Gå til innhold

Kosttilskuddd/vitaminer,,,trenger råd!

Anbefalte innlegg

Var hos jordmor i dag, stadig synkende Hb så nå må jeg begynne med jern. Noen som har erfaring?? Bør jeg ta C-vitamin ved siden av og i tilfelle hvor stor dagsdose?? Jeg bruker kun Møllers dobbel ( omega 3 kapsler ) til daglig. Bruker ikke noen type multivitamin eller lignende. Noen tips til hva man skal bruke?? Er i uke 28, Folsyre har jeg avsluttet.

Fortsetter under...

Det er C vitamin som hjelper opptaket av jern i kroppen. Ta en sugetablett, drikk appelsinjuice og kiwi f.eks er jo en c- vitamin bombe. Det gjør ikke noe om du får for mye, da overskuddet skilles ut av kroppen automatisk. Lykke til i graviditeten. Kos deg!!

Heisann!

Jeg bruker noe som heter Møllers total, der har man alt man trenger.

Vitaminer, omega 3, jern og også folat.

Det er anbefalt etter 12 uker og fortsette med folat, men ikke 0,4 mg som man tar de første 12 ukene, men det holder med 0,2 mg. I møllers total så er det folat 0,2 mg( står 200 ug på pakka, men det er akkurat samme styrke bare opplyst i mikrogram isteden... )

På apoteket finnes en ny vitaminserie som heter Prevent. Der finnes en type med jern+c-vitamin, og en annen med jern+folat+c-vitamin i én tablett.Veldig hendig. Den har ikke så mye jern som Duroferon f.eks, men er også midlere for magen. Så kan man ta omega-3, og evnt andre vitaminer ved siden av. Spør på apoteket.

Ellers er det riktige at C-vitamin øker opptaket av jern. Så drikk gjerne mye jus og spis c-vitmainrike frukter. Overskudd av C-vitamin skilles ut i urinen

Annonse

I blodbanken i mitt liv som ikke-gravid (noen som husker den tiden?) fikk jeg råd om å ta tabletter med litt folsyre ved siden av jern og c-vitamin fordi folat hjelper dannelsen av nye celler (=bra). Tar noen som heter "Gravid" og er beregnet for 2. og 3. trimester og ammende, de har alt av mineraler i passe dose + kalsiumtablett og tranpille - så tar jeg litt ekstra omega 3 og synes jeg har orden på sakene:).

Og tips - de hjalp godt mot leggkrampene i forrige svangerskap - det kan visst skyldes mangel på magnesium og/eller sink.

C- vitamin sammen med jerntabletter gjør opptaket bedre. Holder nok med et glass appelsinjuice, kanskje? De på apoteket vet. Bortsett fra tran(som jeg tar) anbefalte ikke min lege kosttilskudd av noe slag. (Folsyre de 3 første mnd) Normalt variert kosthold skal gi deg det du trenger av mineraler og vitaminer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...