Gå til innhold

Jeg holder på å gi opp...hva skal jeg gjøre? hjelp! (om brettebleier)

Anbefalte innlegg

Hei!

Mini er tolv uker og jeg vet ikke om jeg orker mer bretting nå. Synes hun er våt hele tiden, og etter at jeg oppdaget papirbleiers (unike) oppsugingsevne er jeg ikke så skeptisk lenger. Hva skal jeg gjøre? Noen som kan hjelpe meg med gode råd slik at jeg kommer til å fortsette?

Tusen takk for svar!

Fortsetter under...

Hei!

Var du overraska over oppsugingsevna til papirbleiene? Er det éin ting dei gjer, er det jo å suge opp væske...Det, pluss at det er mindre arbeid med dei, er vel det som gjer at dei aller fleste bruker dei. Den unike oppsugingevna er forresten noko av det som gjer meg aller mest skeptisk til papirbleiene - dei vert utruleg tunge før dei vert det aller minste våte. Og du treng jo ikkje å byte bleie berre fordi ho er litt våt - tøybleiene pustar, også når dei er våte, og det er viktigare for huda å få luft enn å vere heilt tørr til kvar tid.

Men til saka...Det VERT betre! Det var bleieskift til alle døgnets tider her óg dei første fem månadene, men no når junior får fast føde (han er 8 mnd), skiftar eg 5-6 bleier for dag. Vi har gått over til papir om natta, forresten, for no søv han ni timar i strekk, og det er litt for lenge for ei tøybleie, synest eg.

Dersom det er brettinga som tek knekken på deg, tykkjer eg du skal spandere på deg nokre Kushies eller andre formsydde, ev. one-size-bleier. Du må nok skifte like ofte, men du slepp brettinga. Kjøper du frå Babykos er det ikkje snakk om meir enn eit par-tre hundringsar for 20-30 bleier. Eg tilstår gjerne at eg er meir glad i Kushiesane enn i brettebleiene, særleg med ein unge som er heilt turbo på stellebordet:).

Og nok ein gong: du er inne i den verste bleieskiftarbeidartida. Ho går over! Og då kjem du til å vere glad for alle papirbleiene du har spart miljøet for:).

Lukke til!

De tisser jo "hele tiden", da, så med tøybleier VIL de bestandig være våte.

Jeg brukte tøybleier, og når småen ikke bæsja, skiftet jeg tissebleiene etter to-tre timer, så vidt jeg husker.

Ellers er jeg enig med Vero. Superabsorbentene er visst krystallinske kjemikalier, tror jeg. De suger så godt at de suger fuktigheten ut av huden til barna, så bleiene (ialle fall noen) tilsettes fuktighetskrem for å kompensere.

Jeg brukte utelukkende tøybleier, selv når barnet sov 11 timer om natta. Det gikk helt fint.

Heisann

Jeg bruker selv tøybleier til snuppa og kun brettebleiene. Men jeg bretter ikke hver gang jeg skifter. Jeg bretter dem på forhånd etter at de er vasket og legger dem pent ned i skuffen. De legges da bare rett på stellebordet og enkelt og greit å få på ved bleieskift - mye enklere synes jeg enn å brette hver gang.

Jeg bruker dem også om natten selv om det blir 8-9 timer til neste skift. Så lenge hun har på ullbukse, synes jeg ikke det gjør noe at den er våt, for ullen holder henne likevel varm.

Et par ganger har jeg brukt papirbleier når vi skal bort osv og det er de eneste gangene jeg har måttet skifte på hele barnet etter bæsj oppover hele ryggen. Bleien har ikke klart å suge opp alt snuppa presser ut - det gjør tøybleien i alle fall!!

Men uansett...sier som Vero at om brettingen blir for masete, så finnes det formsydde også.

Lykke til uansett

jeg må innrømme at jeg er en av de som skremmes litt av arbeidet (jeg innbiller meg at det er) med brettebleiene, men vil likevel ha tøybleier. Jenta mi er ikke kommet ennå, men jeg har sjekka en del rundt og det finns masse enkle løsninger, som riktignok koster litt mer, men hvis arbeidet er et problem er det jo verdt det.

På FINN fant jeg noen billige Kushies alt-i-ett, se denne linken http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=8002120&sid=7a_MuES44859683&pos=1&tot=6 (riktignok et helt sett, blir kanskje litt mye?)

Eller så har jeg vært inne på de fleste nettsidene og funnet min favoritt: http://www.babykind.co.uk

som har stort utvalg av alt-i-ett og pocket (se feks Fuzzi Bunz -disse holder seg tørre- og Magic-alls), som også bare er ett lag. De er ikke så dyre heller sammenlignet med de norske, og frakten er heller ikke avskrekkende, så det går an å prøve noen få.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...