*Magic* Skrevet 2. august 2006 #1 Del Skrevet 2. august 2006 Siden jeg har en særdeles slapp og lat mann, så blir det til at jeg må gjøre omtrent alt i huset + ta seg av barnet vårt. Fordelingen er ganske skjev for å si det slik, og jeg har sagt til han flere ganger at dette er rett og slett dårlig gjort. Jeg kan ikke fatte hvorfor han ikke vil engasjere seg mer i hus, hjem og familie - det å hjelpe til ved at noen ting gjør vi sammen og andre ting hver for oss slik at ting kan "gli" litt mer i hverdagen. Jeg føler ikke det fellesskapet som jeg ønsker, og det er trist. Det skjer aldri noe hvis ikke jeg ordner det, og det er så tungt. Vi jobber liksom ikke mot samme mål dessverre. Kan jo nevne hans ansvar: morgentur med hunden (liten hund - dette tar 10-15 min.), rydde ut av oppvaskmaskinen, handle og støvsuge. Ellers så kan jeg nevne at han står opp å bytter bleie på morgenen, lemper ungen inn på kjøkkenet til meg og går i seng igjen. Kan da bli liggende til alt fra 11.00-13.00 (Jobber hjemme, og er ofte sent i seng). Støvsugingen og utryddingen av oppvaskmaskinen må jeg som regel mase på at han skal gjøre, og til slutt gidder jeg ikke mer å gjør det selv. Skal ha skryt for handlingen da. Kunne ha fortsatt med enda mer klaging, men nå har dere fått et inntrykk av hvordan det er hos meg. Nå må det bli slutt på dette, og jeg har derfor tenkt til å lage en ukeplan både for sambo og min sin skyld. Sambo har så lett for å utsette ting eller rett og slett blåser i ting, tror det blir enklere å få han til å hjelpe til hvis vi har faste dager ting skal gjøres på. For at alt skal bli gjort i huset i løpet av uken så er det også greit å få delt opp litt. Blir litt mye hvis alt må gjøres på en dag, og enkelte ting gjøre man jo flere ganger i uken mens andre ikke så ofte. Er det noen her med erfaring med et slikt opplegg, og som kan fortelle litt om det? Hvordan fungerer det hos dere, og hva bør man gjøre/ikke gjøre? Flere som har det som meg? Eller har hatt det som meg, men funnet en løsning på det? Vær så snill kom med "oppskriften"..... Dette ble langt og mye syting og klaging, men jeg vet snart ikke hva jeg skal finne på for å få orden her. Blir utslitt rett og slett med så mye ansvar hengende over meg, og lille gutt her er ganske aktiv om dagen også så han krever sitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5792709-hjelp-trenger-r%C3%A5d-vedr-ukeplan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
To_små_prinsesser Skrevet 2. august 2006 #2 Del Skrevet 2. august 2006 Hos oss har vi avtalt hvilke opggaver som er hvem sine, litt mer til meg da, siden mannen min jobber ute og jeg er hjemme uansett. Pluss at jeg liker å ha kontroll selv Men jeg må også mase litt innimellom. En stund prøvde vi en litt artig vri på å "hjelpe" hverandre til å gjøre ting, men det var med vekslende hell... Vi hadde en liten bok der vi skrev opp "straffe-poeng", når han eller jeg ikke gjorde pliktene våre (altså det som vi på forhånd var blitt enige om at vi skulle gjøre). Og så satte vi en mild "straff" (f. eks. tre ganger frokost på sengen, tre ganger massasje el. l.), og den første som nådde 10 minus poeng måtte utføre "straffen". Var kanskje ikke helt det du spurte etter men jeg svarer nå likevel. Vi har også nettopp begybnt å fordele husarbeidet over flere dager, slik som du sier. Før skulle vi gjøre alt lørdag, men etter babyen kom i hus så ble det ikke så lett å gjøre alt på en gang. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5792709-hjelp-trenger-r%C3%A5d-vedr-ukeplan/#findComment-5792990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå