Gå til innhold

EnJente m EnJente, hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei du

Maser litt på deg igjen jeg..

Mener å huske at du hadde sett for deg at du måtte føde. Og at du senere fikk i hjemmelekse å tenke på og vurdere ks.

Er litt der for tiden, jeg har vært i samtale på sykehuset, og får nok ks hvis det er det jeg vil, men klarer ikke å bestemme meg. Er jo som å velge mellom to onder jo...

Har du noen gode tips til hvordan få tankeprosessen videre? Den har liksom stoppet opp..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5801466-enjente-m-enjente-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Er ikke den du søker etter, men jeg synes du bare skal bruke tiden du har til å bestemme deg.

Kanskje du kan sette opp en liste med fordeler og ulemper du ser mellom de to alternativene og se hvem som får best postive skår slik du ser det selv.

Det er jo bare du selv som kan ta den siste avgjørelsen og om du har noen ubesvarte spm er det jo viktig at du får svar på dem først.

Jeg har hatt to ks og kan ikke tenke meg noe annet, men jeg har fødselsangst de lux.

Begge gangene har det vært en kjempe flott opplevelse og jeg har vært på bena at samme dagen og har ikke hatt antydninger til vondt i såret.

Men hvordan det er å føde kan jeg dessverre ikke uttale meg om.

Men tenk på at du stort sett bare hører skrekk historier både fra ks og vanlig fødsel.

Men det går som regel og aller oftest mye bedre enn dette både på ks og vanlig fødsel.

Jeg ønsker deg kjempe lykke til med det du velger og håper jeg satte deg på et spor og at avgjørelsen din snart faller på plass.

klem

Er heller ikke den du spør etter, men svarer jeg og...

Hadde angst under første graviditet, men klarte ikke be om ks, som du sier så er valget mellom to onder. Ønsket heller at noen kunne hjelpe meg å bli kvitt angsten min, men det var det ingen som klarte. Slet med dette lenge, og det er jo så slitsomt. Tulla lå også i sete så mot slutten måtte jeg velge mellom sete-fødsel og ks, ble helt utslitt av å gruble på det.

Fikk til slutt konstatert for smalt bekken til sete-fødsel så hadde ikke noe valg, måtte ta ks. Og det føltes som jeg fløy ut av sykehuset, var så lettet over at jeg ikke lenger måtte ta avgjørelsen og at det ble ks. Fikk på en måte bekreftet at det var ks jeg hadde ønsket hele tiden, men som jeg ikke hadde klart å innse.

Så mitt råd til deg er: kjenn på magefølelsen din, tenk deg at avgjørelsen ble tatt for deg, feks at du måtte føde vaginalt, hvordan kjennes magefølelsen ut da? Tenk så at du fikk beskjed om ks, ble magefølelsen anderledes ? Kjente du lettelse på noen av alternativene?

Håper det kan være til noe hjelp, ikke lett dette her !

Lykke til !

Gjør selvf ikke no at andre svarer, bare syntes å huske at hun hadde vært gjennom noe av det samme..

Hm, jeg vil også ha sete-barn og for trangt bekken:( Må være deilig å slippe å velge. Hvis noen kunne si at jeg måtte hatt ks hadde jeg nok blitt glad, men samtidig er det denne greia om at man skal føde "normalt". Hvor kjapt var du på bena igjen etter ks?

Var oppe samme kveld og dusjet, var litt svimmel, men hadde ikke noe vondt. Hadde ikke vondt i det hele tatt egentlig, men litt rart å gå er det jo i et par dager. Blir jo ikke det samme som å føde normalt og stå i dusjen bare et par timer senere. Men jeg har bestemt at jeg ønsker ks denne gangen også selv om denne babyen har lagt seg med hodet ned. Tar ikke sjangsen på at hun skal sitte fast i bekkenet mitt (er i trangeste laget for vanlig fødsel også), og er veldig komfortabel med valget mitt.

Men å råde deg til det ene eller andre er selvfølgelig helt umulig, som sagt ikke lett for deg dette her :-(

HEI PÅ DU :)

Ja jeg var i heeelt samme posisjon som deg ! Var også veldig usikker og fikk i lekse å tenke på dette med vaginal fødsel, sette opp ønskeliste osv. osv.

Det som skjedde med meg var at jeg ikke klarte skrive liste, klarte ikke tenke på vaginal fødsel en gang, så for meg var valget ganske greit ! Det jeg grudde meg til var jo å komme til gaiajordmoren og si at jeg verken hadde tenkt på det eller skrevet ønskeliste ! Følte meg litt teit faktisk....men hun sa at det sier enda mer enn jeg trodde ! Så for meg var ks virkelig helt åpenbart tingen. Jeg har så fødselsangst at vaginal for meg ikke en gang er en mulighet. Jeg ville så gjerne tro det selv, at jeg kunne "kureres", men det gikk bare ikke ! Det beste med hele greia var at jeg fikk tømt meg for tanker og følelser, det hjalp innmari ! Og etterhvert sa bare gaiajordmoren at om jeg føler meg SÅ mye roligere og bedre med tanken på ks, er det det rette for meg !

Fra det ble bestemt at jeg skulle "gå" for ks, har jeg sovet, ikke grått så mye og rett og slett hatt det bedre og klart og fokusere på det koselige med graviditeten osv. Det har VIRKELIG vært en helomvending for meg personlig, jeg har det SÅ bra og tror jeg har det som jeg skal ha det nå ! :) Føles iallefall veeeeldig bra !

Gleder meg vanvittig nå, og lar ikke tanken på ks skremme meg, dvs. det skremmer meg overhodet ikke, gruer meg noe til kateteret og sprøyten i ryggen....men de skal jeg da overleve =D

Som en over her sa, så vet du faktisk innerst inne hva du vil, du må bare se for deg begge deler, og se hva du hadde valgt om du ikke hadde valget, Dersom noen sa du MÅ føde vaginalt, hadde du da følt deg trukket mot ks, og motsatt ?!

Hvordan føler du det da ? Hvilke av delene virker minst vonde for deg ? Jeg tror iallefall at du ønsker ks, siden du er her inne osv. Du hadde iallefall visst det om du ikke ville ta ks, og heller føde normalt :) Om du skjønner !!! Tror ingen velger ks dersom de føler for å føde vaginalt !!!

Jeg har 27 dager igjen og GLEDER MEG SÅ VANVITTIG til å se nurket ! Synes det er DEILIG at jeg vet datoen, og at jeg slipper å vente osv. Jeg hadde ikke taklet presset rundt å ikke vite, og ikke ha kontroll osv. Dette føles MYE bedre for meg !!!

Hjalp dette noe ? La gjerne høre fra deg igjen :) Synes det er koselig å prate med andre i samme situasjon som meg, vi må støtte hverandre ! Iallefall er jeg her om det er noe :)

STOOOOR KLEM FRA MEG TIL DEG !

Annonse

Hei:)

Godt å få litt støtte her inne, fødselsangst er sånn som man enten skjønner, eller ikke...

Kjenner meg så godt igjen i det å ikke klare å kunne skrive fordømt liste, klarer ikke å tenke rasjonelt frem og tilbake på fødsel/ks. Har prøvd å lese om fødsel, blir bare verre... Hodet mitt er helt låst liksom..

Føler at jeg har gnålt om det samme her inne i lange tider, uten å utvikle meg noe som helst. Grrrr, trodde liksom jeg skulle modnes sånn sakte men sikkert.

Er redd for ks-såret også, at det skal bli betent og vondt i lange tider også da..

Skjønner deg godt ! Husk bare at sår for man som regel uansett. Om du har ks sår eller om du revner og må sy. Det er like mange som får ineksjon "der nede" etter å ha revnet og blitt sydd, som de som får det i ks sår ! Er mange ting å tenke på ja ! Som regel går det veldig greit med ks tror jeg, og SÆRLIG når de er planlagte :) Jeg trøster meg med at om jeg hadde valgt vaginalt, kan det jo hende jeg hadde endt opp med ks alikevel, eller ligge å prøve å føde i mange herrens timer, for så og måtte ta hastesnitt osv. Så jeg føler meg ABSOLUTT tryggere når jeg vet når det skjer, akkurat hvor lang tid det tar osv osv.

Som jeg sa før, følg magen din på denne :) Du vet nok innerst inne hva du vil !

Hæ, er det like vanlig å få infeksjon uansett fødevei? Ugh...

Skal til ny time i slutten av mnd, og tenker å bruke tiden frem til da med å bestemme meg. Kan få begge løsninger, eller "prøve å føde først, men lav terskel for ks", så det er jo ikke helt krise enda..

Takk for masse god hjelp så langt:)

Må nok kanskje korrigere meg selv, er kanskje ikke like stor sjangs, men om du får infeksjon er det kanskje verre i ks-såret da dette er større, men man kan likesågodt få det i vagina som noe annet sted. Mye bakterier der osv.

Uansett bør ikke dette avgjøre om du skal ha ks eller ikke ! Håper du finner ut av det :) klem klem

Hei hei. jeg datt innom denne siden og tenkte jeg kunne dele litt av mine opplevelser med deg, siden jeg har født og tatt ks. Selve fødselen gikk veldig greit, tross litt komplikasjoner. Var i dusjen få timer etterpå. Revnet hele veien bak, men hadde absolutt ingen problemer med det i ettertid. Valget denne gangen falt på ks. for meg tok det to dager før jeg kom meg på bena igjen, og mye lenger tid å komme meg til hektene enn etter fødselen. trengte vel en del hjelp. Men absolutt ingen komplikasjoner her heller. alt gikk strålende. Ks kan være en skremmende situasjon for mange vil jeg tro, blandt annet for meg. Hvis du er redd for fødsel, anbefaler jeg ks. Det er utrolig deilig å kunne slappe av og nyte siste delen av svangerskapet, enn å stresse seg unødig opp pga redsel. Men selvfølgelig er det du som må føle på hva du ønsker. Uansett må du ha riktig masse lykke til. :)

hilsen lykkelig mor til en skjønn jente på 4 1/2 mnd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...