Gå til innhold

han NEKTER å ligge på magen..........

Anbefalte innlegg

Blir kjempe grinete og gråter sine sørgmodige tårer, men med en gang jeg snur han over på ryggen igjen er alt så bra som det kan bli.. hørt det er viktig å la de ligge på magen å styrke nakke og slik, men ikke for enhver pris??!!! Er det flere som kjenner til dette, og de må da klare seg fint selv om de ikke får denne treninga.. eller noen som har tips til meg??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5805194-han-nekter-%C3%A5-ligge-p%C3%A5-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er han, da? De er jo ikke så glade i å ligge på magen når de er nokså små - må bare trene i små doser til de er sterke nok...så blir det stas å ligge sånn etterhvert.

Prøv å la ham ligge oppå et bord eller stellebordet eller noe annet høyt sånn at han får bra utsikt. Prat og smil til ham når han ligger slik. Det er ofte bedre enn å ligge og streve og kave på gulvet...

Gutten min var/er heller ikke noe glad i å ligge på magen. Han er sterk, men greier ikke å slappe av da han ligger på magen, så da blir han sliten og lei. Men han har blitt mye flinkere den siste tiden.

Helsestasjonen tipset meg om å legge et sammenrullet håndkle under brystet hans og samle armene hans slik at han ligger støtt. Det har hjulpet kjempemasse for lillegutt. De sa også at vi skulle la han ligge lite men ofte på magen.

Han er 4 mnd....

Lykke til!!!

Jeg har hatt samme problem. Enten ble han sint eller så lå han bare der med hodet på underlaget. Han er nå 3 mnd og jeg har sett alle de andre barna i barselgruppa mi hilder hodet stivt på skuldrene...alle utenom min lille tass. Fikk så tips av fysioterapeut at jeg kunne prøve å legge han slik at han hviler på albuene litt. Som om du skulle ligge på magen å lese en bok...løft han litt og sett albuene hans inntil siden. Jeg ble svært overasket for plutselig ...på et par dager bare, så løftet han hodet svært så ivrig. Det tok noen dager før dette skjedde. Øver litt hver dag med dette trikset. Det var akkurat som han liksom skjønte hva som var hensikten, at det faktisk gikk an å løfte litt på hodet.

Uansett..ta det med ro, barne fysioterapeuten sa til meg at et barn skal være VELDIG seint utviklet før det er grunn til bekymring. Dessuten sa hun at i noen kulturer så er det vanlig å svøpe barna stramt og de han ikke noe særlig bevegelsesfrihet i det hele tatt...mot feks i USA der et er veldig om å gjøre å trene barna flittig. Resultatet er likevel det samme, vi lærer oss alle å gå omsider så sant det ikke er noe som feiler oss.

Lykke til!

Vår er/var også slik - hvert eneste gang han ble lagt på magen ble det skriking! Knepet med å rulle sammen noe å legge under hjalp ikke. Vi har "løst problemet" ved å la ham "ligge" på brystet/magen til mor/far etter amming (rapestilling), og at vi la oss mer og mer bakover i denne stillingen, slik at "underlaget" gradvis ble flatere og flatere. :-)

Nå løfter han hodet fint (10 uker gml), og siden det nå er mer spennende å ligge på magen, skriker han ikke lenger når han blir lagt ned. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...