Gå til innhold

Mellomnavn eller ikke....? Hm! (samme som skravle)

Sunniva- og Majamamma

Anbefalte innlegg

Sunniva har et mellomnavn, som ikke brukes til daglig. Grunnen til at vi tok det med, var at jeg så gjerne ville ha noe med fra min familie, liksom, da det var naturlig at hun fikk etternavnet til min mann (jeg har beholdt mitt pikenavn). Mellomnavnet er oppkalling etter både min farmor og min mormor (og egentlig mitt navn også). Var forberedt på at det bare ble ett barn på oss.

Nå ble det slik at det likevel blir et barn til her i huset, og mest sannsynlig en jente til. Vi ønsker å kalle henne Maja - men mellomnavn er jo ikke så aktuelt denne gangen. Har ikke flere det er naturlig å kalle opp etter, og da er det jo greit å la være. Men blir det rart at førstefødte har to lange fornavn (dog bruker kun ett i det daglige), mens nummer to bare har ett kort navn???? Er redd minstejenta kan bli misunnelig, eller føle seg mindre viktig eller noe....?

Og: Hvis jeg mot formodning skal gi henne mellomnavn, passer ingen med Maja - for de jentenavnene som da er aktuell for oppkalling er Ann/Anna, Karin og Mathea. Synes f.eks. Maja Mathea høres litt vel svulstig ut. (Og Maja Anna, huff)

Er det overhodet noen navn som kan passe med Maja???? Skal som nevnt ikke brukes i det daglige....

Hjelp. takknemlig for mange innspill!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maja Karin passer da godt sammen, ved rett uttalmemåte. er forskjellige måter å uttale det navnet på, der jeg kommer fra høres det navnet ut som et helt annet dersom det står alene enn når det er mellomnavn. vanskelig å forklare uttalen skriftelig, men prøv deg frem.

personlig skal alle mine barn ha to navn hver, vil ikke gjøre forskjell, men jeg kjenner flere familier der en eller to har to navn og søsken bare ett, har aldri hørt om at det har vært noe sjalusi pga det. men det kommer jo helt ann på barna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter....en med mellomnavn, og en uten....Har ikke tenkt på at det virker rart.....Synes definitivt Maja er penest alene:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville slengt på et mellomnavn siden storesøster har, men det behøver jo ikke være oppkalling.

Maja Johanne eller Maja Johanna

Maja Karine

Maja Anine

Maja Ulrikke

Maja Kornelie

Maja Regine

Maja Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode svar, damer. Dere er jo kjempesnille!!! Liker Maja Karine jo mer jeg tenker¨på det, men har "glemt" underveis at det ikke MÅ være oppkalling. Likte Maja Kristin (trykk på siste), og Maja Johanne godt..... Hm.... tenketenke.

Flere innspill????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...