Gå til innhold

November: Vondt i ryggen?


CaRa_

Anbefalte innlegg

Hei. Har noen av dere begynt å fått vondt i ryggen? Jeg er i uke 27 og har hatt en del vondt i korsryggen de siste dagen... Noen som har noen gode råd? CaRa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 24+5 og har hatt verk de siste to dagene. Jeg har noen småproblemer med ryggen fra før, så det er ikke noen overraskelse, men kjedelig uansett. Har hatt noen småvondter før også, men nå er det sånn at jeg sliter med å finne en stilling der det letter litt. Det kommer når jeg sitter for lenge, og man skal jo ikke sitte eller ligge for å fikse ryggverk, men så er det jo ikke så godt å gå heller, da blir jeg i hvertfall sliten i ryggen og bekkenet. Jeg har ingen løsning annet enn å variere stillingene, sitte med bena opp, ligge i forskjellige stillinger, og gå innimellom. Kanskje en liten massasje fra en snill samboer kan hjelpe også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig heldig hva ryggen angår. Begynte imidlertid å bli øm i korsryggen før jobb forrige uke. Etter 2 timer på jobb var hvert skritt vondt. Det satt i korsryggen, nedover ryggraden + på hver side av ryggraden nedover. Følte meg stiv, på en måte, i ryggen. Nå er vi så heldige at vi her en heeerlig massasjestol på jobb. Valgte å prøve den, og smertene ble mye bedre. Fortsatt kjente jeg ubehag når jeg skulle dekke bord etc til 20 personer, når jeg skulle bøye meg framover liksom, + i andre situasjoner, men massasjen var topp. Nå er det gått 1 1/2 uke, og ryggen er nesten like god som før. Men samme natt som ryggen begynte å stivne, begynte bekkenet også å melde sin tilstedeværelse. Det er ikke blitt bedre. Kjenner det når jeg går mye, når jeg står på en fot i forbindelse med av/påkledining etc. På jobb øker smertene, og etter jobb er bekkenet verre et par dager, gjør da også vondt når jeg er rolig.

 

Du får godsnakke med din snille samboer ang. massasje, men det er jo ikke så enkelt å finne en god stilling for massasje av ryggen når man er gravid. Å ligge på magen er jo ikke akkurat drømmen, da...

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gudskjelov har jeg en snill samboer så jeg får massasje hver kveld :) Hjelper mye det.. men vurderer oxo å gå til fysioterapi, vil ikke at det skal bli værre..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også i uke 27 og ryggen er blitt skikkelig kranglete. Sitter ved pc'en hele dagen på jobben og det er pyton, stivner helt. Men er blitt 33 % sykemeldt og går meg en tur midt på dagen og det hjelper litt på.

 

Hjemme prøver jeg å variere litt på sitte/liggestilling og så gjør det godt med en rusletur på kvelden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips fra fysioterapaut om å brette et håndkle til en "pølse", og legge det under ryggen om natta slik at den støtter opp ryggen rett nedenfor ribbena når du ligger på siden.Hun sa at dette partiet av ryggen liksom blir hengende litt i lufta. (Håndkleet skal stikke ut foran magen og bak ryggen) Dette har i hvertfall hjulpet meg med ryggsmertene om natta, så det kan være verdt et forsøk. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i uke 27 jeg og. Har hatt litt plager med ryggen, sa det til legen og ble da henvist til fysio. 3/8 men det var jo ikke så ille... Gikk på jobb i to uker og da sa det fullstendig stopp:( Legen sa fortsatt att dette kom til å gå bra, men ville jeg skulle ta det med ro og sykemeldte meg 100%. Var hos manuellterapaut i går, og fikk "en på tryne" Det var bekkenløsning med gangvansker det... Ble så lei... Må ta det veldi med ro. Undersøkelsen tok 1 1/2 time. Samtale og øvelser osv... Skal dit på fredag igjen til første behandling, og etter hvert basengtrening. Fikk beskjed om at dette måtte jeg ta på alvor for det kunne bli verre, og ikke no bedre etter fødselen. Så det er viktig å gjøre de øvelsene og roe ned tempoet... Ikke serlig lett det da. Men det er jo det beste for oss med de plagene.

SÅ JENTER ikke tyn dere. Det kan svi seinere. Husk knipeøvelser mens dere går, sitter, og er i aktivitet ellers.masse,masse...:) Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...