Gå til innhold

Da lille Anna kom til verden


Hufsla

Anbefalte innlegg

Her kommer min fødselshistorie.

 

Vi la oss som vanlig mandag 24.juli. Vi hadde spist middag hos foreldrene mine, siden mamma hadde bursdag. Men jeg fik ikke sove. Det var varmt, og som høygravid er det jo ikke akkurat ett utall av liggestillinger å velge immellom... Etterhvert som tiden gikk kribla det mer og mer i beina, og jeg ble mer og mer våken. Kunne like gjerne stå opp litt igjen.

 

Så kl 01.30 satte jeg meg på kjøkkenet for å lese, og hadde meg litt å spise. Etterhvert flytta jeg meg inn i godstolen i stua, og da plutselig kom det en ri. Den var ikke særlig god heller... Men forrige fødsel varte i 20 timer, så jeg hadde ikke hastverk med å reise. Det begynte jo nettopp! Etter en halvtimes tid gikk jeg og la meg igjen, hadde da rukket en tre fire rier, og skjønte at jeg burde prøve å sove litt.

 

Oppe i senga lå mannen min lys våken! Han var jo vant ti at jeg stadig var opp en tur, men jeg kom jo ikke igjen! Fortalte mine mistanker om at der var ting på gang.

 

Men sove kunne jeg ikke. Nå begynte det virkelig å gjøre vondt! Stod opp og gikk i dusjen. Fjerna neglelakken fikk jeg også gjort, den var begynt å flasse, og slik kunne jeg jo ikke komme på sykehuset! Jeg stod ikke lenge i dusjen, for det var vondt.

 

Kvart på tre begynte jeg å skrive ned hvor hyppig riene kom. Det var ca tre minutt mellom så etter en halvtimes tid ringte jeg føden. Fikk beskjed om å drøye en halvtimes tid for å se om de avtok eller ikke. Je var opp å snakka til mannen min, som på ingen måte sov, og etter en liten halvtime turte ikke han å vente lenger. Vi ringte etter barnevakten (svigerfar), som straks kom tuslende i pysjen...

 

Det er jo litt svingete vei fra Dølemo til Arendal, og mannen min fikk beskjed om å ta det rolig, for det røska virkelig når jeg hadde rier. Han ble mer og mer stressa, og mente at fartsgrensene bare gjalt på dagtid :-) Så mellom riene gikk det unna! Hadde heldigvis ikke rier på vei over blakstadbrua!

 

Vel nede spydde jeg litt før vi gikk inn på sykehuset. klokka varca 04.30. Vi hadde ikke ventet lenge før der kom en jordmor og skulle undersøke meg. Jeg hadde da 5-6 cm åpning. Jeg måtte tisse, men før jeg fikk reist meg opp av benken gikk vannet. Det satte enda mere fart på ting!

 

Jeg fikk da tissa, men hadde noen rier underveis. Fikk på beltet og jordmor gikk ut.Ho var vel ute 10 min, ett kvarter, og jeg hadde pressrier da ho kom inn igjen. Jeg prøvde å ikke presse så godt jeg kunne, men det er jo ikke lett!

 

Turen inn på fødestua var ikke god. Jeg hang mellom mannen min og jordmora, klarte slettes ikke å stå på egen hånd. Fikk kava meg opp i senga, og jordmor sjekka åpningen. Det var bare å presse sa ho og smilte. Full åpning allerede altså, ikke rart det var vondt! Som sagt så gjort. Da ho sa at nå var hodet født ble jeg helt forfjamsa, så fort? Så da klokka var 05.30 var jenta ute. Ho veide 3740 gram og var 48 cm lang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer! Jøss, det gikk fort:) Min forrige fødsel brukte vi 24 timer, endte med keisersnitt. Håper jeg får en like rask fødsel som det du hadde:)) Nå er jeg bare 24 uker, så jeg har en lang stund forran meg. Kos deg med barnet:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...