Gå til innhold

September: Noen som kjenner hva som er opp og ned på babyen på utsiden av magen?


Duddlidu

Anbefalte innlegg

Pjokken min beveger seg masse flere ganger og dagen, og det er jo bare supert det! Så jeg forøsker å kjenne etter på alle disse harde klumpene som tyter ut i alle retninger.. var det en fot?? kan det være rompa tro? oi, der dytta det ut i tre retninger på en gang! Må det da være armen, hvis rompa er der? Hehe, blir litt sprø av å prøve å forstå hvordan babyen er plassert inni magen, er det noen som kjenner forskjell på armer og ben??

 

Og når babyen hikker, noe den stadig gjør.. noen som har peil på hvilken del av babyen som "hopper" mest da? er det hodet man kjenner hikke eller er det ryggen? rompa kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg kjenner det jo ikke selv. Unntatt når han stikker ryggen eller rompa ut, da. He he:)

Men jordmor og lege har kjent at han ligger med hodet ned siden uke 30 (er nå 34+6). Og når han hikker er det helt nederst i magen på samme sted hver gang, så jeg tror jeg hører hikking fra bryst/hals/hode-regionen. Hi hi:) Om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da har jeg kanskje et lite håp om at han ligger med hodet ned da, ettersom hikkingen de siste dagene har vært nederst i magen. :) Spennende dette her, jeg håper jo han vil ut riktig vei til slutt, men siste tog for at han snur seg av seg selv er vel uansett ikke kjørt før i uke 36-38 engang mener jeg å huske noen har fortalt.

 

Bare litt morsomt å prøve å finne ut av hvilke deler som er hvor :) Skal til jordmor til tirsdag, så kan jo hende hun finner ut av det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner nesten nøyaktig hvordan han ligger. Han har ligget i samme stilling siden uke 29. I fosterstilling med hodet ned, ryggen mot venstre, rompa opp mellom ribbeina og føttene stikker ut på høyre siden. Kan nesten holde rundt dem når han strekker på seg. Armene kjenner jeg ikke så mye til. Men jordmor flyttet hånden hans vekk fra ansiktet sist jeg var til kontroll, så jeg regner med at han suger mye på tommelen.

Får bekreftet stillingen av lege og jordmor ved hver kontroll. Jordmor sier at hvor lett man kjenner barnets stilling fra utsiden ofte er avhengig av mengden fostervann.

Jenta mi lå akkurat likt de siste 10 ukene av svsk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner han hikker nede i magen, men tror han har en refleks i foten når han gjør det :-) Litt morsomt da: Hikk, så en dult opp i magen med foten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjent hikking nederst i magen, og tok det som en selvfølge at det kom fra hodet. Men da jeg var hos jordmor sist var hun nesten sikker på at hun ligger i seteleie, altså med hodet opp. Så da stemmer ikke hikke-teorien dessverre.... (har lest om flere her inne som også har det på samme måte).

Skjønner ikke helt hva som er hva av kropsdeler jeg heller. Men kjenner noe hardt øverst i magen, og det er i alle fall det jordmor mente var hodet. Mest bevegelser på høyre side av magen, der stikker det ut en eller annen kroppsdel flere ganger i døgnet. Skjønenr ikke helt hva det er. Men nå skal jeg på UL på torsdag så kanskje jeg skjønner litt mer da!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner hvordan den lille kroppen i magen ligger veldig godt. Han ligger med ryggen mot høyre side, hodet ligger å trykker opp under ribbet (varierer om hodet er "under/oppå" ribbeinet på høyre side og midt mellom ribbeina). Det jeg kjenner aller best er det lille hodet som driver å snur og vender på seg.. Kjenner også hendene som driver å romsterer rundt hodet :o) Spark/dytt kjennes nederst i magen på venstre side.. Ved siden av navle og ned mot lysken..

 

Min lille har ligget slik i ukesvis, aldri kjent spark oppover.. så nå er jeg bare spent på om han tenker å ligge slik til han skal ut :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det nesten akkurat som deg Gladpia. Kjenner hodet tydelig opp mot ribbeina og at den sparker ned mot "uheldige" ømme "plasser". :D Innimellom tyter hodet ut fremfor høyre ribbein. Noen ganger ligger det midt i mellom og da kjennes konturene på hodet ekstremt godt. Hikkingen kjennes ofte nede ved lysken. Ellers begynner bevegelsene til ungen å kjennes så godt at det til tider er meget ubehagelig. Men bedre det enn at den blir for rolig. :)

 

Er i uke 37 nå og har fått bekreftet seteleie ved UL. Har avtalt ytre vendings-forsøk 14. august og hvis ikke ungen har snudd seg før det eller vendingen er misslykket blir det planlagt keisersnitt. (Setefødsel ble ikke vurdert engang her ved førstegangsfødsler.)

 

Så jeg blir veldig glad hvis jeg plutselig kjenner den snur seg og det begynner å sparke oppover! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lara, termin 3/9-06.. artig å høre at det er flere som har det som meg :o) Jeg synes det er så merkelig å kjenne den lille så godt.. kjenner liksom alt den gjør :o)

 

Skal til jordmor 16 august, spent på om han har snudd seg da.. om ikke blir vel jeg også sendt på UL og evt snuing :o) er så nervøs for den snuinga.. men, det går vel fint! Jeg er også førstegangsfødende. Nekter å prøve setefødsel.. :o(

 

Håper våre små snur seg, Lara :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby har ligget med hodet ned på hver kontroll siden rutine-UL, så jeg tror hodet stort sett har ligget ned. Nå er hodet på vei nedover i bekkenet, så jeg regner med at det blir der!

 

Jeg kjenner masse bevegelser, for ungen snur seg fra den ene siden til den andre stadig vekk. Noen ganger buler ene halvdelen av magen mer opp enn den andre, og da tenker jeg meg at det er ryggen/rompa som stikker opp der. Beina sparker mest oppover eller på sidene av magen. Jeg kjenner ikke forskjell på armer og bein, men når det sparker nedover, må det være armene som veiver rundt hodet der nede.

 

Jeg har kjent hikking både nede i underlivet og på midten av magen. Kanskje hele ungen hopper litt når han hikker?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg er i uke 36 nå, og skal inn til ny ultralyd om ca. 1 uke. Babyen min ligger i seteleie, hvis den ikke har snudd seg skal de prøve å snu den. Noen som har erfaring eller kjenner noen som har gjort det, er en smule nervøs. Får de ikke til å snu den blir det iallefall keisersnitt nekter å gå igjennom setefødsel, jeg har 2 barn fra før, de la seg med hodet ned rundt uke 32, da kjente jeg mere spark i øvre del av mage, denne gangen kjenner jeg det nedover og bort mot venstre, hodet ligger til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å forestille meg det jeg også, men det er så vanskelig å vite...

Hvor studerer du?

(regner med du er student mht "Studentinnen *ventergutt*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dersom jordmor er i tvil om hva som er opp og ned i nærheten av termin, så får man vel en ultralyd ekstra vil jeg tro :) Vil ikke ha en overraskelse under fødsel som: "oi, her kjenner jeg noe mykt.. dette er da ikke hodet". *grøss*, har litt angst for setefødsel kjenner jeg, hehe. Jeg studerer foresten på høgskolen i vestfold, førskolelærer, men blir et år permisjon nå da pjokken kommer i september :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...