Gå til innhold

Tror dere SA/MA kan ha noe med GBS og gjøre??

Anbefalte innlegg

Hadde GBS (Gruppe B-streptokokker) under første svangerskap, og fikk antibiotika mot dette like før fødsel. Ble tatt ny test, som viste at det var bra.

Men nå har jeg mistet to ganger, og etter å ha sett på den siden her;

http://www.gbs-info.net/

(Sitat: "Noen opplever å abortere flere ganger tidlig i svangerskapet før GSB blir påvist".)

begynner jeg å bli bekymret for at dette kan være årsaken.

Har mailet med eieren av siden, og hun presiserer at hun ikke har noen faglig bakgrunn, men at dette er hennes erfaringer etter mange historier om GBS.

Hva tror dere om dette???

Fortsetter under...

jeg hadde en sa (uke 8) i mai og fikk påvist gruppe b streptokokker. JEG tror det har en sammenheng. Men legene sa ingenting om det.. Fikk antibiotika, men er fremdeles bekymret for at jeg har bakteriene. Spurte legen om de gjorde en til test, men hun sa at det gjorde de kun ved graviditeter eller aborter. Fikk du en "etterkontroll sjekk" automatisk?

Man påviser det ved prøve fra skjeden. En liten q-tips som stikkes inn. Noen ganger kan det påvises ved urinprøve om det er sterk oppblomstring. Jeg har ikke fått nevnt dette for legen min enda, men fikk kranglet med til time om to uker. Kommer til å kreve test da. Tror det er mye legene ikke gidder å bry seg med.....

Det er de bakteriene det har vært så mye om på tv nå.

Annonse

huff så jeg skrek da jeg leste de historiene...

jeg kommer til å forlange en kontroll dersom jeg blir gravid igjen, og å bli fulgt opp gjennom svangerskapet. Heldigvis har jeg en grei lege som jeg tror vil gjøre dette for meg.

Tror det er lurt å forlange en ny test, Adalis. Spesielt nå når du har mistet to ganger!

Ja, men jeg syns det er for ille at det er jeg som skal legge sammen to og to her.... Dette skulle legene ordnet og tenkt på for meg. Ikke risikere at jeg mister flere ganger....

Har lest et par av de historiene der ja, klarer ikke lese mer. Noe så grusomt... Når jeg fikk påvist streptokokkene like før termin fikk jeg beskjed om at det værste som kunne skje var at babyen min fikk infeksjon og litt feber. Trodde ikke det var lov å lyve for å unngå bekymring hos den gravide......!!

huff, nei! Jeg vet jeg kommer til å være bekymret gjennom svangerskapet hvis jeg blir gravid igjen! Synes også at alle bør bli testet... har et håp om at det blir forandringer nå når det har vær så mye om det i media!

Ja, jeg vet ikke om jeg tørr prøve igjen jeg... Første gang jeg mistet gikk det "greit" på en måte. Visste at de fleste mistet en eller annen gang i livet, og tenkte at det sikkert var noe galt med babyen. Ikke hadde jeg vært hos lege heller.

Men nå er jeg fortsatt helt knust, jeg så babyen på ul i uke 9 (var allerede feil da, men gynekologen nektet å høre på meg, og påstod jeg var to uker mindre på vei, noe som var umulig.), og jeg ante ikke at alt ikke var bra. Fikk sjokk da de sa det var dødt i uke 11... Jeg tror jeg knekker sammen om det skulle skje igjen... Og jeg har ei datter å ta meg av... Så hvis de finner ut at jeg har GBS så vil det være mye lettere, for da vet jeg det var en grunn til at jeg mistet... SLipper ¨å være så redd for at det skal skje enda en gang...

Annonse

ACH79!

Vet ikke om du spurte meg.

Men jeg visste ikke at de hadde tatt denne testen en gang, før det plutselig kom brev i posten til meg om dette, og at jeg måtte ta antibiotika og evt. intravenøs antibiotika under fødselen. Har ikke fått spørsmål om noen slik test i det hele tatt nå...

jeg dro på legevakta da jeg begynte å blø. Ble sendt på gyn fordi de var redd for exu. Der tok de prøver som de sa de alltid tok ved slike tilfeller. En måned etter ringte gynekologen og sa de hadde funnet gruppeB streptokokker og han lurte på hvordan jeg hadde det. Jeg hadde hatt småfeber i 2 uker da (trodde det var influensa. Hadde jo vært på etterkontroll og de sa alt var ok) så han mente jeg absolutt burde ta antibiotika.

sjønner at du har det vanskelig nå! Jeg har også en datter som jeg må ta meg av, og jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har vær helt tilstede for henne. Mener du at du vil føle deg tryggere i forhold til et eventuelt nytt svangerskap dersom du får påvist GBS?

Ja, for da får jeg antibiotika og blir kvitt det!!! Forhåpentligvis da... Oppblomstringen kan jo komme igjen, men kanskje kan jeg forhindre den de "farlige" månedene....

Må gå nå! Gir oppdatering da jeg har vært hos legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...