Gå til innhold

Dere som er sykmeldt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg spørre hva dere er sykmeldte for,og hvor langt på vei?

Skal snart til legen for å spørre om sykmeld. pga bekkenplager,og pga at jeg er så sliten at jeg ikke orker annet enn å være hjemme med 3 åringen som krever sitt.....men,gruer meg for å spørre....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 20+6 i dag er sykemeldt pga. svangerskapsmigrene og bekkenløsning som bare blir verrre.

Si til legen og stå på ditt !! Fortell legen at det er et ork for deg å være på jobb pga. bekkenplagene og du har ikke overskudd til å ta deg av 3 åringen din fordi du blir sliten av bekkenplagene når du er på jobb og har mest lyst å slappe av når du kommer hjem for å innhente deg. Men det blir ikke aktuelt fordi barnet har sitt behov og da blir jo ting utsatt og verre om du ikke setter en stopper og får hvilt deg...

Lykke til !!

Syntes ikke det var gøy selv å dra til legen pga. dette, men jeg vil ikke utsette meg selv eller babyen for noe fordi jeg ikke tør å snakke om slikt.

Jeg har ryggproblemer fra før av da - så det har slått ut etter jeg ble gravid og det blir ikke bedre, men verre...

Skrevet

Jeg er sykemeldt pga lavt blodtrykk, jeg sover og sover, og blir veldig svimmel. Håper å gå over til 50% s.m snart.

Skrevet

jeg er 18 uker... glemte å skrive det :)

Skrevet

Hei hei!

Jeg er "bare" 25% sykmeldt, men det er pga ryggplager - jeg har skjevt bekken som gjør at jeg får skikkelige knip i korsryggen pga at jeg sitter foran dataskjerm hele dagen på jobb. Heldigvis ikke noen bekkenplager sånn sett! Det manifesterer seg kun i korsryggen. Ikke fordet, det er plagsomt nok det altså! ;-)

Jeg grudde meg også fælt for å spørre, men jeg formulerte det slik at "hvis det var opp til meg, skulle jeg gjerne hatt kortere dager", og da skjønte kiropraktoren poenget... :) Hun er veldig grei, da. Men det er jo i bunn og grunn bare du som vet hvordan du har det! Så hvis du sier noe sånt som "hvis jeg kunne bestemme selv, hadde det vært veldig deilig å jobbe halvt/slippe å jobbe" el.l.?

lykke til i hvert fall, slitsomt å gå og hangle!!! ha en fin helg og hvil deg så godt du kan... :)

Gjest leelu23 m/ jente 25.11
Skrevet

Sykemeldt 100% pga sjefen!! Lang historie.

venter på omplassering..

Du må bare si det som det er til legen- han skal høre på deg og hva DU orker. Ikke vær redd for å spørre om sykemelding- det er jo derfor leger er til- for å vurdere i sammen med deg hva du orker :)

Ingen er like og det vet legen også -lykke til :)

Gjest leelu23 m/ jente 25.11
Skrevet

Ja og jeg er 25 uker på vei og vært 100% sykemeldt siden 5 mai. Kjedelig når jeg er i full stand til å jobbe sånn kroppslig sett..

men får man ikke lov- så får man ikke lov :) Greit nå som det er SÅ varmt!!

Skrevet

Jeg er for tiden 30% sykemeldt.

Har vært 100% sykemeldt i 2-3 uker, deretter 20% og nå 30% siden jeg var 10 uker på vei. Er nå 22+2. Tror neppe jeg kommer til å jobbe 100% mer i dette svangerskapet.

Er sykemeldt fordi jeg har hatt store blødninger i svangerskapet...ble sykemeldt først av sykehuset og deretter av fastlegen (ikke noe problem). Sa nå sist til legen at jeg også var veldig veldig sliten og trett (har enkelte kvelder begynt å grine fordi jeg ikke strekker til), og ble da 30% sykemeldt (var 20% før)....vil jo jobbe da...men klarer det bare ikke...og jeg må jo også ta det ekstra med ro p.g.a blødningenen.

Har en liten gutt fra før så det er ikke bare å gå hjem etter jobb å sove middag heller da...

Er man sliten er man sliten....tror det er grunn nok til å bli sykemelt...det er jo ikke meningen at man skal være helt utslitt før babyen kommer heller da..

Husker sist jeg var gravid så var jeg kjempesliten og da spesielt på slutten...men beit tenna sammen frem til permisjonen. Men da hadde jeg ingen liten hjemme, og kunne hvile mer en jeg kan nå...Men det er ikke snakk om at jeg orker å slite meg helt ut denne gangen når jeg ikke må.

Har litt dårlig samvittighet for jobben, men de forstår situasjonen og støtter meg...

Skrevet

Jeg får vel bare prøve å forklare så godt jeg kan.Jeg orker bare ikke tanken på jobb..........jeg blir fysisk kvalm av å tenke på det.

Blir sliten av å dusje sammen med eldstemann til og med...orker ingenting etter jeg har gjort noe fysisk aktivt.

Føler jeg sliter meg ut med jobb og en treåring i tillegg.Selv om jeg bare har 50% stilling.

Bekkenet hjelper jo ikke på det heller akkurat.

Har litt sånn smårespekt for leger,politi osv:o)Så må vel bare kvinne meg opp litt......

Skrevet

Dette var fra HI da.Er forresten 23 uker....

Skrevet

Jeg er sykemeldt 50% pga av ryggen (muligens bekkenløsning) Står alene på jobb og STÅR i 8 timer hver dag, legen min var det ikke lett og få sykemld av, han prøvde og overse alt jeg sa, så da jeg skulle gå ut av kontoret hans måtte jeg bare si det bokstavelig, og at jeg ikke klarte jobben min 100%!!! Husk at du må stå på krava dine!!, det er bare du som bestemmer hva du klarer og ikke klarer..

Jeg kommer ikke til og klare min 100% stilling før etter barselpermisjon.. Er 21 uker forresten.. (ble sykemeldt nå nylig)

Skrevet

Jeg er 23 uker og ble forrige uke 50% sykmeldt pga bekkenplager.

Har en to-åring hjemme som jeg har alt det daglige ansvar for (pappaen reiser mye) og en stressende jobb i finansbransjen.

Har mye vondt etter lange dager foran PCen og sover dårlig om natten da jeg våkner når jeg må snu meg.

Grudde meg veldig for å ta det opp med legen min, men hun virket forståelsesfull og foreslo at jeg skulle prøve 50% i en måned først, da det er litt tidlig å "gå i hi" fullstendig allerede halvveis i svangerskapet.

Det funker foreløpig greit, men regner med at når arbeidsmengden tar seg opp etter august, så må jeg fortsatt gjøre samme jobb, bare på halvparten av tiden - noe som ikker er noen vits, så da kommer jeg nok til å be om 100% sykmelding fra september.

Skrevet

Ble sykmeldt i uke 21+2 pga. svangerskap høyrisiko og massiv psykisk påkjenning fra tidligere svangerskap - ikke aktuelt at jobbe.

Det var vel omtrent ordrett det legen skrev i sykmeldingen. Er sykmeldt ut svangerskapet.

Skrevet

Jeg er 23 uker, 100% sykmeldt pga.bekkenløsning og ryggplager som bare blir verre.....pluss at jeg har en 3 åring som krever sitt.

Skrevet

er 27 uker på vei, sykemeldt 100%. Etter at jeg begynte å jobbe igjen etter ferien fikk jeg masse kraftige kynnere. Både ved anstregelse og også når jeg var i ro. Noen kynnere gjorde vondt. Både fastlegen og legen på sykehuset sa at det var uaktualt for meg å jobbe før etter permisjonen, for det var ingen som ville at denne babyen skulle komme tre mnd før tida. Jeg ønsker å jobbe men legen på sykehuset sa at jeg idtedefor kan jeg jobbe så mye jeg vil etter permisjonen.

Alle vet at det er tøffere å gå gravid med nr. 2 fordi man har et barn fra før. Håper legen din kan vise forståelse for dette. Lykke til!

Skrevet

Jeg i uke 28 og 40 % sykmeldt grunnet bekkenplager. Jeg begynte med 50 % sykmelding i mai (rundt uke 17) grunnet migrene og oppkast, og etterhvert også bekkenløsning. Har nå etter sommerferien begynt å jobbe litt mer siden migrenen og kvalmen har gitt seg, og det "bare" er bekkenløsning nå. Jeg merker at bekkenet gradvis blir verre og jeg sover veldig dårlig om natta så jeg er usikker på hvor lenge det holder. Men jeg trives veldig godt i jobben, og ser for meg at tiden ville gå veldig sakte hvis jeg bare skulle gå hjemme, så jeg er der noen timer hver dag. Det fungerer bra. Du kan jo prøve en gradert sykmelding først for å se hvordan det går og så gå over til 100 % hvis det ikke funker?

Skrevet

Alle lege er som regel veldig forståelsesfulle, han/hun vil nok forstå, og spesielt siden du har en hjemme også.Jeg tror ikke du behøver og grue deg,antagelig vil jo legen spørre om hvordan du føler deg, og allmentilstanden er jo like viktig som noe annet.....

Skrevet

Jeg er 22+2 i dag, og har vært sykmeldt hele svsk. Dette først pga. av en MA i januar. Har en jobb med mye løfting og bøying. Nå er jeg sykmeldt for bekkenløsning, og sksl ikke i jobb igjen i svsk. Heldigvis har jeg en svært forståelsesfull lege nå. Det er ikke alle som er det. Sist jeg var gravid hadde jeg bekkenplager, og greide periodevis nesten ikke gå-legen nekta meg sykmelding. Heldigvis ringte de fra jobben min å snakka med han, så det ordna seg. Skifta lege etter den episoden.

Skrevet

Jeg er i uke 28, sykemeldt på 5. uka i 100 %. Startet med gradert sykemld ( 50% ) men arbeidsgiver tilrettela ikke arbeidet og mengden ble dermed enda større! Jeg er avd.leder i helsesektoren og sliter med ryggsmerer, lavt bt og søvnproblem. Pendler daglig til jobb og det ble for tøfft. Skulle gjerne vært i jobb lengst mulig da jeg trives godt!

Arbeidsgiver og lege er veldig forståelsesfulle i forhold til dette.

Jeg anbefaler gradert eller aktiv sykemelding før du går ut i 100 % sm

Skrevet

Jeg er sykmeldt på grunn av kronisk hodepine og manglende mulighet til å ta medisiner som hjelper. Har en veldig stressende jobbsituasjon hvor jeg må stå hele tiden og være konsentrert, blid og hyggelig...

Ble sykmeldt 100% i uke 13, er nå i uke 21 og forblir nok sykmeldt ut svangerskapet.

Legen er en engel som ikke nølte med å sykmelde meg og er veldig forståelsesfull.

Skrevet

jeg er i min 25. uke og har vært 50% sykmeldt ei uke nå pga ryggplager og en jobb som innebærer ståing hele dagen og tunge løft... har også ei lita jente på 1 1/2 år som krever litt mamma-oppmerksomhet og det er jo ikke bare bare... før ferien var jeg ofte på gråten fordi jeg ikke kunne bare løfte henne opp å leike når jeg kom hjem fra jobb, så godt var det å bli sykmeldt nå jah! Regner med å gå over til 100% sykmelding ved neste legebesøk i uke 28....

Skrevet

Ja, det er liksom tabutema, dette med sykemelding under svangerskapet. Jeg fikk saa ofte hoere 'aa vaere gravid er ingen sykdom' at jeg helt glemte aa lytte til kroppen min under 1. svangerskap. I slutten av 7. mnd endte jeg plutselig opp totalt sengeliggende, fordi jeg hadde sammentrekninger hvert 5. minutt og forkortet livmorhals!

Derfor skiftet jeg gynekolog da jeg ble gravid denne gangen. Jeg var skitnervoes for at hun nye skulle vaere like streng og morsk, og turde ikke si til henne at jeg var engstelig. Heldigvis sa hun fra vaart 1. moete, at jeg kom antakeligvis til aa bli sykemeldt fra rundt 25. uke, rent preventivt, slik at jeg fikk hvile meg mere denne gangen og kanskje unngaa fortidligfoedt barn.

Har ikke sagt noe paa jobben om akkurat dette. Hadde jeg hatt et godt forhold til sjefa, saa hadde jeg nok sagt noe, slik at hun hadde kunne organisert seg.

Skrevet

Jeg er i 21. uke, og hadde kroniske plager før jeg ble gravid (hodet, rygg og myalgi) - men får ikke sykemelding. Har en tung, fysisk jobb der jeg står, går og løfter hele tiden - og det er veldig varmt. Har som resultat fått masse sprengte blodkar, hovne legger og åreknuter. Dette er ikke pga overvekt hvis noen tenker dette, gått opp 1,5kg totalt.

Skrevet

Bekken- og ryggplager/smerter + lavt blodtrykk (kvalme, svimmelhet osv)

Klarer meg fint i hverdagen, selv om jeg sliter litt med å ta meg av det daglige hjemme og snuppa mi (1 år), spesielt enkelte dager, særlig nå i varmen. Men sist så ble jeg veldig dårlig, og helt bra da jeg ble sykemeldt, så legen syntes det var bedre at jeg ikke utsatte meg for den belastningen igjen.

Bare forklar hvordan det plager deg, og si det er veldig tungt for deg å jobbe + det daglige pga det. Lykke til!!

Skrevet

Har en tilsynelatende veldig forståelsesfull lege. Det var ingen innvendinger da jeg ba om sykmelding i uke 9 pga kvalme. Gikk ut fra kontoret med sykmelding i 14 dager og med beskjed om å ringe dersom jeg trengte mer. Var da sykmeldt i totalt 4 uker.

Var hos legen igjen i uke 19. Var da i god form, nevnte at jeg stort sett har hatt drømmesvangerskap tidlgere, bortsett fra at bekkenet pleier å krangle etterhvert. Skal ikke til legen før uti september, men fikk beskjed om å ringe hvis bekkenet begynte å plage meg, så jeg antar at sykmeldingen "sitter løst" hos henne, ja.

Begynte å kjenne en velkjent sviende følelse i bekkenet i ferien, men hadde ennå ingen egentlige smerter. Første vakt etter ferien, fikk jeg vondt i korsryggen, heldigvis avtok smertene etter en halvtime i massasjestol, og nå merker jeg nesten ingenting fra ryggen. Samme nattvakt fikk jeg også økende smerter i bekkenet. Skal vel egentlig ikke klage, for smertene er ikke så innmari sterke, men når jeg er på jobb kjenner jeg det i bekkenet nesten for hvert skritt jeg tar, iallefall når jeg reiser meg og begynner å gå. Etter jobb har jeg et par dager der jeg våkner hver gang jeg skal snu meg i sengen, og har en del vondt hjemme også. Det å stå på 1 fot i forbindelse med av og påkledning er f.eks vondt. Merker dessuten at jeg generelt beveger meg noe roligere, velger ubevisst å ikke gå så fort, av hensyn til bekkenet. Hadde trodd at denne arbeidshelgen ville bli ille, men så lenge tempoet på jobb ikke er så høyt, går det jo egentlig OK.

Har nå jobbet 2 uker etter ferien. Tror ikke jeg tar kontakt med lege ennå. Mange har jo det mye verre enn meg. De smertene jeg har så langt er til å leve med. Jeg har jo opplevd det samme i 2 svangerskap tidligere, så jeg har egentlig vært forberedt på å få bekkenløsning nå også. Selvsagt vet jeg at det å ikke ta hensyn til seg selv kan gi verre plager, evt. varige plager. Samtidig har jeg i mine tidligere svangerskap erfart at plagene har vært ganske stabile, så jeg frykter egentlig ikke kraftig forverring pga at jeg jobber. Noe varige har plagene mine vært også mellom svangerskapene, men så lenge jeg passer meg for visse bevegelser, merker jeg ingenting til dem.

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har forholdsvis store barn, som ikke krever så mye av sin mor. I tillegg jobber jeg ca 80% natt, noe som gir lavere tempo, selv om det er slitsomt å holde seg våken, og jeg jobber bare et par netter i uken, foruten mine arbeidshelger. Men om et par uker begynner lillejenta mi på skolen, jeg må begynne å stå opp tidlig igjen, og det blir vel mer som skjer på ettermiddager, så vi får se hvordan belastningen blir da.

Råder deg til å lytte til din egen kropp, og å stole på dine egne følelser. Snakk med legen. Blir du ikke møtt med særlig forståelse der, kan du snakke med JM. Det var hun som insisterte på sykmelding for meg i forrige svangerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...