Rut Bram Skrevet 4. august 2006 #1 Skrevet 4. august 2006 Endelig har vi fått skrevet søknaden om fødselspenger og permisjon! Løsningen her ble at jeg tar full permisjon (med 80% dekning) i ca 7 mnd, jobber fullt under pappapermisjonen og så deler vi resten 50/50 -dvs jobber 50% hver. Egentlig kunne jeg tenkt meg at han tok resten av permisjonen fullt ut, men han har nettopp fått ny jobb, så det er dumt for ham å være borte så lenge... Hva salg løsninger har dere valgt?? Flere som skal dele permisjonen med pappaen, eller som har erfaringer fra det tidligere??
Nicita73 Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 Jeg har også valgt permisjon med 80% dekning, jeg går mine uker+ ferie, så tar pappaen permisjonen sin når jeg begynner å jobbe igjen. Han har ikke mulighet til å ta alle sine 6 uker, men skal ha 4, da mistet vi de resterende 2 sa de på trygdekontoret, men han kunne dele de opp, og ta 2 uker sammen med meg, men da mistet jeg pengene mine i de to ukene, og vi er avhengig av begges inntekt, mye rare regler de har.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 4. august 2006 #3 Skrevet 4. august 2006 Vi har valgt 44 uker permisjon med 100% lønn.. Så jeg er i perm til 1.juli.. Tar ferie i Juli, mens pappa'n har pappaperm.. Begynner forhåpentligvis å jobbe 1.august, pappa'n tar ferie etter permen sin og vi håper på barnehageplass fra 1.september..
Gentle Skrevet 4. august 2006 #4 Skrevet 4. august 2006 Vi fordeler slik: Mor 5 mnd, far 4 mnd deretter mor 3 mnd. 80 % lønn. Min mann har også fått ny jobb, men fordeligen ble bestemt før dette. Det er viktig at far er hjemme og tar ansvar for den lille. Likedan er det bra at arbeidsgivere får lære seg at det ikke bare kvinner som kan "forsvinne" ut i permisjon. Amming kan bli litt mer tungvindt med, da, men satser på at ammepumpe virker som reklamert
Lilje74 Skrevet 4. august 2006 #5 Skrevet 4. august 2006 Jeg må ta hele permisjonen for pappaen har ikke krav på permisjon... Da overføres farspermisjonen til mor... Synd for ham... men planen er å reise litt... Vesla og jeg følger med far som skal jobbe en periode i utlandet... (Han ville mye heller hatt et halvår med permisjon...) Det blir litt skummelt uten familie i nærheten, men spennende også :-) Er litt redd for å kjede meg med så lang permisjon... men akkurat nå er jeg så varm, tung og sliten at jeg gleder meg til å kunne slappe av!!
Rut Bram Skrevet 4. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. august 2006 høres spennende ut hvor skal dere?
litagod Skrevet 4. august 2006 #7 Skrevet 4. august 2006 første gang tok vi 10 mnd med 100% lønn, pappan fikk ca 2 mnd av min permisjon og vi skjønte at vi hadde tatt for lite... da gutten var 9 mnd var jo permisjonen vår slutt i realiteten dermed tok pappan ut ferie og flex i en mnd etter det slik at gutten vår fikk begynne til dagmamma da han var 10 mnd - det var grusomt å levere en slik liten gutt bort til en dagmamma! denne gangen blir det definitivt 12 mnd med 80% lønn!
meg & to små vampyrer Skrevet 4. august 2006 #8 Skrevet 4. august 2006 Vi tar 44 uker med 100% lønn av den praktiske grunn at jeg har gått i et vikariat som går ut når jeg går ut i permisjon. Dermed blir jeg arbeidsledig etter permisjonen og skal søke dagpenger og jobber. I slike tilfeller får man jo litt bedre utgansgpunkt for dagpenger om man har hatt 100% lønn i permisjonen. Jeg tar alle ukene unntatt de 6 far skal ha, da han har jobb og jeg ikke. Rett og slett praktiske og økonomiske hensyn som skal tas her i huset:)
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 4. august 2006 #9 Skrevet 4. august 2006 Vi har valgt 44 uker og 100% dekning. Dette fordi jeg er lærer og dersom ungen kommer rundt termin som er 5.september vil den totale permisjonen (inkludert fedrekvota) vare til 16.juli. - Og da er det ferietid i skoleverket. Hadde lyst å ha lengst mulig permisjon, men når vi begynte å se på kalenderen og telle dager og penger så kom vi fram til at dette ville være den beste løsningen for oss. Pappa'n tar bare sine 6 uker;da han pr dato ikke har en fast jobb. Han har imidlertid fått et 50% vikariat fram til mai et sted og regner med å fylle opp der resterende 50% et annet sted. - Her har han også fått signaler om at det "i løpet av vinteren" kan bli muligheter for en fast 100%-stilling. Vi krysser fingrene... Så, summa summarum, blir vi hjemme med astronauten til midten av august neste år og da nærmer h*n seg 1 år.. Kommer helt sikkert ikke til å bli no' gøy å levere gullklumpen i barnehage i starten, men sånn er det nå en gang bare..
teddy0505 Skrevet 4. august 2006 #10 Skrevet 4. august 2006 Vi har valgt 80%, men mor (jeg) skal kun gå hjemme i 3mnd og typen resten...
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 4. august 2006 #11 Skrevet 4. august 2006 80% her.. mamman går hjemme.. deretter tar hun ferie mens pappan har perm sånn at vi får vært sammen alle tre,, Jeg jobber med provisjon og salg etc så det ville vørt økonomisk ruin om jeg måtte begynt å jobbe før ett år har gått.. nå blir det kun 3 mnd med dårlig lønn når jeg kommer tilbake og ikke fler(jo tidligere jeg begynner å jobbe jo fler mnd med dårlig lønn) vi tenker også at jeg skal gå 60% året etter .. lettere for meg da å kunne opptjene mer pga provisjon .. han ville jo kun fått times lønn for timene han var på jobb.. vi får jo 6 uker sammen på slutten av perm tiden da.. da blir det reising.. i tilleg til at pappan tar ferie på våren og sommeren så vi får vært mye sammen da;)
kokko Skrevet 4. august 2006 #12 Skrevet 4. august 2006 Hvor lenge kan du få fødselspenger? Stønadsperioden for fødselspenger utgjør 44 uker med full lønn eller 54 uker med 80 prosent av full lønn. Det valget som gjøres når stønadsperioden starter, gjelder for hele perioden og for begge foreldrene. Det er viktig å være oppmerksom på at totalutbetalingen for hele perioden ved 80 prosent uttak er lavere enn hva som vil bli utbetalt ved 100 prosent dekning. Dette gjelder ikke dersom bare deler av stønadsperioden nyttigjøres, for eksempel i tilellfer hvor bare far har rett til fødselspenger og tar ut hele sin periode, som maksimalt kan utgjøre 29 (39) uker. Stønadsperioden kan utsettes på grunn av lovbestemt ferie eller dersom den som mottar stønaden eller barnet er innlagt i helseinstitusjon. Dette er hentet fra trygdeetaten sin side eller som det hetter nå nav. Jeg hadde 80 % sist, men denne gangen skal jeg ta ut 100 % pappen, hadde 2 mnd sist, og jeg var på jobb. de har et kjempe godt forhold nå pappen og lilla jentå våres. Jeg sitter mangen ganger i sofaen og smiler når jeg ser dem to i lag. så denne gangen blir det minst 2 mnd og jeg skal være på jobb. og jeg skal heller ta meg permisjon uten lønn( spare lønnen 20 % fra de 100 % jeg får så får jeg jo like lang permisjon som det vil si å ha 80 %) Lykke til med valgene. jeg har nå lenge igjenn, er nå bare innom og titter på dere som er så heldige som snart får en liten prins eller prinsesse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå