Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann jenter!

Lurer på en liten ting.. synes jeg leste et sted at en ikke kunne spise rødt kjøtt i løpet av svangerskapet, derav biff som er delvis rødt. Men mine to tanter spiste biff i svangerskapet og de merket ingenting? Noen andre som koser seg med biff og som kan gi klarsignal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har spist biff flere ganger, har bare passet på at den er gjennomstekt. Kos deg du!

Skrevet

Biff kan du spise. Trenger ikke være gjennomstekt heller. Når den brunes utenpå forsvinner bakteriene har jeg hørt. Kylling og svin derimot skal være gjennomstekt. Kjøttdeig/farse osv likeså.

Skrevet

Nei, man bør ikke spise biff som ikke er gjennomstekt når man er gravid hvis man ikke har påvist at man er toxoplasmose-positiv. Det er riktig at bakterier befinner seg på utsiden av kjøttet, men toxoplasmose er en parasitt og ikke en bakterie og denne kan være inni kjøttet.

Man kan imidlertid fryse kjøttet først (mener det bør være frosset på -18 grader i minst to døgn) - da vil parasitten dø og du kan spise biffen så rå du vil :-)

Evt. les mer her:

http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08

Skrevet

En trenger ikke "merke" noen ting. Grunnen til at vi skal være forsiktige med rått kjøtt er fordi det kan inneholde bakterier. KAN altså. Man blir ikke automatisk syk av å spise rått kjøtt, men hvis det inneholder bakterier, kan det gå utover knøttet i magen.

Skrevet

Hei... Nå er det jo slik at vi ikke bare spieser biffen stekt, men også spiser tartar og carpacio som er tynne skiver av rått kjøtt!!! Har aldri blitt syk av det og jeg har spist mye som nyutdannet kokk....

Min mor er norsk og min far vietnamesisk og når min mor gikk gravid med min bror var det eneste hun hadde lyst på en snacks som min far lagde med rått biffkjøtt, løk, edikk og salt og pepper....

Men det er jo kanskje en grunn til at de sier at vi skal være forsiktige, jeg spiser bare litt mindre av det og ber om å få biffen medium i stedet for blodig!!! Selv syntes jeg at godt stekt kjøtt ikke egner seg til hundemat en gang, det er som å drepe dyret en ekstra gang!!!!

Men alle har meninger og bekymringer, det er opp til hver enkel å se hvilken som er vert og følge!!

Skrevet

Jeg spiser ikke biff,da jeg liker at den ikke er helt gjenomstekt.Biff som er helt gjenomstekt,smaker ikke noe særlig for meg,derfor spiser jeg det ikke.

Det kan selvfølgelig gå godt,det er jo det samme med røyk og alkohol,enklte bruker dette i svangerskapet og det går godt.Jeg synes at når jeg først har valgt å bli gravid,ja da får jeg ta hensyn til den lille de 9 måndene den er i magen min og spise det som er riktig for den.Tenk om noe skulle skjedd,hvor dårlig samvittighet jeg hadde hatt da.

Skrevet

Det stemmer som KaisaKatrine skriver, det er toxoplasmose-parasitten som gjør at det kan være farlig å spise kjøtt som ikke er gjennomstekt. Det gjelder forsåvidt også alt kjøtt som ikke er varmebehandlet, som feks. spekeskinke. Dette er vel også grunnen til at det anbefales å ikke spise grillmat når man er gravid.

Men, toxoplasmose er ikke så veldig utbredt i Norge, det er mye større sjangs for å bli smittet i varmere land.

Jeg syns å huske at hvis du smittes med toxoplasmose får du få eller ingen symptomer, det er altså bare barnet det kan gå utover.

Personlig må jeg innrømme at jeg har spist kjøtt som ikke er helt gjennomstekt ved et par anledninger (dvs. når jeg ikke klarte å stå i mot fristelsen...), men jeg prøver å la være. Og spekeskinke fryser jeg i kald fryser (kaldere enn -20 i 2-3 dager).

Skrevet

Hjertelig takk for svar alle sammen!

Har ikke opplevd noe negativt med biff tidligere så hvis den er gjennomstekt som jeg pleier å ha den, så tror jeg at jeg skal unne meg selv et skikkelig måltid! men, jeg har vært påpasselig med grillmat som jeg har hatt en mistanke om ikke er så godt stekt.

Skrevet

Må bare kommentere et par ting her:

- i rått kjøtt kan det finnes både bakterier, og en parasitt som forårsaker toxoplasmose.

- toxoparasitten dør ved frysing.

- andre bakterier i kjøtt tåler fint en runde i frysern, de dør kun ved varmebehandling.

- grilla kjøtt er greit så lenge det er gjennomstekt, da dør både toxoparasitten og bakteriene. MEN problemet med grillmat er at det ofte blir liggende ute lenge, og man spiser det "lunkent". Da kan det igjen skje baktereoppblomstring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...