Gå til innhold

Hva gjør dere når det er tydelig at dere la poden for tidlig??

Anbefalte innlegg

Jeg fører ganske streng policy på at om lillemor er lagt i senga, så skal hun ikke tas opp igjen. Hun får kos eller smokk eller behovene sine stilt i senga, men tas sjelden eller aldri opp etter at hun har lagt. Dette fordi hun skal skjønne at legges hun skal hun sove, og får ikke "gjort om " på det. Fungerer egentlig helt fint!

Men så er det noen ganger.. At vi har sett trøtthetssignalene, og tenker at "jammen da legger vi oss" (tidspunkt for legging er som det pleier). Men når hun blir lagt er hun ikke trøtt. Og ikke i nærheten en gang. Kan sitte ved sengekanten i over en time, kanskje halvannen også. Og hun er bare våken. Men jeg skal jo ikke ta henne opp.

Hva gjør dere i sånne situasjoner..

Fortsetter under...

Her legges lillegutt fast kl 19.00 uansett om han virker trøtt eller ei.. Så fort han legger seg så enten sovner han med en gang eller så ligger han og leker litt for seg selv. Han her er så trygg på sengen sin at han ken leke en time for seg selv om han ønsker det før han sovner. Jeg har ikke trengt å ta han opp igjen noengang. Og ønsker heller ikke det av samme grunn som deg. Jeg tror kanskje jeg ville ha "holdt ut" ved sengekanten og heller blitt flinkere til senere anledninger om hvor lenge han har vært våken før han legges for natten. Her sover ikke lillegutt etter 16.15. Da er leggetiden er drøm uansett..

Jeg har tatt ham opp igjen mange ganger etter leggetid, jeg! Og da fordi han plutselig blir kjempevåken av å komme i sengen og tydelig har mye mer energi igjen enn først antatt. Så da får han leke litt for seg selv i stuen til han blir trøtt igjen.

Jeg ser ikke noe poeng i å ha som prinsipp at han ikke skal få komme ut av sengen igjen dersom han gir uttrykk for at han veldig gjerne vil det. Mange ganger må han også herje litt i sengen før han er soveklar.

Jeg tenker at det som er viktig for meg nå er at han får sove når han er trøtt, uavhengig av klokkeslett. Og det er absolutt ingen tegn til at han utnytter dette til å få være våken lenge eller noe sånt, han er som regel helt "kake" når det er leggetid, og det er nesten så han jubler når han kommer inn i sengen på kveldstid. :)

Jeg legger henne når hun ser trøtt ut, og det pleier å stemme. Er som regel mellom 20.30 og 21.30. Ville ikke tatt henne opp om hun ble mer våken jeg heller. Da ville jeg ha latt henne ligg litt for seg selv, evnt. sunget litt nattasang osv...

Annonse

Lillesnupp sovner alltid når vi legger henne, så hun er ikke plutselig våken.

Men storesøster på snart 2 år, kan være slik en sjelden gang. Hun legger seg kl 1900 hver eneste dag, og sovner blid og fornøyd av seg selv. En sjelden gang begynner hun å rope med en gang, og når vi går inn er hun lys våken. Da tar vi henne opp, for jeg ser ingen vits i å tvinge et barn som ikke er trøtt til å sove. Prøver å holde på rutiner ganske nøye her vi også, og det funker fint for jeg tror barn liker forutsigbarhet. Men hvis hun da er lys våken en sjelden gang, tar vi henne opp og lar henne leke en halvtimes tid. Da går det som regel uten problem å legge igjen.

Jeg har også veldig tro på at det holder for et barn at en ting gjentar seg to ganger, så er det en vane...men er ikke så prinsippfast at jeg sitter i timesvis ved sengekanten bare for at hun ikke skal opp:-)

Jeg tar ham opp og lar ham være oppe litt til. Pappaen synes det er viktig at han da ikke tas ut av soverommet, men jeg synes ikke det er så farlig, egentlig. Så hvis han virker veldig våken, tar jeg ham ofte med og lar ham være oppe sammen med oss. Så prøver jeg å legge ham på nytt et kvarter - tjue minutter senere.

Hvis han ikke virker så veldig våken, men bare ikke helt klar for å legge seg, gjør jeg som pappaen synes, og leker, koser og pupper litt med ham i senga vår før jeg prøver å legge ham igjen.

Forutsigbarhet er fint, men det er ikke krise om man er litt fleksibel Jeg har ikke tenkt å la babyen min ligge og gråte fordi jeg er redd for at han skal utvikle seg til supernatteravn. Og det er ikke alltid jeg har lyst til å sitte inne på soverommet så mye om kvelden, heller. Leggingen går som regel greit likevel. :-)

Det har skjedd eit par gongar i løpet av snart 10,5 mnd at vi har lagt småen for tidleg, og då har vi tatt han opp igjen. Det har ikkje øydelagt rutinene for neste kveld.

Synest ikkje det er rett at han skal "lide" for at vi som foreldre ikkje leste signalene hans riktig.

Hvis han helt klart ikke er trøtt likevel så har vi stått opp igjen. Synes det er dumt å gjøre sengen til en "slagmark om søvn".

Sånn gjør vi voksne også. Hvis vi ikke er trøtte så venter vi litt med å legge oss.

Her har vi fast leggetid mellom kl. 1915 og 1945, ser han ikke trøtt ut så legges han 1945.

¨Når han først er i senga så sovner han somregel fint. Våkner han til så gråter han ikke, ligger somregel der og koser til han sovner. Tar han med andre ord aldri opp igjen.

De gangene han gråter har han kommet forsent i seng. Tar han ikke opp da heller, men da synger vi gjerne litt ekstra osv.

her legges hun åtte om kvelden uansett, og sjelden hun tas opp igjen, fordi hun blir trøtt av å ligge i sengen. Men de gangene hun har grått har jeg tatt henne opp, roet henne og lagt henne igjen, og slik har jeg holdt på til hun har sovnet.. sjelden jeg tar henne ut av rommet, men det har skjedd det også.

Annonse

Minstejenta her i huset er 17 mnd å hun legger seg i 19-tiden somregel...det hender at det kan bli tidligere om hun har sovet bare en dupp på dagen....men av og til blir det blitt seinere oxo om vi har vært på besøk eller har hatt besøk....Men hun kan jo ikke klokka, så det har

liksom ikke hatt så mye å si når det er bare en gang i blandt, men ellers er det kl 19.00......

Jeg tar han opp. Syns ikke noe om at han skal ligge å gråte i en evighet p.g.a. at vi har missa litt med tiden. Prøver også å "tolke" gråten, for noen ganger så kan det være noe så enkelt som en rap som skal ut så er alt bra igjen. Vi har som regel at vi skal være ferdig med å gi kveldsmat 1 t. før leggetid, for da er han vanligvis trøtt til han skal i seng. Gir han ikke tegn til å være trøtt lar vi han være opp litt til, holder gjerne med 20-30 min. så er han klar for senga. Noen ganger helt uten grin, mens andre ganger gråter han men det går fort over i plundring.

Har tatt han opp noen få ganger, og det er ikke noe problem å legge han "til tiden" igjen dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...