Gå til innhold

Cellegift


Vaniljesukker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på sykehus, og er av ofte i kontakt med personer som har cancer og behandles med cellegift.

Men nå har jeg blitt gravid, og lurer på om jeg burde unngå kontakt med disse personene? Skal jeg bare unngå å skifte på sengene deres, eller burde jeg ikke være i samme rom som dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Vaniljesukker

 

Hør med legen din, jeg tror ikke mange av oss er kompetente til å svare på det her inne.. Dessverre.

 

Dersom det er farlig vil det sikkert være noe oppslag om det på arbeidsplassen din også.

 

Jeg har aldri hørt om noe sånt før..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å ikke administrere cytostatika og ikke være i kontakt med spesielt avfallsstoffene deres i etterkant...

Har du en farmasøyt du kan spørre der du jobber? De pleier å kunne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du snakke med din avdelingsleder/sykehusfarmasøyt/avdelingslegen om. På et generelt grunnlag skal du ikke ha noe kontakt med cellegift - det vil si:

 

Du skal ikke blande drypp eller oppholde deg sammen med pasientene i det kurer administreres, ei heller tømme bekken, skifte på sølete senger mens kurer administreres.

 

På et mer spesialisert grunnlag; avhengig av hvilken type cellegift som den enkelte pasient har fått finnes en "karantene-tid" for hvor lang tid det tar før kroppsvæsker som svette, urin og blod er fri for cellegiften, og dette må da avklares for hver enkelt pasient etter at kuren er gitt.

 

Lykke til - og sørg for at alle på avdelingen din er kjent med din graviditet slik at det ikke byr på misforsåelser når du må tas hensyn til;-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du skal ikke være i kontakt med cellegift, og pasienter/avfallstoffene deres. Tror det er 3 dager etter siste kur(kan komme an på type kur kanskje?). Etter det går det bra.

Dette skal avdelingslederen din vite og ta hensyn til.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar!!!

Jeg er bare 4+6, så det er jo veldig kort. Men jeg har jo lyst å gjøre det beste for den lille celle klumpen likevel:-)

Håper å slippe å måtte fortelle noe før om en stund, da vi tidligere har hatt en MA (og hvis det skjer igjen vil jeg at så få som mulitg skal vite det!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! =)

 

Dette er da en tema jeg synes dere burde fått opplysning om hvis du jobber på en slik avdeling... ?

 

Jeg er sykepleier og jobber på kreft avdelingen. Er nå gravid i uke 15. Jeg har tidligere gitt cytostatika kurer o.l. Men nå når jeg er gravid gir jeg ikke cytostatika kurer ( cellegift) og har ikke de pasienten som har fått cellegift før to dager etter cellegiften er gitt. Fordi man regner ca to dager til giften er ute av kroppen. Cellegift skilles ut gjennom kroppsvæsker som svette, urin, avføring o.l

 

De to dagene er det sengetøy, urin og avføring og andre kroppsvæsker man skal holde seg unna. Så for meg blir det bare at jeg ikke har de pasientene.

Husk at det også er noen infeksjoner man skal holde seg unna, som f.eks CMV

 

klem =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ UTROLIG BRA!!! Bra at det er så mange forskjellige mennesker, med forskjellige kompetanser her inne! Jentene på barnimagen.com kan liksom alt!!!!

Man kan jo spørre om mange ting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...