Gå til innhold

Rubella virus


Sanasol har 2 herlige jenter

Anbefalte innlegg

Fikk svar fra Ullevål i dag angående blodprøvene. Der står det negativt på rad og rekke, utenom "rubella virus - positiv". Jeg skjønte ikke helt hva det var for noe, så jeg begynte å lete på internett...så at det var røde hunder og at dersom gravide kvinner smittes så har barnet en 80% sjanse for alvorlige misdannelser (syn/hørsel/hjerne). Alle steder jeg leste ble det anbefalt at svangerskapet ble avbrutt. Jeg gråt i timesvis, ringte mannen min som er bortreist med jobben og ringte legen. Legen kunne ikke snakke med meg nå, men skulle ringe tilbake. Jeg ventet og ventet, men ingen ringte. Til slutt tok fortvilelsen overhånd, og jeg ringte mikrobiologisk avdeling på Ullevål og snakket med en dame der. Forklarte saken, og sa at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre nå. Hun sa noe sånt som "Har du fått brevet? Det skal ikke legen bare sende til deg uten forklaring". Viste seg at positiv rubella betyr at man har hatt røde hunder eller er vaksinert!! Positivt betyr at man har antistoffer! Lettelsen var enorm! :-)

Vet ikke om jeg er usedvanlig naiv eller ukjent med medisinsk terminologi (jeg kan ikke finne noe fra noen i samme situasjon så jeg begynner å tro at jeg er mer enn gjennomsnittet teit), men tenkte jeg skulle fortelle i tilfelle andre får samme melding.

 

Og PS. De som synes dette er en hysterisk melding fra en førstegangsgravid får bare overse innlegget ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skjønner du ble bekymret ja! Det hadde iallefall jeg blitt!

 

Godt at du fant ut av det og delte det med oss førstegangere her inne slik at vi slipper å bli bekymret om det står positivt på rubella virus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt b.la medisin grunnfag og andre medisinrelaterte linjer, men jeg hadde nok trodd akkurat det samme som deg likevel. Ikke lett å forstå at positivt er bra når det står negativt på de andre og en vet at det også betyr bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg jobber med screening av gravide. dvs det er jeg som får blodprøvene de gravide her i distriktet sender inn.. og de som er positive på rubella er de som har gjennomgått røde hunder som små eller er vaksinert. skiller ikke på dette, du er uansett immun, dvs du blir ikke smittet på ny. de som er negative på rubella antistoffer vil bli vaksinert umiddelbart dersom de er i fertil alder, men ikke gravide. de som er gravide skal passe seg for smitte og blir vaksinert i barselseng.. alt annet skal stort sett være negativt. Man sjekker jo ofte toxoplasmose også.. da sjekkes IgM og IgG antistoffer. kort fortalt er antistoffer det forsvaret som kroppen danner, og IgM vil komme før IgG. altså.. IgG tyder på gjennomgått infeksjon, og man er beskyttet.. positiv IgM vil si at det kan, (merk kan!) være en pågående infeksjon, og du vil bli fulgt nøye opp..

veit ikke om jeg bare forvirret dere mer, men håper jo det hjalp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...