Gå til innhold

Snuppelura83!


Kaja_2013?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

lenge siden jeg har hørt noe fra deg..

 

Så et innlegg fra deg her ang. UL, så fint at du fikk time så fort! Har du vært der nå? - hvordan gikk det?

 

Ellers - hvordan er formen?

 

Vi har fått 1.legetime på fredag, er veldig spent. Håper bare vi kan få klart svar på at alt er i skjønneste orden, men vet egentlig ikke helt hvor mye de egentlig kan vite jeg..?

 

Vi hadde også store planer om UL, men har ikke noen henvisning så er umulig å få time... Håper jeg også kan få henvisning etter legetimen, skjønt jeg har ikke like god grunn til å få det som deg.. Men uansett hadde det vært veldig godt å få en ordentlig bekreftelse på at alt er som det skal.. Er jo så bekymret! Er 12+0 i dag så antar at man kan få ganske mye ut av en ul nå også. Bare det å få høre hjertet.. Sukk! Håper du har fått gjort det i dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei ja. Holdt meg litt på avstand herfra en stund, vært en del dårlig i tillegg til at jeg plutselig ble litt nervøs når det nærmet seg tiden da det gikk galt forrige gang. Rart med det, selv om jeg er så kvalm at jeg virkelig ikke har fått gjort noen ting på nesten to uker så klarer jeg ikke si til meg selv at jeg ikke innbiller meg alt sammen. Sånn kan det gå.

 

Jeg hadde første ordentlige legetime på tirsdag. Gjorde ikke så mye, fylte ut helsekortet, snakket litt og så fikk jeg henvisning til ul. Han mente jeg burde få det innen to uker sånn at jeg slapp å gå rundt å bekymre meg for om alt var som det skulle. Fikk nr til et sted jeg skulle ringe og de skulle være så greie og det skulle nok gå bra. Men midt i ferieavviklingen er ting tydeligvis ikke helt vanlige. Synes jeg ble ganske brutalt avvist med at jeg kunne da ikke regne med å få ul i løpet av to uker! Ringte til diverse andre også og ingen kunne ta meg inn før i slutten av august eller i september. Som siste utvei (annet enn privat) tenkte jeg at jeg kunne ringe sykehuset og høre om de hadde mulighet til å ta meg inn. De hadde heller ikke egentlig time før om tre uker (hvorfor skal alle egentlig ha ferie??), men de hadde det rolig den dagen så jeg fikk komme inn allikevel! Så i går fikk jeg se en liten knært på 21 mm og et bittelite bankende hjerte. Fikk ikke være der så lenge siden de tok meg innimellom andre pasienter, men det var veldig godt å få bekreftet at alt var i orden! Skal klare å slappe av nå.

 

Skal tilbake på legetime i uke 13. Da har legen lovet at han skal lytte etter hjertelyden, kanskje de gjør det for deg på fredag? Ellers kan du jo spørre om å få en henvisning til ul, legen kan jo ikke si annet enn nei. Hvis du er nervøs (og det skjønner jeg at alle er) burde det være grunn nok!

 

Hvordan er formen din ellers da? Begynt å få antydning til mage? Det er vel uansett ikke så lenge til den kommer for din del. Jeg er litt øm og hoven langt nede på magen, men man kan ikke se noe. Samboeren kjenner det han også, så det er ikke bare meg som later som. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å gratulere deg med overgangen til 2. trimester! :-) Må være deilig å være ferdig med første etappe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk se et bankende hjerte!! Det må være utrolig stort!

 

Kjedelig at du ikke er i særlig form da, men samtidig får du jo bekreftelse på at det er noe som skjer i kroppen:) Skjønner godt at du er nervøs, men vi satser på at du har brukt opp din "vondt-kvote" nå;)

 

Ja, har en hendelse fra fortiden på minnet jeg også som gjør at jeg kanskje er litt overnervøs - og det er så utrolig vondt å gå å være så forferdelig redd. Men dette skal gå bra! Har jo ikke hatt noe tegn til noe galt, ingen blødninger el.. Og magen, den vokser! Fikk egentlig mage ganske tidlig. Var jo sikkert bare pga. oppblåsthet, var veldig stor om kvelden. Men nå begynner den å bli rimelig godt synelig døgne rundt! Har allerede fått ett par kommentarer om jeg har hatt det vel godt i sommer etc..

 

Nå gleder jeg meg bare så veldig til å få en bekreftelse på at ting er som de skal, og å kunne offentliggjøre det til venner og kjente utenom de aller nærmeste som allerede har fått vite..

 

Har dere fortalt det til flere enn moren din ennå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så deilig med mage som vokser! Det er vel det sikreste tegnet på at alt er som det skal det :-) Jeg er glad jeg ikke ser så mange til daglig akkurat nå, for jeg merker at jeg ikke bryr meg så veldig om å holde inne den oppblåste magen min. Der jeg vet livmoren er er det bare ømt og bittelitt hovent, ikke noe som synes i det hele tatt, men luftmagen min ser ganske stor ut.

 

Jeg har fortalt det til to venninner og den nærmeste familien min (mamma, pappa og bror). Samboeren har fortalt det til en kamerat og sin mor med streng beskjed om at det ikke skal videre. De andre får vite det etter ca 12 uker tror jeg. Det var for mange som visste det forrige gang, mest på grunn av at for mange på hans side ikke helt klarte å holde munnen sin. Men nå tror jeg jo at alt skal gå bra, det burde det etter at vi har sett hjertet slå og at knærten var større enn datoene skulle tilsi. Så da er det ikke så farlig om det kommer ut til flere. Har jo mest lyst til å fortelle det selv da! Tror mange kommer til å bli litt lange i maska, særlig på skolen. Det er ikke mange i min krets som har begynt å tenke på å starte familie ennå, så noen kommer vel til å få seg et lite sjokk.

 

Gleder meg til jeg skal få begynt å trene igjen jeg. Merker at formen ikke blir den beste av å ligge mye, som er det som hjelper best mot kvalmen. Tenker å melde meg inn i Studentidretten, de har jo noen kurs for gravide som starter opp nå i høst. Ellers er det vel kanskje bra å svømme.

 

Du må ha lykke til hos legen i morgen! Håper h*n er grei å ha med å gjøre og tar deg/dere på alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på kontroll!

 

Fikk jo ikke akkurat noe mer bekreftelse på om at alt var bra.. Blodprøvene får man jo ikke svar på før om en uke og ellers var det jo ikke så mye de kunne bekrefte eller avkrefte. Legen (ikke jeg:)) foreslo imidlertid at jeg burde få en ekstra ultralyd - det er jeg veldig glad for.. Men så spørs det hvor lenge jeg må vente til jeg får det da..

 

Men litt roligere ble jeg likevel, legen sa jo ikke så mye mer enn det jeg visste fra før,men det blir likevel litt annerledes når det er legen som sier det. Det skulle ikke mer til enn at hun sa at når man ikke hadde hatt blødninger eller andre dårlige tegn i løpet av de første 12 ukene, så var sannsynligheten for at alt var bra veldig stor..

 

Trening,ja.. Det har det blitt dårlig med på meg i det siste også.. Men nå når jeg har begynt på skolen igjen går jeg frem og tilbake dit og det blir ca. 1,5 time per dag. I tillegg har jeg tenkt å begynne på gravidyoga. Mer enn det vet jeg faktisk ikke om jeg tør - selv om jeg vet at legene sier at det ikke gjør noe. Begrenser seg også vel fort hvor mye man orker når magen begynner å ta ordentlig form.

 

Må imidlertid si at jeg er veldig fornøyd med legen jeg har fått, hun virker helt topp! Tror kanskje jeg bare kommer til å gå til henne i stedet for å veksle mellom jordmor og lege. Har du tenkt noe på det eller? Vet du hva som evt. blir forskjellen på timene med lege vs. jordmor? Kan liksom ikke helt forstå at det kan være så mye annerledes jeg,men..?? De må jo ta de samme testene etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint legen viste seg å være så ordentlig! Jeg er helt enig med deg i at selv om man vet omtrent alt legen sier på forhånd er det noe annet når det faktisk er legen som sier det. Bra du får ultralyd, det kommer nok til å bli en stor opplevelse!

 

Da jeg kom hjem fra ultralyden bestilte jeg time hos jordmor. Legen min mente jeg burde gjøre det sånn, så da gjør jeg det. Legen min er utrolig grei, men jeg tror det vil være fint å gå til en kvinnelig person også, kanskje noe lettere å ta opp forskjellige tema da. Merker at legen ofte kan være litt stresset og at jeg ikke føler at jeg kan bruke av "hans" tid, om du skjønner. Men dette er vel veldig opp til hver enkelt lege. Sa hun ikke noe om det med jordmor da du var der? Hva jordmor faktisk gjør og ikke gjør vet jeg ikke så mye om. Ser for meg en hyggelig dame som tar dette med veldig ro, som har vært med på rundt 1000 fødsler før og som rett og slett er hyggelig å snakke med. Det kan hende jeg blir skuffet...

 

Jeg tenker også på å melde meg på et prosjekt ved Rikshospitalet der jeg har fått fødeplass som går ut på å finne ut hvorfor flere føder så store barn. Om jeg får plass på det prosjektet får jeg fire kontroller der, hvor tre av dem er inkludert ekstra ultralyd. Så da blir det vel tilsvarende færre timer hos lege/jordmor, men det tror jeg er like så greit.

 

Denne uken har jeg bestemt meg for å fortelle sjefen min hva som er grunnen til at jeg har vært utrolig dårlig den siste tiden. Gruer meg litt, tenk om det fortsatt ikke går bra, men jeg føler jeg skylder han det. Han bekymrer seg tydeligvis for meg fordi jeg er dårlig, og jeg er jo ikke akkurat alvorlig syk. Jaja, det får gå som det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...