Gå til innhold

Testet positivt igår men forrige fredag tok jeg røntgen... Er det farlig?


Wish

Anbefalte innlegg

Tok røntgen av nakke , skuldre, hele ryggraden samt bekkenet forrige fredag. Begynte plutselig å tenke sånn på det. Kan det ha skadet det lille frøet eller trenger det ikke bety noe så tidlig?

Etter å sett bildene anbefalte de at jeg tok CT. Det må jeg vel hvertfall unngå under graviditeten eller hva? Trodde det var mer stråler på CT?

 

Håper noen vet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jobbar på røntgen som radiograf. Kor langt er du på veg? Dette treng sjølvsagt ikkje bety noko, men ein er mest ømfintleg for stråling mellom veke 5 og 12. Det vart tatt nokon bilder over livmora ved undersøking av rygg og bekken. Det var litt uheldig, men det skjer innimellom når ein ikkje veit at ein er gravid. Strålebelstninga i bekkenet var ikkje så stor. Foreslår at du tar opp på første legekontroll. Men ta for all del ikkje CT! Det er vesentleg meir stråling ved denne undersøkinga, enn ved den du tok.

 

Men for all del, ingen grunn til panikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svaret ditt. Jeg er ikke 5 uker enda så da går det vel bra da?? Håper virkelig det altså. Etter 8 pp og denne lykken hadde det vært trist om noe hadde skjedd pgr av bildene.... Hva kan forresten skje om jeg hadde vært mellom 5 og 12 uker på vei?

 

Kan kanskje høre med deg om noe annet også da siden du arbeider som radiograf. Jeg pratet med sekretæren på legekontoret som sa at jeg hadde "sparsomme forandringer og usikre forhold og anbefaler derfor CT"... Hva betyr det tro? Hun sa jeg måtte prate med legen, men fikk ikke time før til mandag. Har du peiling på hva dette betyr?

 

Tusen takk igjen.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert bra:) Mellom veke 5 og 12 utviklar fosteret organ og kroppsdelar. Etter dette veks og modnast det. Stråling kan påvirke utviklinga av kroppsdelar og organ. I veke 8 skjer det svært mykje.

 

Når det gjeld CT-timen er det vanskelig å sei, men CT gjev mykje meir informasjon om enkelte problemstillingar. Det er svært vanleg å ta tilleggsundersøkingar som CT og MR etter å ha tatt røntgenbilder av ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ok skjønner. Så det svaret jeg på en måte har nå betyr ikke noe?

 

Er glad at røntgen ble tatt så tidlig da:-)) Ingen fare heldigvis.

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, svaret du har no betyr noko, men du skulle tatt CT for å utfylle svaret. "Sparsomme forandringar" kunne nok passa på dei fleste av oss, og "usikre funn" betyr ofte at dei kan ikkje sei noko utfrå dei bildene som er tatt, og at dei treng ein supplerande undersøking for å kunne sei noko meir. Treng ikkje bety at dei har funne noko. Så lenge du ynskjer babyen, og det ikkje er fare for helsa di, må du nok vente med CT til etter fødselen.

 

Vil presisere at eg ikkje veit noko om deg, og kvifor du vart undersøkt. Ta difor svara som litt informasjon og ikkje som fasit. Du treng sjølvsagt ikkje brette ut dine personlege opplysningar her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Å ja jeg ønsker veldig dette barnet så CT får vente... hihi...

 

Jeg har hatt smerter i bekkenet over veldig lang tid, vondt å bevege den ene armen og veldig stiv i nakken. Da det er mye bechterew i familien ville legen sjekke om det var forkalking eller noe sånn... Det kan da ikke være noe farlig håper jeg. Tenkte på kreft jeg... hihi... hypokonder - å neida.....

 

Takker igjen så mye for svar!!!

 

Når har du termin forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrest ganske ufarleg ut. Har termin 18.februar 2007, så dette er min siste dag i 1.trimester! Tar eit steg vidare i morgo. Kjekt at det går framover:) Lykke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Wish

 

Hvis du testet positivt tidlig, så var du vel knapt gravid når du tok røntgenundersøkelsen.. Du var vel bare få dager etter eggløsning kan jeg tenke meg. Dette går nok helt fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...