Uwimana Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 hva kan jeg ta?????? dukolax er det greit da man er gravid?? jeg måå han noe som virker hurtig, for dette er sååå plagsomt:(.....er gravid i strax uke 37 da, og sååå forstoppet....kan mildt sagt si jeg har litt av et trykk......
Gjest Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 uffda,vet hva det vil si...har prøvd alt jeg,plommer,masse vann,tørka aprikos,(men da bør du drikke enda mere vann),sviskersaft,biola,svisker i tonnevis,er det jeg kommer på i farta,som man kan ha i hus.i mitt tilfelle ble det plommer og vann som ble redningen.lykke til,håper det snart løsner.leste noen mente trantab,var med å virka inn også..? skulle ønske jeg kunne hjelpe deg her og nå,for slikt er vondt....
Ceci og prinsen. Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Samme problem her, vært sånn lenge. Jeg tar 3 ss Laktulose om dagen, etter legens anbefaling. Da får jeg til nød til å gå på do. Nå som du er så langt kan du også ta mini-klyster, tror det heter Klyx?
Rut Bram Skrevet 4. august 2006 #4 Skrevet 4. august 2006 Lactulose eller Duphalac fungerer supert, anbefalt av både jordmor og lege her - finnes på apoteket. Ta litt mer enn vanlig dose hvis du er helt forstoppet, det virker ganske kjapt Påvirker ikke tarmen og går ikke over til barnet.
sommerbarn:-) Skrevet 4. august 2006 #5 Skrevet 4. august 2006 Jeg har også vært plaget med forstoppelse. Men så har jeg begynnt å drikke et stort glass cultura naturell, gjerne med en skje linfrø oppi, hver kveld. Om morgenen etter så går strålende med magen! Kan jo hende det hjelper for deg og. Lykke til uansett!!
Gjest Skrevet 4. august 2006 #6 Skrevet 4. august 2006 Jeg har prøvd linfrø med godt hell. Tok og la i bløtt et par skjeer linfrø i vann. Når de hadde trukket til seg det meste av vannet bare kastet jeg det nedpå...Dagen etter var jeg mye bedre.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2006 #7 Skrevet 4. august 2006 Dette er mitt virkelig store svangerskapsproblem! Jeg har vel antagelig prøvd det meste. Laktulose har bare virket innimellom på meg, det samme med svisker. Linfrø som har ligger i vann en stund på tom mage har fungert bra en stund - men så har det stoppet seg til igjen. Jeg prøver å: - unngå hvitt brød og cola/cola light - Jeg spiser mye frukt (spesielt kiwi og ananas fungerer bra) og grønnsaker med MYE olivenolje. I tillegg drikker jeg masse masse vann (og gjerne en liten kopp kaffe om morgenen på tom mage). - Det er også viktig for meg å spise regelmessig. - Dessuten har jeg erfart at kjøtt som jeg vanligvis ikke liker så godt "setter fart på systemet" - som f.eks grillete koteletter/lammestykker/bacon etc. Det har jeg tydd til i desperate stunder (og har unngått poteter ved siden av. bare grønnsaker). - Biola og sånn er også bra, men har hatt mindre effekt på meg enn jeg har hørt at andre har opplevd... Lykke til - du har min store sympati!
Ninn (har født:) Skrevet 4. august 2006 #8 Skrevet 4. august 2006 Jeg har også slitt mye med forstoppelse i svangerskapet, fra uke 20 og frem til for ca 1 måned siden. Nå er magen bedre da heldigvis. Det som hjalp meg var: - lactulose eller duphalac (morgen og kveld) - tørka aprikoser (spis ca 5- 10 stk om morgenen hvis du er skikkelig forstoppa, hvis du bare er treg i magen holder det med 3-4 stk) - ikke spis mye stivelse som ris, poteter og hvitt brød Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2006 #9 Skrevet 4. august 2006 Du burde prøve et klyx som nevnt tidligere eller dulcolax stikkpiller. Det smører tarmen, setter i gang peristaltikken og delvis løser opp hard avføring. Viktig å knipe det inne så lenge du orker så det får full virkning. Det gir effekt etter nokså kort tid. Det du putter i munnen må gå gjennom hele systemet, og virker som regel dårlig/ikke kjapt nok hvis du allerede er skikkelig forstoppet. Dersom klyx (som er litt olje) eller stikkpillene ikke virker, må du prøve et ordentlig klyster som er større mengde olje. Dette får du på apotek. Etterpå må du huske å forebygge obstipasjon med alle de gode tipsene ovenfor. Det er det som hjelper best til pasientene våre som er obstiperte. Hilsen sykepleier
-MtG- Skrevet 4. august 2006 #10 Skrevet 4. august 2006 Hei og hå. Har ikke hatt det samme problemet i svangerskapet, men kan fortelle hva mamma gjorde med meg en gang når jeg var 6 år eller noe. Jeg fikk ikke ut noen ting og hadde såååå vodt i magen. En skikkelig forstoppelse! Vi hadde en sånn lano håndsåpe liggende på vasken og du vet hvordan sånne såper blir litt myke og rare under når de har ligget og blitt våte? Hun skrapte av litt av det og lagde en slags tupp på størrelse med en stor ert, så stappet hun den opp i rompa mi. Det var ikke noe deilig, men skal si det satte fart på sakene!! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå