Gå til innhold

blir ikke klok på dette med utregning av fødselspenger jeg...hjelp..?

Anbefalte innlegg

jeg har lest at de regner ut i fra 6 av de 10 siste mnd før fødselen... men er d d samme om en jobber ekstra og evt får fastjobb når d nærmer seg termin. regner de fortsatt ut i fra de beste mnd..? og må jeg fylle ut skjema for fødselspenger? isåfall når? jeg er 10 uker på vei... jeg skjønner ingenting jeg... har jobba masse i sommer, som ferievikar, men har ikke fått noe fast enda. har søkt på en stilling, som jeg håper jeg får.men jeg har ikke fortalt arb.giver at jeg er gravid... jeg er så redd for at når jeg skal ut i barselperm og finne ut at jeg nesten ikke får noen ting.. og hva er minimums krav for å tjene for å få fødselspenger...

..hjelp..??

takk for svar!!!

Fortsetter under...

Du må ha hatt inntekt på over ca 5000,- i 6 av 10 måneder før du går ut i permisjon. Om det er vikar, ekstrahjelp eller fast spiller ingen rolle, bare du har tjent penger.

Trygdekontoret vil når du søker da beregne ut fra inntekt siste 4 uker før permisjonen, evt et snitt av de siste 3-5 mnd hvis du har STORE variasjoner i inntekt (mer enn 25%).

Du kan fint fortsette som vikar om du ikke får noe fast, men vit da at dersom du blir sliten utover i svangerskapet lønner det seg å sykemelde seg fremfor å f.eks. begynne å jobbe mindre frivillig - siden trygdekontoret ser på siste lønnsslipp før permisjonen din begynner.

Dersom du blir arbeidsledig er det viktig at du sørger for å motta dagpenger- trygdekontoret vil da beregne fødselspenger etter inntekten av de 6 beste månedene du har jobbet siste 10 mnd- slik at fødselspenger vil utgjøre mer enn arb.ledighetstrygden. Vit likevel at denne beregningsmåten KUN brukes ved arbeidsledighet! Vanligvis ser de bare på siste mnd inntekt, av og til snittet av 3-5 siste måneder.

Det er med andre ord mange som har gått i fella og jobbet masse de første 6 mnd av svangerskapet og så f.eks. 50% de siste månedene, og funnet ut at de ikke får mer i fødselspenger enn det de har tjent i 50% stillingen..

Er helt enig me ddeg Månebarn, om hvordan man regner det ut. Synes bare det er trasig at de kun ser på de 4 siste ukene. Jeg har fast jobb, men ikke fast lønn. De varierer med sesongene, alle ferier, høytider etc er det gode lønninger, mens på senåret når jeg skal ut i permisjon så er det på sitt labreste. Er snakk om noen tusenlapper, men ikke nok til at det blir tatt hensyn til.

Mange som blander regelen med "6 beste av 10 siste" som gjelder arbeidsledige, med "må ha jobbet 6 av de siste 10mnd" før permisjon. Trodde det var slik selv i begynnelsen også, hadde hørt så mange snakke om det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...