner på f.eks. gulerøtter. Det er altså viktig å skrelle og så skylle gulerøtter som aksl spises rå
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. august 2006 #7 Skrevet 4. august 2006 så vitt jeg har kjønt så blir man bare smittet om man får i seg katteavføringen. så om du ungår og spis katteavføringen burde det jo ikke være et problem. ha god håndygene og ikke spis mat som katten kan ha spist av eller kommet borti. Det er bar 15% som får denne smitten iløpet av livet. skal litt til og være en av de 15% og klare og treffe inne 9 måneder.
vims-74 Skrevet 4. august 2006 #8 Skrevet 4. august 2006 Jeg personlig synes det blir endel hysteri rundt akkurat dette. Tror mange fokuserer på akkurat dette med katt, og glemmer at det er like viktig å varmebehandle kjøtt og skylle grønnsaker og bær før man putter de i munnen, som å vaske hendene etter å ha vært borti avføring, noe som er mer selvfølgelig å gjøre -ergo er det logisk sett "enklere" å bli smittet via andre kilder enn katter. Vi kan bare smittes via munnen av denne parasitten, altså da må du komme i kontakt med kattens avføring på en sånn måte at du får cystene eller levende egg fra parasitten i munnen....Så ja, jeg synes det blir for hysterisk, for med sunt norsk folkevett og normal god hygiene skulle det være helt trygt å være i hus med katter, og er man ekstra påpasselig, som man ofte er når man har et knøtt i magen, så skulle det iallefall gå helt fint! En annen ting sånn i samme slengen, hundeeiere bør jo være hysteriske de også, jeg vet om fryktelig mange hunder som spiser kattebæsj, og hva gjør hundene når de er glade? Joda, logrer som gærne og slikker deg i fjeset
msbu Skrevet 4. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 4. august 2006 Joda, jeg vet sjansen er liten. Jeg har selv vokst opp med katt, og da vi var små brydde vi oss jo slett ikke om det der med hygiene i forhold til katten. Den lå i sengen med oss, vi lot den slikke på våre godter, før vi selv spiste det, osv. Dessuten har jeg vokst opp på landet. Når vi på sommeren skulle kose oss med gulrot, tok vi den rett opp av jorda, tørket av det meste av jord i gresset, og spiste den, med de jordrester som var på. Nam.. gulrot smaker faktisk aldri like godt hvis man vasker den først... Frukt og grønnsaker ble sjelden vasket før jeg spiste det i min oppvekst. Biff har jeg i voksen alder stort sett spist medium stekt... Til tross for dette er jeg fortsatt toxoplasmose negativ, så jeg skjønner at sjansen er liten. Likevel er det en liiiiten risiko der, og den vil jeg jo ikke gamble med. Jeg har 2 barn fra før, men hadde ikke katt da jeg var gravid med dem. De andre forholdsreglene er jeg vant til å ta fra tidligere svangerskap. For meg er det en selvfølge å unngå rått kjøtt eller uvaskede frukt og grønnsaker. Når jeg stort sett lager all mat selv, har jeg full kontroll der. Men katten er ny i dette svangerskapet. Selvfølgelig er jeg nøye med håndhygienen, og jeg spiser ikke mat jeg tror katta kan ha vært i nærheten av, men uhell kan jo skje, f.eks med potetgull som har stått ubevoktet på bordet en stund... Kanskje er jeg hysterisk, faktisk er jeg mer engstelig for denne smitten nå enn i tidligerer svangerskap. Sånn er det kanskje når man blir eldre. Det er tross alt nesten 10 år siden jeg var gravid for første gang. Men uansett vil jeg jo bare det beste for babyen min.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 4. august 2006 #10 Skrevet 4. august 2006 Når babyen er vel ute så er det visstnok positivt for babyen å ha katt i sine omgivelser, med hensyn til immunforsvar og allergier. Jeg mener å ha lest dette som en konklusjon av en større studie, uten at jeg husker hvor. Er ellers enig med de andre innleggene her, ligg unna avføringen og vask hendene ofte. Jeg koser masse med katten min selv om jeg er gravid, det gjorde jeg også siste gang jeg var gravid og alt gikk bra den gangen. Katten var kattunge på den tiden. Jeg tror generelt de fleste lever altfor sterilt og dermed kan pådra seg allergi etc fordi kroppen ikke har annet å beskytte seg mot enn midd og pollen. Personlig så mener jeg sunn fornuft er vesentlig, kose seg uten dårlig samvittighet og angst for ting det er minimal statistisk sannsynlighet for at skal inntreffe. Ikke at jeg skal preke for hovedinnlegger eller andre som er engstelige, hver må tenke for seg selv! Lykke til alle sammen!
Gjest Skrevet 5. august 2006 #11 Skrevet 5. august 2006 Dårlig kombinasjon er det vel egentlig ikke. Man må bare tenke litt ekstra på hygiene! Det er ikke verre enn det! Jeg vasker meg støtt og stadig på hende og jeg nusser ikke på katta liksom. Jeg ordner også på bæsjen.. bruker ikke kasse da, men han er langragget så innimellom fester det seg litt bak i pelsen hans.... Jeg får iallefall ikke sambo'n til å gjøre det! hehe.. Jeg synes det er alt for mye hysteri rundt det med katt og graviditet.. bare tenk hygiene! Det er ikke noe verre enn det! Og det å kvitte seg med katta har aldri aldri vært et tema for meg, da katten en "godgutten" min=) Lev som vanlig, som du gjorde før. Bare tenk litt ekstra på hygiene! Håndvask er tingen!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2006 #12 Skrevet 5. august 2006 Mye unødvendig hysteri rundt dette. På barn i magen har jordmor lagt inn info om toxo. Du kan ikke smittes ved at katten sleiker eller klorer deg. Det er avføringen som er farlig. Mannen min tar seg av å tømme kattedoen, den rører jeg ikke. Ellers koser jeg meg med pus akkurat som vanlig. Hvis du er veldig hysterisk kan du jo få dyrlegen til å teste katten for toxo, dersom det er en innekatt skal det jo noe til for at den skal bli smittet i løpet av din graviditet. Noen katter hopper opp på kjøkkenbenken osv. vil være litt ekstra nøye med å tørke den hvis din katt gjør det ettersom katten bruker potene til å grave ned avføring. Jeg har fått ekstra toxo prøver hos jordmor, men det var IKKE fordi vi har katt, men de var bekymret fordi jeg har reist til land der toxo er veldig vanlig. Skal ta neste test om en uke (man tar prøven 3 uker etter at man har kommet tilbake).
Heidi m beibi=)05.12. <3 <3 Skrevet 5. august 2006 #13 Skrevet 5. august 2006 hej =) Jeg har et barn på 7 år og sist jeg gikk gravid hadde jeg katt. Jeg hadde litt hjelp til å styre med doen, men fiksa mye selv. Gikk helt fint. Nå har jeg faktisk akkurat fått meg katt igjen og er 23 uker på vei. Den koser jeg masse med hele tiden og løfter og duller. Det er en innekatt som bare har vært rett utom døra og den bruker kasse. Jeg pleier å ta to brødposer på hånden og ta opp avføringen med og vrenge posene rundt og kaste i en annen pose. Etterpå går jeg rett til vasken og vasker meg grundig i 20-30 sekunder. Vasker også hendene før jeg skal spise. Katten sover i fotenden på sengen vår hele natten. Jeg tror det skal noe til å bli smittet. Og om man blir smittet så får man jo sånne influensa lignende symptom, så det er jo et tegn uansett. Jeg kommer til å be om ekstra prøver siden vi nå har katt, men jeg hadde ikke klart å la vær å kose med den eller la vær å ta kattedoen og sånn. Det er jo bare å beskytte seg på lik linje som en sykepleier beskytter seg mot blodsøl (hansker, håndvask). Men så tror jeg ikke at lille inne-pusen vår har denne parasitten heller jeg da. Siden den ikke har vært ute i den store verden enda.
Ylva og Mathilde Skrevet 5. august 2006 #14 Skrevet 5. august 2006 Jeg kan jo egentlig være et testprosjekt for dette med Toxoplasmosesmitte. Jeg jobber for Dyrebeskyttelsen, og nå som det har vært kattungesesong er vi avhengig av å være oppstallingshjem for mødre med barn til de blir gamle nok til å omplasseres. Jeg har derfor mor med 4 barn hjemme hos meg nå, og har hatt dem siden de var 1 uke gamle. De er ikke helt trent på dette med kasse ennå, så de bæsjer over hele leiligheten, og mannen min er ikke interessert i å nærme seg en kattekasse ei heller avføring som ligger løst på gulvet. Blir ikke jeg smittet tror jeg vi en gang for alle kan friskmelde katter fra å smitte gravide med Toxoplasmose!! Skal til legen på fredag, og har tenkt å be om en ny test.
Heidi m beibi=)05.12. <3 <3 Skrevet 5. august 2006 #15 Skrevet 5. august 2006 Ja da er du herved testperson ylva, hehe Leste forresten at avføringen må ligge i to døgn for at eggene skal utvikles i den grad at de smitter om de skulle komme i vår munn (for d smitter ikke m katteklor som mange tror). Så en fin regel er: Hansker, skift sand hver dag. Skyll kattedoen (jeg bruker ute-krana) m litt zalo antibac el lign (d har jeg ikke bynt me enda, men tenkte å skaffe d). Gjør man dette blir d jo aldri to dager gammel bæsj i doen, og hvis man skyller mellom hver gang m litt antibac - så vil ikke d være den store faren. Og alltid som vanlig vaske hender før mat, før matlaging. Og tankevekker er jo at disse parasittene like gjerne kan være cyster i svinekjøtt, eller jordbakterier på jordbær eller salatblader el lign.... Og jeg VET at det er mange resturanger og sånn som ikke skyller grønnsakene. Det har jeg vært vitne til. Unge ferievikarer som ikke vet bedre osv.... Så til alle som jobber på resturang og ikke vasker grønnsaker: FY SKAM! ;-) ;-) Men men...en ny tråd hadde kansje vært "noen som har blitt smitta"?? Har jo hengt her en stund og har ikke sett en eneste en som har fortalt om d......
Giinaღ Skrevet 24. august 2008 #16 Skrevet 24. august 2008 Hvordan gikk det med testpersonen her inne?
kelly Skrevet 24. august 2008 #17 Skrevet 24. august 2008 Jeg har katteoppdrett og jobber på veterinærkontor, og har enda ikke blitt smittet:) Ikke de andre på kontoret heller;) Myyye hysteri, jeg tar kattenes tissekasse, 0 problem! Men be om ekstra testing om du selv føler for det:)
Gjest Tale30 Skrevet 24. august 2008 #18 Skrevet 24. august 2008 Hei Jeg var også veldig obs på toxo-problematikken i forbindelse med katt i begynnelsen av graviiteten, men nå er jeg veldig ubekymret. Samboeren min har alt ansvar for å ta kattesanden. Vi skifter dessuten på kassen to ganger om dagen, så avføring får aldri ligge så øenge som de sier er nødvendig for at det skal være en fare for smitte.. Vår katt ligger i sengen sammen med oss. Det er en innekatt, og vi ønsker ikke at den skal være alene hele natten, pluss hele dagen. Jeg spurte jordmor om det var farlig å ha katten i senga, men det var overhodet ikke noe problem sa hun. Nå er vår katt en rasekatt som aldri har vært ute, kommer fra foreldre som er innekatter, og aldri har spist annet enn tørfor, så jeg tror ikke at det er nevneverdig fare for at han skal smitte meg. Er mer bekymret for de to plommene som jeg spiste her om dagen når jeg var ute som jeg bare tørket av men ikke skylte. Jeg har tatt avgjørelsen å få meg en katt når jeg visste at jeg kom til å få barn i løpet av livet til katten. Jeg kan derfor ikke forsvare å skulle gi den mindre oppmerksomhet hvis jeg ikke vet at det er store sjanser for at barnet mitt blir smittet av det.. Da burde jo vel alle vente med å få katt til etter at de har fått de barna de vil ha da..
sweetbaby*11.12.08+29.10.10* Skrevet 24. august 2008 #19 Skrevet 24. august 2008 Hjelpe me vel, noen som tenker på å kvitte seg med pus? Folk kvitter seg jo med dyr på alle slags fæle måter nå, spesielt når ferie kommer og en ikke kan passe på de den tiden. Mange som har dyr tar jo absolutt ikke vare på de slik de fortjener og har rett på. Jeg har selv vokst opp med pus og drog nettopp til en plass hvor toxo kan være en fare, derfor tok legen min en test på meg da jeg kom hjem igjen, som var negativ.. min pus hjemme hos mine foreldre ligger alltid ved siden av puten min. Og hva er det med alle mannfolka her inne?? Helt sjokka over hvor fisefine de skulle være da.. ikke kunne ta ut skiten til husdyret sitt?
kelly Skrevet 24. august 2008 #20 Skrevet 24. august 2008 Hehe, min mann slipper å ta kassen, siden det er jeg som har oppdrettet, og det blir faktisk 3 sjitklumper i døgnet;P Jeg tar sjiten med en gang, hører på hvordan de graver og står klar med toalettpapir, haha:) Liker IKKE sjitlukt, så gjelder å fjerne hele greia snarest mulig:=) Får man seg et dyr får man også ta ansvar for det. Er det ikke bekymringsfult at det faktisk er KUN 20% av norges befolkning som er allergisk mot katt? Skulle tro at annenhvert menneske er det, blir man litt tett i nesen er det dyrene som får skylden med en gang...
MintCondition Skrevet 24. august 2008 #21 Skrevet 24. august 2008 ..innlegget er fra 2006...litt utdatert kanskje?
Gjest Tale30 Skrevet 24. august 2008 #22 Skrevet 24. august 2008 Hehe det så jeg ikke før nå Lurer på hvordan det går med Ylva
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå