Gå til innhold

Sp. til andre som har opplevd graviditet utenfor livmor

dronte

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg måtte fjerne venstre eggleder for snart to uker siden, pga graviditet utenfor livmor som førte til at egglederen sprakk. På sykehuset sa de at jeg kom til å få oppfølging ved neste svangerskap, med tidlig UL i uke 6 eller 7. Vi har tenkt å prøve på nytt så snart jeg har fått tilbake mensen, men jeg er litt bekymret, siden magesmertene startet allerede 5+5. På 6+2 ble jeg operert og de fant altså en sprukket eggleder.

Vi håper jo at vi skal få til at jeg blir gravid en gang til, men ser for meg noen nervepirrende uker før jeg kommer langt nok på vei til at de kan ta UL. Er det noen som har erfaringer med å be om jevnlige HCG-målinger frem til man er langt nok på vei til å ta UL? Noe annet jeg bør tenke på og evt be legen om? Oppmuntrende historier om noen som har fått til å bli gravid med bare en eggleder tas i mot med takk!

Fortsetter under...

hei du.

jeg har opplevd det samme som deg...

Jeg fikk og beskjed om at jeg skulle få god oppfølging under neste svangerskap... og det gjorde jeg jo...

Jeg hadde vel litt angst for at det skulle gå galt igjen, og brukte en liten formue på tester(var livredd for at det skulle skje igjen med den egglederen som var igjen, testa ca 1-2 ganger pr mnd-Jepp...høres litt teit ut ja...) helt til legen tipset meg til å måle temperaturen hver morgen... Samme tidspunkt og med samme temp.måler, måles før man står opp. For temperaturen ville stige når jeg ble gravid. jeg fikk et skjema av legen til å krysse av på. men det var viktig å måle hver dag- og det ble til slutt en god rutine :) Så etter et par mnd steg plutselig temperaturen, så jeg kjøpte en test etter 3 dager, den var neg. men jeg hadde en god følelse og kjøpte en til 3 dager etterpå... Og den var positiv. Jeg ringte legen og fikk UL på sykehuset. minuset var at det var så tidlig at de ikke kunne se en påbegynt graviditet. men 1 uke senere var jeg tilbake- og da kunne de se at alt så bra ut... Egget var der det skulle være...

etter det ble jeg behandlet som "vanlig gravid" :)

og fikk legetime i uke 8. Det var noen lange uker men jeg visste jo at alt så bra ut, så det gikk på et hvis.. :)

Nå er jeg i uke 18 og gleden er stor.

Neste uke skal jeg på UL, har ikke hatt ul siden uke 12 nå så jeg gleder meg veldig.

Det var godt å komme over de verste tankene om jeg kunne bli gravid, og om det gikk galt igjen. Tenk positivt du...

Det var betryggende å finne det ut så tidlig... snakk med legen din om et slikt skjema, det fikk iallefall meg til å roe meg helt ned. tror de bruker det til de som skal igang med prøverør e.l for å se når de har/om de har eggløsning.. (temp stiger under eggløsning men daler fort igjen...)

LYKKE TIL!!!!!!!

Hei!

Tusen takk for at du hadde tid til å svare meg :) Det var godt å høre at man kan bli gravid igjen og at det kan gå bra. Jeg har ikke fått mensen tilbake ennå (er vel tidlig bare to uker etter operasjonen) men vi håper jo å starte prøvingen så snart vi kan etter det. Sist gang greide vi det på fire måneder, så vi får se hvor lang tid vi bruker denne gangen.

Temp. måling hørtes veldig lurt ut, jeg har legetime om noen uker og skal høre med han om han har et slikt skjema.

Takk igjen, og lykke til videre :)

Hei du,

jeg hadde også en exu for noen mnd siden - fikk beholde egglederen, men beskjed om at det var en ganske stor risk for at det kunne skje igjen (egglederen er vel ikke helt i toppform etter at jo gi i stykker, men de lappet den sammen..isj). Trenger vel ikke å si at jeg derfor var helt superstressa med tanke på å gå gjennom dette igjen...var en fæl opplevelse, det vet du sikkert også alt om. Fikk igjen mensen etter 6 uker og beskjed om at da var grønt lys for å prøve igjen. Samme mnd fikk jeg en svakt positiv test. Dro til legen og fikk tatt to blodprøver, med to dagers mellomrom. Ved en normal graviditet i livmoren vil hcg-nivåene vanligvis fordoble seg på 48 timer. Mine verdier hadde 3-doblet seg og legen mente derfor at dette etter all sannsynligvis var i livmoren. I uke 5/6 fikk jeg UL og da så vi et lite bankende hjerte. Fantastisk.

Så anbefaler deg derfor blodprøver så snart du får en positiv test.

Når det gjelder det med en eggleder, mener jeg å ha hørt at dette ikke reduserer sjansene for å bli gravide, fordi den friske egglederen tar over jobben til den som er borte. Dermot er risken for nytt exu mindre enn i mitt tilfelle, hvor en litt sliten eggleder fortsatt er der og sjansen for at noe setter seg fast der igjen jo er større. Ønsker deg lykke til, det er jo heldigvis veldig veldig sjeldent at noen opplever to exu-er! Går sikkert bra neste gang!!

Hei! Jeg opplevde dessverre det samme som deg i uke 8, mars i år. Jeg er glad vi ventet med prøvingen til jeg hadde hatt mensen 2 ganger, for da fikk kroppen sjansen til å komme seg litt igjen både fysisk og psykisk. Ble lovet tidlig UL neste gang. Var veldig spent på om jeg noen gang ville bli gravid igjen, men i juni testet jeg positivt! Jeg hadde noen forferdelige uker fram til uke 7 da jeg fikk UL og bekreftet rett plassering! Nå er jeg 10 uker på vei og er veldig gravid. Får ny UL i slutten av august. Engstelsen min var heldigvis unødig!

Fikk beskjed av legen om at det var sjelden det skjedde flere ganger, og jeg har i ettertid snakket med mange som har fått flere barn med en eggleder!

Håper det ordner seg for deg også; MASSE LYKKE TIL!!!

Annonse

Heisann. Jeg opplevde exu i midten av mars i år. Har ingen barn fra før, og dum som jeg var trodde jeg det skulle verke litt i magen. I uke 6 endte det med besøk på legevakten og rett på operasjonsstua. Fjernet den ene egglederen.

Sitter her i dag 15+4 på vei, alt er som det skal denne gangen. Jeg ble gravid etter 1. ordentlige mens, dvs ca 6 uker etter operasjonen:0)

Skjønner så godt hva du gjennomgår nå, krysser fingrene for at det klaffer fort for deg også.

Ps: Jeg begynte litt tidlig på jobb, dette endte med betennelse i livmoren så ta det litt med ro til du har kommet deg.......

Lykke til...

Klem

• 2 uker senere...

Hei!

Jeg har dessverre opplevd dette 2 ganger. Ble gravid februar 2004, fikk plutselig sterke magesmerter, endte på sykehuset der de konstaterte at det var graviditet utenfor livmora, og at eggleder hadde sprukket. Fikk fjernet den venstre eggleder. August 2004 ble jeg nok en gang gravid, og hadde en liten anelse da jeg hadde småblødninger hele tiden. Etter legebesøket endte jeg nok en gang på sykehuset, dette for å se om det var en normal graviditet......de fant da dessverre ikke fostret, men blodprøvene viste at det var en graviditet. Etter en uke tok de ikke sjansen på å vente lengre, og da de åpnet meg opp fant de ut at den satt i egglederen som var igjen. De hadde bare snittet i egglederen, så jeg kunne prøve igjen. Nå sitter jeg nok en gang og er bekymret. Fikk mens for 4 dager siden, dvs rosa blod.....ikke noe klumper....og etter nesten 2 dager ble det stopp. Har ømme pupper, er kvalm og lett hodepine......men dog, litt blod helt innerst i skjedn. Så nå går jeg bare å bekymrer meg om det er utenfor nok en gang.................er vel bare å teste seg og få det unnagjort.......

Det som er godt å tenke på, er at legene tar ting virkelig seriøst når man har vært igjennom dette tidligere. De tar ikke noen sjanser for å si det slik.

....håper i grunn at alt er ok.....og at det er en spire på vei.....

• 5 uker senere...

Heisann!

Jeg måtte fjerne hø. eggleder i begynnelsen av juni. Nå er jeg gravid i 6 uke!! Alt har gått kjempefint og mye raskere enn jeg hadde trodd og jeg skal til UL allerede i morgen. Får veldig god oppfølging nå og har du en oppegående lege så få du helt garantert det samme. Måler HCG en gang i uken.

Det viktigste er å prøve å slappe av (selv om jeg vet det er utrolig vanskelig...) og tenke at neste gang skal det går bra!!

LYKKE TIL!!

Godt å høre at det gikk så raskt med deg.

Jeg måtte fjerne venstre eggleder i begynnelsen av september, etter graviditet utenfor livmora. Var da 10 uker på vei. Er litt usikker når vi kan starte "på nytt", for vi ønsker oss så veldig et barn. Samtidig er jeg veldig redd for at det skal skje igjen, og at høgre eggleder og må fjernes. Fikk du noen grunn til hvorfor det skjedde?

Lurer på hvordan det går med deg?

Vi fikk beskjed om å vente 2-3 måneder etter exu i begynnelsen av september.

Helt enig i at det kommer til å være noen forferdelige uker frem til første UL. Men vi er allerede lovt god oppfølging viss/når jeg blir gravid igjen.

• 3 måneder senere...

Endelig fant jeg noen innlegg om dette temaet. Hadde exu som ble fjernet for en og en halv uke siden (3 juledag). Har lurt veldig på når mens skal komme tilbake. Vi vil så veldig gjerne ha barn og ble så veldig lei oss når dette skjedde. Tror kanskje jeg allerede har hatt en eggløsning, kan det være mulig?

Men for å svare hovedinnlegger (som jeg håper det går veldig bra med :) så har jeg faktisk en mor som hadde exu før hun fikk tre barn uten komplikasjoner.... 14 måneder etter exu kom storesøster til verden :)

Hun var også en eggleder mindre....

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg hadde en exu. i sept. Fjernet venstre eggleder. Etter 10 dager fikk jeg pos el test og 18 etter operasjonen lyste en positiv graviditetstest mot meg. Nå er jeg 17+1 og alt har gått bra. Så man må ikke ha en mens etter en exu. Det er bare å gi gass så lenge en føler or det og en har sluttet å blø, samt at sårene leger seg fint.

Endelig har jeg funnet noen "andre" som har lignende historier som min. Håper dere alle har det bra, og håper at evt. nye svangerskap går bra!

Er det noen av dere som har "sluppet" operasjon for å fjerne foster som sitter i egglederen? Lese et sted at 50% av disse svangerskapene går ut av kroppen av seg selv. Jeg er livredd for å operere, og satser på at HCG nivået synker og ikke stiger... Skal ta nye blodprøver i morgen. Den første hadde ca 4000 i HCG-nivå.

Føler med dere alle! Dette har ikke vært noen kjekk opplevelse så langt!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...