Gå til innhold

Begynne med velling eller grøt?

Anbefalte innlegg

Nå spør jeg for venninna mi for hu er ikke innlogga på disse sidene.

Hu har ei jente på 3 mnd og 3 uker

Jenta veier 9140g

Hu ammes 2 timer sammenhengende på kvelden, fra 5 til 7

Sovner 7

Våkner halv åtte for mer mat

Sovner

Våkner 8 for mer mat

Sover til 3, mat

Sover til 6, mat

Sover til 7, mat

Venninna mi er helt utslitt av all amminga og trenger tips, men er usikker på å begynne med noe siden jenta er så stor.

Nå skal det sies at hu ikke har lite melk akkurat.

Går det an å blande en skje mme i morsmelk på flaske for at jenta skal bli mett for eksempel?

Hilsen venninnen til mammaen til Elvira :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5813398-begynne-med-velling-eller-gr%C3%B8t/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at det alltid er mat når hun våkner så ofte? Siden hun er så stor som hun er legger hun jo fint på seg, og høres ikke ut som om hun ikke er mett. Men det er jo vanskelig å vite selvfølgelig. Men siden hun ammes i to timer på kvelden, og så våkner hver halvtime etter dette skulle en ikke tro at det er pga mat kanskje?

Skjønner godt at mammen er sliten, men hadde kanskje prøvd å vente med mme jeg, siden hun har så mye melk og jenta har lagt så fint på seg.

Annonse

min datter er og 3 mnd og ca 3 uker....er begynt med litt smaksprøve på grøt fordi hun krever erstatning annenhver time...og dem skal ikke spise ubegreneset med det heller.+ at hun var begynt å tulle på natten og våknet flere ganger....nå når hunhar fått smaksprøve sover hun 7-9 timer.

bruker ho sutt? kan kanskje være bare ett sugebehov.. sånn har mine hatt det i allefall - roer seg med en gang de får sutt å sutte på. eller at ho må rape? - allerede på sykehuset sa de t meg at eg måtte rape ho før eg prøvd å gi ho mer pupp for de tror de er sulten når de har luft også har det kanskje blitt vane for ho.

Ærlig talt, hun/du mener ikke dette seriøst? At babyen er sulten igjen en halv time etter at hun har fått mat (og da sammenhengende i to timer)???

Akkurat den biten synes jeg virker helt usannsynlig, men resten kan jeg forstå. Her er min synspunkter.

Hun er stor og god, hun får altså sannsynligvis ikke for lite mat, iallfall!

INGEN trenger å amme sammenhengende i to timer. Det er ingen vits, - det er også minimalt med melk til slutt - da gitt at babyen suger ordentlig. Babyen bruker henne nok som "smokk", hun suger ikke effektivt i to timer. Anbefaler henne å ta henne "av" ialfalll etter 20 minutter, - lenger tid ved puppen skal være unødvendig (ifølge de som har peil, får babyen det den skal i løpet av 10-15 minutter)

Ikke uvanlig at babyer våkner to ganger om natten når de er 3 mnd gamle, men det at hun våkner både 6 og 7: da trenger hun nok ikke påfyll kl 7! Hun kan forsøke å gi henne litt vann, eller bare avlede henne/leke etc. Jeg må opp kl 6 med min - da er hun IKKE innstilt på å sove mer (men dersom jeg gir pupp, kan hun ta det med ro litt til (men ikke sove). Det skal ikke være nødvendig å amme oftere enn hver 2. time med babyer på over 3 mnd!

Husk også at det kan være en ond sirkel om man ammer for ofte. Det er på slutten av måltidet ("siste melken" i puppen) at den fete, mettende melken kommer. Ammer man for ofte, vil babyen bare få den første melken, som ikke metter like mye - og man må amme oftere. Anbefal venninna di å forsøke å drøye ammingen slik at det minst tar 2 timer, gjerne 2,5 eller 3 mellom hvert måltid.

Kontakt en ammehjelper - og kikk på www.ammehjelpen.no! Mye nyttig info der, og ammehjelperne er kjempeflinke og hyggelige! Kanskje suger ikke babyen ordentlig??

Husk også at det slettes ikke er alle babyer som sover bedre på mme...

Jeg ville ventet med å gi annen mat, siden hun vokser godt. Hør på helsestasjonen - de kan fortelle om hun "følger kurven sin" - og kanskje gi noen gode råd rundt mat/grøt. Men: forsøk å vente så lenge som mulig, det er det beste (dersom babyen ikke har behov for mat, og på meg virker det ikke slik!) :-)

Lykke til - meld gjerne fra om hvordan det går!

Tildes mamma

Dette er ikke uvanlig i akkurat den alderen.

Det virker ikke som hun får for lite mat, med sånn vekt - god og rund :)

De anbefaler å fullamme til de er seks måneder. For vår del, gikk den "sutrende" perioden over etter et par uker, uten grøt eller tillegg

Stå på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...