Gå til innhold

Angående feberfri dag borte fra bhg

Anbefalte innlegg

Lillegutt hadde feber i går ettermiddag og i natt pga tannfrembrudd, ikke noe i dag tidlig. Så jeg fortalte at han hadde att feber pga tanna ( vet det er det, er alltid det samme hver gang det kommer en ny) og da var de kjappe med å si at vi har som regel at de skal ha en feberfri dag hjemme før de kommer i bhg igjen. Men hallo? Han var jo ikke syk, men det kom en tann... Han fikk lov til å være der altså, tross alt bare to unger der denne uka. Er det jeg som er rar eller?

Fortsetter under...

Det er en fast regel at en skal ha en feberfri dag hjemme. Dette fordi det er mye mer slitsomt å være i barnehagen enn hjemme. Om allmenntilstanden virker bra hjemme i rolige omgivelser er det ikke sikkert barnet er så bra at det har det bra i bhg. Dette er jo for at barnet skal ha det best mulig og få restituert seg før de kommer tilbake i bhg etter sykdom. Men om han sov godt om natten og det var tanna som gjorde det kan det jo være unntak fra regelen. Men sov gutten dårlig ville jeg nok valgt å ha ham hjemme slik at han skulle komme til hektene igjen. Har jobbet endel i bhg og fått tilbake barn som ikke er helt friske igjen. Det er utrolig slitsomt for barnet å skulle forholde seg til mange da.

jo men det var jo nettopp det, han hadde sovet 12 timer i strekk i natt og det var kun han og en til i bhg, han var i fin form i dag tidlig og det gikk bra i bhg også, bare syntes det var så rart måten de reagerte på da vi kom....

Det er nok barnehagen din som har funnet på denne regelen, det er overhodet ingen allmenn regel. Selvfølgelig har det ofte noe for seg, det tar ofte tid til å kiomme til hektene etter sykdom, også ofte mer enn én feberfri dag.

Men det er lov å bruke hodet! Dersom han var i fin form og "ferdig" med tannplager, er det ingen grunn til å nekte ham barnehage.

Er en vanlig barnehageregel at ETTER SYKDOM skal barnet ha en feberfri dag hjemme. Den som var kjapp i bhg har kanskje vært litt kjapp?

Men hvorfor syntes du at du måtte fortelle bhg at han hadde hatt feber i går pga. tanna? Ja hvorfor i det hele tatt måle temperaturen, når du visste at problemet var tanna?

Hvordan vet du forresten at han hadde feber i natt? Han sov jo 12 timer... Har du bare kjent på panna hans?

Jeg jobber selv i bhg. og det er en regel som alle bhg. følger!

Men i dette tilfelle er jeg helt enig med deg, og jeg har selv levert mine barn i bhg. etter en feberdag av samme grunn. Skulle det skje igjen så sier du ikke noe, siden de er så firkantet på det.

Annonse

Jeg bare må svare deg du firkantede anonym. Ja, hvorfor måtte jeg fortelle det til bhg, vel de spurte om han hadde sovet bra(fordi de visste at vi har hatt ett soveproblem, men som har gått overraskende bra etter bhg start) så da svarte jeg som sant var... 2) Hvem har sagt at jeg har målt temperaturen? Jeg vet at han hadde feber fordi hele han var glovarm og rød i kinna, og ja jeg går alltid inn til han før jeg legger meg og han var like varm da og helt våt i nakken stakkars liten, så feber ja. Jeg kjenner da ungen min, din ... *grrr* ja, jeg kjenner på panna hans og på resten av kroppen, ser på øynene hans(selvfølgelig kun når han er våken at det gjelder) fordi vi har ikke noe temperaturmåler her, jeg ser ikke poenget i det. Har man feber så har man feber, om det er så eller så mye spiller ingen rolle, jeg ser ann resten av formen og handler deretter.

Var det svar nok på dine spm?

Dette er ikke en regel som alle barnehager har. Tidligere (før i tida) het det seg generelt, at barnet skulle ha en feberfri dag før de fikk gå ut av huset. Dette sies ikke lenger. Feber kommer og går fort hos barn, og skulle man følge denne "regelen" slavisk, så ville de fleste av oss bruke opp våre 10 dager fort.

At noen barnehager setter denne regelen, står de vel kanskje fritt til. Men da mener jeg at de bør anbefale det, og ikke si at sånn skal det være. Tror det vil føre til at mange foreldre ikke forteller hvis barnet har hatt feber. Og det er viktig at foreldre forteller slikt, i tilfelle det skulle dukke opp ting i løpet av en bhg dag. Da er personalet oppmerksomme på det. Uansett så kan ikke foreldrene sende hjem et barn fordi det hadde feber i går. Det er den gjeldende allmenntilstand der og da, som må gjelde. Ikke hvordan barnet var i går.

En annen ting er at mange foreldre sender barnet for fort tilbake til bhg etter sykdom. Det er fakta. Så hvis barnet har vært syk over lengre tid, da kan nok en ekstra dag hjemme være lurt, for å være sikker.

vår barnehage er tydeligvis mer fleksibel på dette området enn det høres ut som andre er her... hos oss er det slik at barnet kan gå i barnehagen så sant det ikke har feber - også dagen etter at det har hatt feber! skulle feberen mot formodning ta seg opp igjen etter en sykdom, er det jo bare å ringe oss, og så kommer vi jo og henter barnet. høres veldig rart ut å nekte barnet å komme i barnehagen dersom feberen skyldtes tannfrembrudd, og han var uthvilt og feberfri da du leverte ham dagen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...