Gå til innhold

hvordan oppbevare Gonal-F???? Er min ødelagt tro?

Anbefalte innlegg

nå har jeg fått foskjellige svar her.. På apoteket sa de at jeg IKKE måtte ha den i kjøleskapet.. Den hadde kommet ut fra kjøleskapet, og viss den var i romtemp og så inn i kjøleskap ville den bli ødelagt..

Men det står på pakken at den skal oppbevares i kjøleskap..

pakken min er nå i kjøleskapet, men er det feil? Hvorfor sier de forskjellige ting, som om jeg ikke var forvirra nok som det var??

Tror jeg tar den ut og legger den i romtemp igjen..

Sprayedag 2 i morgen, må uansett ta den med på jobb, og der vil jeg ikke ha den i kjøleskap (felles kjøleskap med barna, jobber i bhg)

Fortsetter under...

Hei Gøril.

Det er riktid det at den skal oppbevares i kjøleskapet frem til den skal brukes. Når du åpner og skal bruke den, oppbevarer du den i romtemp.

De oppbevarer den i kjøleskapet på apoteket og hvis du ikke får lagt den kaldt ganske kjapt så bør du ha den i romtemp,for da kan den nok bli ødelagt. Tror også det står på bruksanvisningen.

Det er jo forholdsvis varmt om dagen så den blir vel fort avkjølt. Så de på apoteket har jo helt rett.

Dette ble veldig rotete,men du skjønner vel håper jeg.

Lykke til videre.

det som i alle fall er sikkert, er at hvis dine gonal -f sprøyter er ødelagte, så er mine det og. for de har vært med på campingtur i europa, med varierende temperatur på tross av at de lå i kjølebag.

hvis forsøket vårt går bra denne gangen, så er det på tross av at den ene sprayen ble oppbevart rundt 30 grader i to uker og at gonal -f sprøytene og den andre sprayen hadde særdeles variernde temperatur...

etter 11 august, vet vi nok mer hva vi kan og ikke kan gjøre med medisinene våre. men det er vel litt sent for deg gøril? ;)

forøverig står det ikke på mitt pakningsbilag at man ikke kan legge gonal -f sprøytene inn i kjøleskapet etter romtemperatur. tror det hele har med holdbarhet å gjøre, tror poenget er at etter at de er blitt over 8 grader en gang, så holder de bare i 28 dager uavhengig av om man legger de inn i kjøleskapet igjen...

enig i at det virker som mange ønsker å forvirre oss... lykke til videre gøril, bra du endelig er i gang!

så egentlig skal gonalen ligge i kjøleskapet mens du stikker,jeg har den i romtemperatur,for jeg har ikke kjøleskap tilgjengelig hele tiden(jobber nattskift akkurat nå)Har forstått det sånn at den skal ligge i kjølskapet til du skal bruke den,ellers under bruk kan man ha den utenfor kjøleskapet.???????

Annonse

da har eg bare et spm til.. For medicus (klinikken jeg tilhører) har gjort en feil. De har skrevet for mange Gonal-f sprøyter på resepten, og jeg henta jo naturligvis alt der.. Senere snakket jeg med ei på klinikken som sa at jeg hadde fått for mye, og ba meg legge den jeg ikke hadde brukt for i kjøleskap..

Så viss ikke forsøket nå blir bra, så skulle jeg bruke den sprøyta ved neste forsøk.. men er den ikke ødelagt da? Holder den ikke bare i 28 dager, slik jeg tolker det her??? Den har jo vært i romtemp i 2 dager før jeg la den i kjøleskapet

Jeg snakket derimot med de på klinikken i dag, og de sa at det hadde ikke noe å si om jeg hadde den i kjøleskap. Bare den ikke var i varmen skulle alt gå bra!

Men jeg glemte selvfølgelig å spørre om denne sprøyta jeg har liggende, den er jo svindyr, så jeg vil ikke bare kaste den heller, for det er ikke min feil at den kom på resepten... Jeg får kanskje igjen penger da..

jeg forstår hva du mener Gøril.Jeg var litt usikker selv med det samme.Jeg fikk en på 900 og to på 300(Gonal f)den på 900 og bare den ene på 300 la jeg i kjøleskapet nesten med det samme jeg hentet den i posten.Vet ikke hvorfor jeg ikke la alt kaldt.Mens den andre på 300 la jeg på badet-godt og varmt..

Jeg fikk dem i posten i marsDe som har ligget i kjøleskapet kan jeg bruke,men den som har ligget på badet må kastes.Den kan kun ligge varmt i 28 dager.

Det er ikke noe med at de bare kan være ÅPNE i 28 dager før man må kassere dem da (bare for å spre mer forvirring her...hehe).

Jeg dro på ferie i sprøytetiden og for å sikre meg, siden tilgang på kjøleskap var usikker, åpnet jeg alle 3 sprøytene umiddelbart slik at ikke noen av dem måtte avkjøles. Bare et tips, sikkert ikke like lurt for alle...

Lykke til folkens!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...