Gå til innhold

kan man begynne på ny studie?

ambreen_prøver_igjen

Anbefalte innlegg

hei

jeg fødte i februar, og har fått fødselsstipend på det studiet jeg var meldt på. Det var gjennom nks, og jeg har ikke fullført, selvom jeg skrev at jeg skulle ta eksamen til sommeren. Jeg har fått fødselsstipend t.o.m juli.

jeg lurer på, hvis jeg skal fullføre det studiet, kan jeg søke nytt lån/stipend på det til høsten nå?

eventuelt, kan jeg melde meg på et helt annent studie, og ikke fullføre den første??

Fortsetter under...

Ja, Lånekassen bryr seg ikke noe om hvor mange studiepoeng man fullfører mens man får fødselsstipend. Man kan velge å ta helt fri eller ta så mange man orker. Så du kan absolutt søke om lån/stipend til det samme studiet til høsten nå ja! Du får forresten fortsatt fødselsstipend denne høsten så lenge du har omsorgen for barnet (hvis ikke noen andre passer barnet for deg, far har full permisjon eller lignende).

Du kan også melde deg på et helt annet studium ja! Du trenger ikke å fullføre det studiet du holdt på med mens du hadde fødselspermisjon. Men det eneste er hvis du har holdt på med dette studiet (og fått lån og stipend for det) FØR du fikk fødselstipend også, så har vel Lånekassen visse regler for hvor lenge du kan studere på et studium uten å fullføre og likevel ha rett til lån og stipend på et nytt studium. Disse reglene kan ikke jeg, så det må du sjekke opp i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...