Gå til innhold

Hva tenker dere på når dere velger navn ?

Anbefalte innlegg

Hei! Blir litt overrasket : hvorfor i all verden skal alle ha dobbelnavn? Mange av "kombinasjonene" er tunge å uttale- Morgan Johannes?! og er som hentet fra en billig romantisk pocket -Ellen Rose ?

Så jeg lurer på hvilke kriterier dere har når dere skal velge navn: er det hva som høres fint ut, religion, trend, familie tradisjoner, kjendiser ?

Vi tenker først og fremst at navnet skal være enkel å uttale og være lett å bære-også som voksen...

Fortsetter under...

Jeg har alltid vært opptatt av navn,har hatt en liste som jeg har skrevet fine navn jeg har hørt i årene som har gått, litt kresen føler jeg, har ikke blitt mange navnene,men jeg har vært litt opptatt av at de skal være internasjonale, da dette er lettere om barnet mitt velger å reise ut i den store verden engang:) Jeg er absolutt ikke for oppkalling, syntes det blir for mye av det gode, men hver sin smak.

Nå har det seg sånn at jeg ba min samboer stryke ut de navnene han ikke likte på lista mi, og gjett hva det endte med, joda, det sto ikke igjen ett eneste navn på lista, så her skal jeg love deg det har vært huba luba. Han har to fra før med navn som begynner på M, så der satt jeg meg på bakbena, ikke et til på M, men etter mye om og men har vi blitt enige, jeg sier meg ikke helt fornøyd, men det kunne vært verre:)

Tenker på navn først og fremst utifra hva vi liker best. Hvordan det klinger, at det ikke er for "vanlig" og litt med hvordan det står til etternavnet. Jeg tror ikke vi kommer til å bruke dobbeltnavn når den tid forhåpentligvis kommer, men det er jo smak og behag.

Tenker på at:

- Navnet skal være såpass spesielt at ikke mange andre barn på samme alder heter det samme (altså unngå poppisnavn)

- Det ikke skal være så spesielt at det bare blir dumt, eller må staves hele tiden, eller kan uttales feil

- Det ikke skal være oppkalling etter noen i familien, da vil kanskje andre familiemedlemmer føle seg oversett dersom ikke deres navn brukes

- Det skal være lett å uttale i utlandet

- Det ikke skal være sukkersøtt, barnet blir jo en gang voksen

- Det skal klinge bra, være pent, og ikke høres "krøll-på-tunga" ut.

- Det gjerne kan være dobbeltnavn. Greit å kunne velge selv når man blir eldre om man vil bruke det ene eller det andre, eller begge. Vi hadde selv bare ett navn hver, og har savnet et "ekstra".

...Men med så mange og vanskelige kriterier, er det jo tjuvflaks om vi klarer å finne et eneste ett! Har ikke gått veldig bra hittil for å si det sånn, og nå er det bare to uker til termin:-/

For det første skal navnet ikke sitte på alle....

Det skal ikke være for spesiellt.....

Man skal ikke kunne blir mobbet for det......

Det er mine kriterier...

En liten kommentar til innleggskriver her.... Dette med kombinasjoner og mellomnavn, er jo opp til hver enkelt. Og noen av de kombinasjonene som kommer frem her i navnedebatten har folk individuelle forhold og meninger om. Innleggskriver nevner Morgan Johannes.... for meg høres det litt tungt ut, men det finnes sikkert de som liker slike type navn. Kan jo være at ett av navnene er oppkalling og at de skal bruke det andre.

Det er andre navn her som også er litt merkelige... for eks noen som ønsker å kalle datteren for IKEA.... det synes jeg personlig er å ta litt i med hensyn til barnet og mobbing. Men for all del, jeg har da respekt for at noen synes det er fint.

Dette er ikke noe kritikk til innleggskriver, bare mine tanker rabla ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...