Gå til innhold

denne evige grøt debatten.. sammenligning av holle økologisk og nestle.. Vil ha MANGE SVAR!! NYTT

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjøpt en Nestle maisgrøt og en Holle økologisk hirsegrøt, begge kan brukes fra 4mnd. Prøver å sammenligne disse to; (nærings innhold pr 100g)

Nestle / Holle

Energi: kj- 1640 /1598

kcal- 390 /377

Protein: 8,5g /12,5g

Karboyhydrater: 78g /73g

herav sukkerarter: 1,5g/ 2,1

Fett: 4,5 /3,9

Herav mettet fett: 0,2 /1,0

Kostfiber: 3g /3,8g

Tiamin (vit.B1): 0,6mg /1,0mg

Natrium: 10mg /0,003g

Kalsium: 580mg/ --------

Jern: 11mg /-------

Videre er ingridiensene;

maismel 97% / mel av biodynamiskt - (økologisk) odlat hirse

maltodekstrin/-

rapsolje/-

mineraler/-

vitamin /B1

spor av tørrmelk/-

mineraler: Di-kalsiumfosfat/-

Kalsiumkarbonat/-

jernfumarat/-

vitamin: Tiaminhydroklorid / B1

Hva synes dere når dere ser denne sammenligningen? Når jeg smaker på begge selv er nestle 100% bedre på smak..

Det er tydeligvis ikke verken jern eller kalsium i Holles grøt, men dern er økologis og skal jo ¨være bra..

Hvilken grøt gir dere barna deres og hvorfor?

Fortsetter under...

Jeg gir Nestle, for tiden havregrøt med banan-aprikos. Har tidligere vekslet mellom mais og risgrøt, også fra Nestle. Nå har ikke jeg noe særlig kjennskap til Holle sin grøt, men hvis man sammenligner disse to når det gjelder innhold (slik du har ramset det opp) så ville jeg også ha tatt Nestle selv hvis jeg ikke visste hvilket merket som stod til høyre eller venstre.

Siden du syns at det smaker mye bedre av Nestle sin i tillegg,

så ville ikke jeg ha vært i tvil hva jeg ville ha valgt. Dette er tross alt de første smaksprøvene til en baby, og da syns jeg at det bør smake litt godt også samtidig som det er næringsrikt. Ikke for det, de tingene jeg syns smaker pyton pleier han å elske, he he. Lykke til med grøten:)

Jeg har begynnt med Hollegrøtene fordi Nestle har en merkelig måte å reklamere for produktene dine på. Har hørt det av de som kan slike ting så kan desverre ikke komme med så mange eksempler.

Vil også foreløbig kun gi grøter som ikke har tilsatt sukker eller frukt.

Kalsium får barnet fra melken så at det ikke er tilsatt det i Hollegrøtene synes jeg ikke er så viktig.

Når det gjelder jern bruker de jernrike kornsorter slik at jerne er bnaturlig i grøten.

Det er først fra 6 mnd. babyen trenger mer jern enn det er i melken.

Har sett litt på de produktene vi får av Hipp på butikkene i nærheten (Rema og Kiwi) og foreløbig synes jeg ikke det er noe godt alternativ til Holle grøtene.

Men hadde ikke mannen min fått tak i grøt av hirse i byen i dag, hadde det blitt innkjøå av maisgrøt fra Nestle i morgen. Har spist opp nesten hele Holle risgrøt og det er viktig å variere grøtene.

Så selv om jeg vil hoøde meg til minst mulig Nestleprodukter vil det bli kjøpt inn noe allikevel ettersom de har best utvalg og er lettest å få tak i.

Annonse

Jeg hadde også hørt m denne debatten og tenkte jeg skulle prøve den holle grøten men når eg såg prisen så steilte jeg!! seriøst er det bare min helsekost som tar 70 kr for en grøt pakke??? Nei da kjøper jeg nestle til 20 kr... pluss at lille gull elsker nestle grøtene.. Trenger jo ikke bli helt hysterisk heller da! Men at folk liker de grøtene bedre så er nå det deres sak men jeg syns det ble litt voldsomt med en så mye dyrere grøt.. Er ikke akkurat skadelig å gi babyene nestle grø!!

Kun det beste er bra nok for snuppis og for meg er det økologisk som er mest riktig å gi han. Blander med mme for å få ekstra jern - i tillegg til at jeg ikke gidder å pumpe meg for å blande i grøten og at den da smaker bedre enn med vann. Har også betalt 42 kr. for en pakke.

Vi har alle forskjellige prioriteringer og det er ingen ting som er feil å gi barnet, mener da jeg.... :o)

Bare lurer litt siden du mener kun det beste er bra nok for din snuppis, hvorfor gidder du ikke å pumpe deg for å blande grøt da? Ikke noe kritikk eller noe dette her, bare nysgjerrig. For min del så får det være opp til hver enkelt hva de ønsker å gi sine barn.

Annonse

Her bruker vi begge deler. Har alltid flere forskjellige typer grøt stående, det gir mer smaks-variasjon å bruke litt forskjellige merker enn bare forskjellige grøter fra Nestle. Hun får jo grøt 2 ganger for dagen, så jeg syns det er viktig å variere.

Kr 42 koster det for en pakke med Holle grøt her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...