Gå til innhold

noen som har opplevd...

Anbefalte innlegg

totalruptur? Selv hadde jeg totalruptur grad 3 og er enda plaget(12 uker siden fødsel) ...vet dette skjer sjeldent,men kunne vært fint å dele erfaringer med noen...og hvor lang tid det tar før ting begynner å "falle på plass" igjen...

Anonym denne gangen jeg :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5811533-noen-som-har-opplevd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde Total Ruptur grad 4. Jeg ble sydd av kirurg.

Det var først etter 3mnd at jeg igjen begynte å føle meg normal der nede. Da hadde jeg tatt knipeøvelser hver dag -Mange!!!!!!

Fikk tilbud om fysioterapaut, men takket nei da jeg egentlig ikke fikk noen god hjelp der. Skulle egentlig på etterkontroll etter 6mnd., men vanlig gu før den tid viste alt normalt så jeg avbestillte.

Nå er det 1,5år etter fødsel og jeg kan kjenne under mens at det trykker på/føles tung/nedfall i underlivet. Men ikke værre enn at jeg kan leve med det. Er ikke sikker på om dette kommer av revningen eller om det er slik fordi jeg hadde pressrier i 1,5t.

Ellers er jeg helt normal der nede nå. Flott sexliv og ingen urinlekkasje.

Jeg opplevde ikke det ved min fødsel (7 uker siden), men ville bare sende deg en støtte-erklæring :-) Jeg opplevde imidlertid å brekke halebenet, og sliter med det fortsatt. Aner ikke hvor lenge jeg kommer til å ha vondt, noen sier et helt år eller resten av livet!! I tillegg måtte jeg sy etter klipp, og det svir fortsatt....lurer på når DET går over...så all min sympati til deg! God bedring!

klem

Hei!

Jeg hadde også totalruptur grad 3, ble lagt i narkose og sydd massevis (i mange lag). Jeg hadde utrolig vondt i begynnelsen, men den "daglige" vondten gikk ganske fort over. Nå (snuppa er straks 5 måneder) har jeg derimot utrolig vondt hvis vi har sex. Det svir og er veldig trangt. Hjelper vel ikke akkurat at jeg ammer, det hemmer slimprod. Driver med glidekrem og greier, men synes det er ubehagelig liten plass, og det gjør egentlig veldig vondt.

Lurer på om jeg noen gang blir meg selv igjen! Hvordan merker du at du har vondt? Jeg "ser" ikke lik ut som før heller, men føler meg helt normal til vanlig. Skal på 6 mnd kontroll på sykehuset snart, så da får vi se...

¤sender gode gjenkjennede tanker¤

Jeg hadde ikke totalruptur, men jeg revnet i livmorhalsen for 10 år siden...Jeg hadde en styrtfødsel og fikk pressrier når jeg bare hadde 6 cm åpning.....Derfor revnet jeg innvendig på en måte (altså livmorhalsen)...Har ikke hatt noen plager med det i ettertid.....

Jeg hadde også grad 3 med førstemann, og ble sydd på operasjonsstua i narkose. Jeg følte meg ganske bra kort tid etter, men sex var kjempevondt i mange måneder. Etter ca 7 måneder var det overkommelig, men fremdeles vondt. For 3 måneder siden fikk jeg nr 2. Sydde ingenting denne gang, men har allikevel ikke turt å ha sex enda. Gruer meg så veldig... Men det er vel bare å hoppe i det!

Annonse

HI

På en måte godt å høre at det er flere som opplever at det fortsatt ikke er som det skal etter fødselen....begynte å bli litt redd da jeg hadde trodd det skulle bli "bra" etter kort tid...noe det jo ikke skulle bli. Er egentlig veldig dårlig å huske på disse knipeøvelsene, og merker at jeg ikke kan gjøre så mye annet enn å kjempekonsentrere meg når jeg kjenner det er luft på tur ut...da er det bare å knipe til,men jeg må virkelig konsentrere meg for å holde igjen. Ble også sydd av gastrokirurg/gynkir. i flere lag etterpå,og kan kjenne med hånden at det er "duppeditter"(arrvev vil jeg tro) som stikker ut som små klumper her og der :(

Gruer meg utrolig til å ha sex igjen.......ble klippet også og det hele endte med en dyp vaginalrift i tillegg:( , så jeg ser ikke akkurat lyst på den fremtidige sengekosen....off....grue,grue...!

Lurer på hvor lenge det skal gå før jeg føler meg sånn noen lunde normal.......

• 3 uker senere...

Opplevde det samme for 11 måneder siden, hadde også grad 3. Det tok lang tid før alt fungerte bra igjen. Jeg har prioritert øvelser, for jeg vil ikke ha det sånn for alltid... Nå fungerer det ganske bra.

Nå er jeg utrolig nok gravid igjen, og lykkelig for det! Men tanken på neste fødsel har begynt å streife meg, og jeg er i grunn litt småstressa. Vil ikke risikere total ruptur enda en gang...

Det blir bedre, bare ta tida til hjelp! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...