Gå til innhold

Fast føde og premature

Anbefalte innlegg

Jenta mi er født to måneder før tiden. Hun er nå ti og en halv uke.. Hun spiser som bare det. Har egentlig gjort det hele tiden. Var stor for alderen da hun ble født- 2155 gram.. Hun legger på seg fort og vi får bare lovord på helsestasjonen.

Har hørt at en bør/skal utesette det å introdusere fast føde for premature barn.. Stemmer dette i alle tilfeller??

Hadde håpet å begynne med grøt når hun var 4-5 måneder. Litt for å se om hun sover bedre om natta da.. Nå er hun oppe flere ganger om natten for å få mat. Er kjempeglupsk!!! :-)

Lurer og så på hva som er grunnen til at en skal utsette fast føde? Hva skjer om en ikke gjør det?

Takker for alle svar!! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5794022-fast-f%C3%B8de-og-premature/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ikke svar, men dette lurer jeg også på!!

Så stor jenta de var, min kom også to mnd for tidlig, men var bare 1465 g.

Her er det også mye nattamming, hun er tre mnd gammel.

Tror kanskje at man starter med grøt etter korrigert alder. Altså hvis normalen er seks mnd, så bør våre være åtte før de begynner med fast føde.

Men dette vet jeg altså ikke.

Hei!Gutten vår ble også født 2 mnd før tiden. Han er nå 13 mnd. (11 mnd korrigert)

Vi begynte å gi fast føde da han var 6 mnd. Egentlig bare 4 mnd da. Tror ikke dere bør begynne så mye før det, for når tulla deres er 4 mnd er hun bare 2 mnd egentlig og tarmene har ikke godt av fast føde så tidlig! Ville ha ventet til 6 mnd - alder...

Når det gjelder nattamming så ammet jeg på natten til han var 10 mnd, da sa jeg stopp... så jeg tror nok bare det er noe som hører med den første tiden, og at du skal tenke at det er helt normalt! De legger jo veldig bra på seg når de spiser så ofte, og det er jo ekstra bra for de premature...;o)

Prøv å fa deg noen lurer selv på dagtid!

Lykke til:o)

Min gutt er også 8 uker prematur. Han er nå 8 mnd korrigert. Vi begynte litt forsiktig med grøt da han var 4,5 mnd korr pga store ernæringsvansker ( reflux) De første ukene klarte vi kun å få i han en teskje med risgrøt og knapt det. Fikk ikke noe særlig dreis på det før han ble ca 6 mnd korr. Antar det rett og slett henger sammen med modenhet. Jeg så det sammme med storebror som kom til termin.

Helsesøster sa til meg at i "gamle dager" anbefalte de å starte med grøt etter kronologisk alder, men at det nye nå var å regne ut fra korrigert alder. På barneklinikken anbefalte de meg å begynne tidligere, men som sagt vi hadde store problemer med å få i han mat. Tålmodighet er iallfall viktig når de skal lære seg å spise, og at vi ikke forventer at de skal få det til med en gang. Tror ikke det skjer så mye om de får mat tidligere. Kanskje litt mer vondt i magen, men jeg tror hvis en begynner for tidlig, så har de ikke forutsetning til å forstå hva de skal gjøre med det de har i munn :-)

......på kuvøseavdelinga på St. Olav fikk jeg beskjed om at alle mat skal gies etter termindato og ingenting annet så fremt ungen går under kategorien prematur. (Litt anderledes med ekstrem-prematur.)

Årsaken er som nevnt her, rett og slett at tarmsystemet ikke er modent nok til å tåle fast føde ennå.

Og når du begynner med grøt, bør du også passe på at du ikke kjøper grøt med gluten i til og begynne med.

Tøtta mi er også født to måneder for tidlig, og var i tillegg dysmatur, og veide nesten halvparten av din. Hun veide vel 1,2kg et par dager etter ks.Hu er nå ni måneder. Hun får 6-måneders grøt, og svensk glass-middags-mat.

Ikke for å skremme deg, men tøtta mi sov ikke noe bedre, selv med masse grøt innabords ;) Og hu er blitt skikkelig glupsk....... I løpet av en gjennomsnittlig dag setter hun til livs to 1-dl grøtporsjoner med melk, 1 banan most sammen med spesial-youghert, 1 middags-glass, og et glass med fruktpurre, litt brød og noen andre smakebiter.

.......og når den tid kommer at du skal begynne med fast føde:

Har du som meg, en unge som ikke tåler klumper, så husk på at i Sverige så får du kjøpt middags-glass til babyer på fem måneder. Disse er det mye, mye mindre klumper i enn de norske glassene som er beregnet for unger på 6 mnd.

Ellers så har svenskene også mange forskjellige smaker som vi ikke finner i norske butikker..... Desverre.... Så jeg drar over til Sverige to/tre ganger i måneder og handler svenske glass. Og siden glassene på toppen av det hele er billigere også så koster bensinen oss ingenting ;)

Vår helsestasjon visste ingenting om premature så vi satset på informasjonen vi fant i ei bok om premature av Ola Didrik Saugstad (lege på Rikshospitalet). Han skriver at hvis det ikke er spesielle problemstillinger anbefales det å bruke korrigert alder ved introduksjon av mat.

Lillemann ble født 8 uker før termin og vi begynte med grøt da han var 7,5 mnd. Da var han kjempeinteressert i å smake og kom veldig fort opp i full porsjon.

Masse mat (6 måltider) på dagtid hjalp imidlertid ikke på nattesøvnen. Det var fortsatt mye nattamming fram til han var 1 år. Da trappet han mirakuløst ned nattammingen av seg selv.

Nå er lillemann 17 mnd. Ammer fortsatt litt, men bare 1-2 ganger i døgnet.

Annonse

Gutten min er født sju uker fortidlig. omtrent like stor som jenta di også...2162 han da:)

Begynnte med tynn grøt da han var 4 mnd(ukorrigert)

gikk helt fint det! han er også en meget glupsk herremann:)

hs syntes dte var helt greit,oppfordret meg til ågjøre det.

Ringte neonatal (prematuravd) i ålesund og de mente også det var greit.fikk tilogmed snakke med en lege der..

så synes egentlig du bare kan gjøre det jeg...lykke til da:)

jenta mi ble født 6 uker for tidlig. jeg begynte når hun var 4mnd, etter fødsel dag. på helsestasjonen sa de det var tidelig, men så lenge hun ikke fikk vondt i magen og tålte det, var det ikke noe problem.

har også vært på et møte for premature på SiA angående mat for premature. der fikk jeg beskjed om at de skal smake. jo TIDLIGERE jo bedre.. de skulle til og med smake på maten vår.. som de sa, er barnet født 2 mnd for tidlig, og du ammer til det er 6mnd, også begynner med mat, er barnet 8mnd før det får prøve smake mat, så de mente det ble for "sent", at selvom de er premature, skulle de smake og du skulle på en måte følge fødsel dagen dems...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...