Gå til innhold

Lager vi dårlige søvnvaner?

Anbefalte innlegg

Gutten vår er tre uker og jeg har skjønt at det er litt vanskelig å lage gode rutiner for søvn når de er så små, derfor lar vi han sove når han vil og det går stort sett helt greit. Han sover fint om natten og våkner bare når han skal ha mat.

Det som jeg ser kan bli et problem på lang sikt er at han har vent seg til å ligge i fanget eller på brystet til meg eller pappaen sin når han skal sove. Først lot jeg han gjøre det, men nå passer jeg på å legge han ned så fort jeg ser at han har duppet av. Dette må jeg gjøre maaaange ganger før han faktisk sovner i senga si. Stort sett bare våkner han etter et par minutter i senga og så går vi hele runddansen en gang til. Er det greit at jeg lar han sove "på" oss, eller kommer han etterhvert til å venne seg til at han skal sove i senga si når jeg legger han ned? Jeg kan vel ikke ha spolert alle gode søvnrutiner etter bare tre uker??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5792216-lager-vi-d%C3%A5rlige-s%C3%B8vnvaner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg veldig igjen her! Vi har også en tre ukers gammel gutt og opplever det samme som dere. Vi sover oftest sammen om natten også, fordi han som regel våkner igjen når vi putter ham i sengen sin. For å få søvn selv har vi innsett at han må få lov til å sove sammen med oss inntil videre.

Små babyer har et stort behov for nærhet og kroppskontakt, så hvorfor gå imot naturen? Nei, gi babyen det den trenger, du ødelegger ikke søvnvanene ennå så tidlig, tror heller babyen blir tryggere på sikt.

Enig med dere :-) Deilig med trygg baby.

For mild avvenning kan du jo gå med et kosedyr eller en klut eller noe under genseren noen dager. Da kommer det deilig mammalukt på den! Hvis du legger den i sengen til baby "tror" babyen at h*n ligger inntil deg. De har sabla god luktesans. Et slikt koseelement er veldig lurt å ha til senere når h*n skal lære å sovne selv. Du kan også etablere koseelementet ved å ha den med når du ammer, så forbinder baby det med trygghet, og vil kanskje kunne sovne selv når h*n har denne. Senere er det viktig at h*n ikke får den til å leke med om dagen, bare til amming og soving.

Jeg holder på å etablere et slikt kosedyr til min 4 mnd jente, og hun ligger og krafser og koser med dette dyret mens hun spiser. Kjempekoselig å være tre når man ammer ;-D

Når de er 3 uker har de ingen søvnrytme, så jeg tror ikke du skal være bekymret. Følg det som virker riktig for dere og som babyen ser ut til å like. Det viktigste er at den for sove. Jeg hadde det likedan og var livredd for å ende opp med en baby som skulle sove "på oss" resten av livet. Hun ble sakte men sikkert flink til å klare det selv, og sov godt i vuggen sin fra ca. 3 mnd. alderen. Som innlegget over, et kosedyr/koseklut kan være lurt. Vi har det. På sikt klarer babyen/barnet seg mer "selvstendig" med en slik enn med smokk. Sett mange innlegg på nettet her om foreldre som løper inn og putter inn smokken hele natten. En klut/kosedyr mister de ikke. Mindre jobb på sikt altså. Men litt styr når de er i suge fasen. Vår ville ikke ha smokk (for vi prøvde det også), men er glad for det nå.

Bare fortsett sånn dere. Tenk at dere gjør han trygg på å sovne. Jeg lot datteren min sovne på puppen, og forsatte med det, til tross for advarsler. Når hun våknet når jeg la henne ned, da prøvde jeg å synge og stryke, og noen ganger sovnet hun, mens andre ganger ikke, og da tok jeg henne opp og begynte på nytt. Nå er hun 10 mndr, og det er stort sett bare å legge henne, og synge og stryke litt, og så sovner hun. Jeg har sett mange som prøver å lage "gode vaner" og som bare ender opp med babyer som ikke sover uansett... Jeg tror det er bedre å bare gjøre det som funker og føles bra for foreldre og barn, og heller gjøre noe hvis det oppstår problemer. Jeg prøver å gjøre barnet mitt trygg på legging og soving, og tror at de som lar barnet skrike, oppnår kanskje resultater der og da, men at det kommer tilbake senere... Når man bruker type "skrike" metoder så vil barnet til slutt sovne, men man har ikke løst problemet, og når barnet blir eldre så er det mange som får problemer igjen fordi barnet er så utrygg på å legge seg..

Annonse

Gjest Mamsidaisy

Så tidlig er det bare å kose og nyyyyyte å ha den lille kroppen inntil seg, synes jeg. Minstemann hos meg begynte å hikke så fort han ble lagt ned etter mat, ergo måtte jeg sitte med ham slik at han fikk rapet og "fordøyet" maten minst 20 minutter etter hvert måltid. Og hva skjedde hver natt, jo vi sov så godt begge to, mamma sittende i sengen og englegullet liggende på mammas bryst... he, he...

Tror jeg begynte å venne ham til å sovne selv rundt 4 måneder. Tok det gradvis og nå er han 11 måneder, legges i våken tilstand og ligger og pludrer i 3-10 minutter i sengen før han sovner av seg selv.

Altså: ikke stress med rutiner med så små, bare pass på å "snu" gradvis på rutinene når de har blitt passe store (en jeg kjenner begynte med "sove selv" v 1 års alder etter å ha bysset & båret, det var i-k-k-e særlig ok...)

Fremfor alt: koooooooooooooooooooooos deg. De blir så utrolig fort store...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...