Gå til innhold

Da har jeg vært på UL og....

Anbefalte innlegg

Knerten vår hadde det så fint inni magen:) Lå på tvers i magen, magen var full av fostervann og det var urin i blæra. Alle organer som de skulle, hodet var så stort som det skulle og ....ja, alt var bare supert.

Drakk litt cola før vi dro til sykehuset, men det hjalp ikke stort....:) Var så rolig inni der atte. Rykket til noen ganger og strakk litt på bena, men rolig...:)

Men over selve behandlingen av jordmor på Ahus var vi ikke serlig fornøyd med... Hun var relativt alvorlig og virket nesten litt sur. La med ned og hun fortalte kjempe fort der var det og der var det.... Ryggrad er der og knærne og føttene... Jeg er jo ikke så dreven i det der, så må helt ærlig si at jeg ikke fikk med meg alt hun forklarte, og det gjorde ikke samboer heller. Jeg prøvde jo å spørre om ting underveis og da ble jeg bare avbrutt og svart i sur tone, at hun måtte gjøre målingene og at jeg måtte vente til hun var ferdig... Jeg ble helt paff at jeg glemte jo ting jeg håper å få svar på...

Så spurte jeg så forsiktig jeg turde om hun kunne se om det var gutt eller jente.... "Nei, det er helt UMULIG å se, på denne undersøkelsen her tar vi oss bare av å ser i det "store" at alt er bra. Så det har jeg IKKE sjansen å se" Hun gadd ikke prøve en gang.. jeg ble så lei meg. Samboer også ble litt skuffa, ikke fordi vi ikke fikk vite hva det blir, men vi følte oss fullstendig overkjørt av denne dama, han følte at vi var på en instutisjon der man fortest mulig skulle bli ferdige og ingen spørsmål skulle bli stillt... Når vi kom ut derfra ble vi enige om at vi skulle bestille 3D ultralyd om en mnd.... Jeg vil heller betale for ultralydene jeg om det er sånn behandling man får.... Så dette var mitt møte med Ahus... Jeg håper jeg IKKE får denne jormora til fødsel og at de har tid til å høre hva JEG har å spørre om og skjønne at dette er nytt for meg...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5813062-da-har-jeg-v%C3%A6rt-p%C3%A5-ul-og/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes ikke ut som en særlig koselig UL! Er ikke sånn det skal være overhodet!!! Godt dere har råd til 3D :)

ps: det er IKKE lurt å drikke/spise noe for å få knøttet til å røre seg mest mulig på ul. Det vanskeliggjør oppgaven for jordmor, og det kan bli komplisert å få sjekka at alt er i orden med fosteret...

Gjest leelu23 m/ jente 25.11

Vet så sinnsykt godt hva du mener..

På vår ordinære ultralyd var det ei meggete fittekjerring som utførte ultralyden og jeg ble jo helt satt ut av henne.. klarte ikke få frem ett ord jeg.

Svarte på akkurat samme måte når jeg spurte om kjønn.og hun fikk det til å virke som om jeg var dum i hode som spurte..

Jeg var der i uke 19.

Så vi bestilte en privat til 750 kr på nøtterøy i uke 22 og fikk vite av to stk at det helt garantert var ei snuppe.. snakk om forskjell på folk :)

Ultralyden er for nesten alle det første møtet med lille knøttet :)

Noen leger skulle ikke jobbet med andre folk!!! Grrr

*sinna med deg*

var hvertfall bra at alt var i orden -men det ødelegger så med sånne folk

Det hjalp uansett ikke å drikke noe med sukker i...:) baby lå bare der og sov...:) Rykket til i ben og armer, sånne normale bevegelser, men det var ikke noe sånn hopp og dans der inne. Tidlig på morgenen..hehe.

Har bestilt UL på Balder Klinikken nå, 4 september. Hun jeg snakket med der var veldig hyggelig iallefall. Og det var ikke dyrere enn vanlig privat klinikker heller. Hun sa det kostet 850 kr for timen, og 50 kr bildet eller noe... Og hun legen der hadde helt nytt apparat og sånn. Så nå gleder vi oss,,, :)

Men den lille var frisk, DET var jo egentlig det viktigste...

Men skuffet over ahus...håper de klarer å endre førsteintrykket jeg har fått etterhvert...

Annonse

Ja, jeg vet... Hun sa det hun også... at de var mye rimeligere enn andre klinikker... Må jo betale utenom for bildene da, men skal jo ikke fylle et helt fotoalbum heller... Trenger jo bare ett eller to vi. :)

Også sa jeg det at jeg hadde lest at Majorstua klinikken hadde fått så dårlig kritikk, hun sa hun hadde hørt det hun også, men kunne jo ikke uttale seg mer om det... Også nevnet jeg at jeg håpet hun tok seg god tid til å svare på spørsmål jeg eventuellt hadde og ikke bare dura i vei sånn som hun i dag....

Vi betalte bare 750kr for 3D ultralyden vi var på, og det var inkludert DVD film og bilder, vi fikk med oss 9 bilder av jenta vår. Dette var på nøtterøy, og er absolutt å anbefale.

Legen var kjempe hyggelig og dyktig.

Iselin: synd du fikk så dårlig behandling av jordmor.

Vi har vært utrolig heldige, hun vi var til standard ultralyd hos på sykehuset Buskerud var kjempetrivelig. Vi spurte om å få vite kjønn, da sa hun at vi skulle se over at alt var bra med organer og lemmer først. Da hun hadde gjort dette tørket hun med på magen og slo av maskinen. Jeg ble litt usikker og spurte forsiktig om det betydde at hun ikke kunne se kjønnet. Da lo hun av seg selv fordi hun var så glemsk og skudde på maskinen igjen, da fikk vi vite at det var ei lita jente der inne.

Skulle gjerne dratt på nøtterøy, men det lønner seg ikke prismessig uansett, det er jo langt og kjøre dit fra Oslo. Koster jo bare 100 kr mer på Balder klinikken... Dessuten har ikke samboer så lett for å få fri, og vi har fått time på kvelden... :) Gleder meg masse masse....

Fikk anbefalt å ikke dra på Majorstua klinikken iallefall..

Hei på deg!!!!!

Så godt å høre at alt var bra :-) MEN for et opplegg- hæ??? høres helt grusomt ut, uff av meg- sånn skal det nå ikke være da!!!!!! og hvorfor i alle dager skulle det være så vanskelig å se kjønn da? var i hvert fall ikk e noe problem for oss....... og det er jo faktisk jobben dems å svare på spørsmål da- FYTTI!!!!! gjør som legen min sa- skriv et brev til sykehuset, adr til overlegen på avdelingen!! det hadde jeg gjort ;o)

Så gøy med 3D da- og såååå billig, det var bra:-) hvor er den klinikken????

klem

Hei Iselin 79! =)

Veldig deilig kjerring du møtte på der da... NOT... Skjønner godt at dere ble skuffet da.. Rart at de som jobber sånn ikke bruker hue og er litt mere hyggelige.. Det er faktisk en ganske stoooor dag for foreldrene som skal se babyen for første gang.. også kommer en dritt kjerring å ødelegger på den måten.. *banke dumme jordmor*

Fint at alt var bra med knøtten da =) Så håper jeg at du får det bedre på neste ultralyd =)

*klem*

Annonse

Fy f... jeg hadde blitt forbannet. Hun kommer du sikkert ikke til å møte på fødsel, for de fleste av jm som er på poliklinikken jobber ikke på føden. Jeg hadde sendt et bev der jeg fortalte at det kan gå an å å oppføre seg slik at en annen ikke føler seg som en dritt på. Har hørt om noen slike tilfeller tidligere. Når jeg var spl student på føden på a hus så opplevde jeg desverre noen megger som burde skiftet jobb long time ago. Tror vi som jobber i helsevesnet har lettere for å si i fra. Hun kunne jo ikke gitt deg noen dårligere behandling om du hadde sagt i fra at du var litt skuffet over svarene på. mange måter å si noe på . tror jeg hadde sendt et brev der du gav uttrykk for forståelelsen for at de har stor pågang og arbeidspress, men at det ikke er noen hyggelig førstemøte med sykehuset der du skal føde. Blir så forbannet når jeg høre slik. Hadde også nevt at det private ul kommer til å ta over etterhvert dersom det ble slik mottagelse vi fikk. Tror ikke de synes at det hadde blitt gøy og bli tappet for arbeidsoppgaver. Jm har ikke så lett for å f¨seg jobb i dag. Hun kunne vel heller sagt på en pen og ydmyk måte at hun ikke var så flink tilå se se slikt, men hva hun antok uten å si noe sikkert.

Lykke til på neste ul. De har godt av tilbakemelding.

Men anonym: det kan jo tilbys som en tilleggopplysning. Da jeg var på UL brukte ikke JM ekstra tid på å se kjønn fordi hun hadde sett det underveis og bare fant tilbake til bildene:) Det må jo kunne gå an å se etter underveis, eller ta litt tid på slutten?

Nei, hun var så rask og brå til og med med en gang vi kom inn der at jeg ble nesten litt måløs allerede der. Så husker ikke navnet hennes.. Skal se etter i papirene mine, håper det står der...

Nei, nå i ettertid sitter jeg å tenker, det var jo masse jeg ville spørre om, masse jeg ville si, og nå føler jeg at jeg sitter der igjen litt som et måpende spørsmmålstegn....

Burde klage ja....men...uff.... Jeg kommer nok til å si noe der når jeg kommer igjen dit...

Jeg håper virkelig ikke hun er på føden....ser jeg henne der og hun skal "passe på" meg, skal jeg be om å få bytte...

Jeg er 1.gangs...jeg trenger en som kan høre og være rolig og hyggelig med meg... Ikke syntes alt jeg spør om er teit og avbryter meg med at jeg ikke må mase....

Fy,så dårlig behandling!Blir provosert jeg!

Vi hadde en koselig jordmor,som tok seg god tid.Og det var hun som lurte på om hun skulle se etter kjønn....og da sa vi ja.....

Hadde en hyggelig undersøkelse,og det er jo det en UL skal være.

Nei,fy for ei purke!

I mine forrige to svangerskap fikk vi skikkelig godt jordmormøte på Haukeland.

Jeg tror jordmødrene har et visst stress i møte med gravide par, med glødene glade øyne; tenk om det er noe galt! Noen takler det kanskje med å bli sure og å generalisere gravide par som dumme og kravstore osv... De må kanskje beskytte seg syns de, om noe er galt er det store følelser i sving for foreldrenes del.

Men på haukeland sa jordmoren kort og blidt i fra at først så jobber hun seg igjennom hovedlinjene i ca ti minutters tid, også når hun sjekker detaljene, kan vi spørre. Lyset var dempet og hun la den ledige hånden sin på benet mitt og hang over meg og var bare så avslappet og smilende og TRYGG.... Jeg liker ikke alltid nærhet fra fremmede, men dette var bare omsorgsfullt. Når hodet kom fram på skjermen, rundt og fint, var det som om også hun ble lettet og glad! Og jeg tenkte faktisk at dersom det hadde vært noe galt med barnet, så ville denne jordmoren nok kunnet tilby noe av sin omsorg og innlevelse. Om vi hadde sluppet henne til. Heldigvis var dette bare en teori.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...