Gå til innhold

Føler barnehagepersonalet har favorittbarn

Anbefalte innlegg

Vi har nå gått gjennom vår første barnehagedag. Selv om vi ikke var der så lenge fikk jeg en fæl følelse om at barnehagepersonalet har favorittbarn. I min avdeling var det to damer, og begge disse to damene bar på hver sitt barn hele tiden. Det var som om de hadde valgt ut hver sin jente, og bar på dem hele tiden. Da jeg spurte om det var mange nye barn denne sesongen fikk jeg til svar at alle var nye utenom disse to jentene de bar på.

Min sønn fikk ingen oppmerksomhet i det hele tatt. Ingen snakket til ham. Ingen ønsket han velkommen. Heldigvis er min sønn veldig sosial og trenger ikke store oppfølgingen, men han er tross alt bare 1,5år. Han løp inn på avdelinger han ikke skulle i, men personalet brydde seg ikke. De var mer opptatt av å kose med disse jentene. Jeg fikk et skjema å fylle ut med min sønns behov, men ingen spørsmål utover det. Det ble ikke vist noen interesse.

Er dette noe som går seg til med tiden? Jeg prøvde å være i bakgrunnen, for å se om det var meg personalet var redd!?

Fortsetter under...

Det høres veldig rart ut at du fikk en sånn mottakelse, jeg har jobbet i barnehage og da synes jeg det var veldig viktig å få god kontakt med både nye barn og nye foreldre!

Heller for mye enn for lite oppmerksomhet!

Men når det gjelder favorittbarn er det klart at det alltid er noen barn man får bedre kontakt med enn andre, og da er det lett å drasse litt ekstra på de. Men det er klart, man favorittiserer ingen!!!!

Jeg ble oppriktig glad i barna jeg hadde i barnehagen!

Foreldrenes interesse og engasjement i barnehagen spiller også inn på hvordan barnet blir innlemmet i barnehagemiljøet. Noen barn blir spesielle pga den hyggelige mamma`n eller pappa`n, og noen blir spesielle fordi det virker som forholdene er litt dårlige....

De fleste barna har man et helt vanlig forhold til, de får god behandling og får nuss og klem hver dag de også!!!!

Sånn var det ihvertfall der jeg jobbet.

Jobbet i tre barnehager over 4 år.

Jeg har selv drevet barnehage i noen år, og ville ikke godtatt at mine ansatte hadde gitt nye barn en slik velkomst. Nye barn (og foreldre) skal prioriteres. Førsteinntrykket for både store og små er utrolig viktig. Du er heldig som har en sosial liten gutt, men mor og far trenger like mye å bli kjent med voksne i barnehagen og barnehagens rutiner. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sett hvordan morgen dagen blir, og hvis du ikke føler deg bedre mottatt så hadde jeg tatt kontakt med styrer. Det er lov å si fra hvis det er noe man ikke er fornøyd med. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg hadde satt pris på tilbakemeldinger fra foreldrene om hvordan de oppfatter de ansatte og barnehagen generelt. Lykke til!

Har selv jobbet som pedagogisk leder og styrer og hadde aldri godtatt en slik start for noen!

Et nytt barn og nye foreldre skal tas vare på. En skal ønske dem velkommen, vise dem rundt, fortelle om hvordan vi gjør ting her i vår barnehage - og ikke minst: vi skal bli kjent med hverandre. Sånn at barnet ditt blir trygg på å være her og at du føler deg trygg på at barnet ditt har det bra når du går.

Jeg ville tatt en prat med ped.leder ev styrer om denne starten dere har hatt.

Lykke til

Dette var en merkelig måte å gjennomføre tilvenning på syns jeg. Jeg har jobbet 11 år i bhg, og de fleste av årene med barn under 3år.

Hos oss gjennomføres tilvenningen på en veldig nøye gjennomtenkt måte. Det gjelder alle barn, uansett alder. Alle skal ha en fast tilknytningsperson blant personalet den første tiden, til de er trygge i bhg.

Her er kopi av et skriv jeg har gitt til alle ansatte på min avdeling, ang tilvenning av nye barn (litt langt, men mye info hvis du gidder å lese...):

TILVENNING

1.dag: Barnet er i barnehagen i 1-11/2 time, sammen med mor/far. Bare tilvenningspersonen, barnet og mor/far er til stede. Vi er inne på avdelingen hele tiden.

2.dag: Mor/far og barn kommer kl.9.00 slik at det er litt tid før frokost. Hvis vi tror det går, kan mor/far gå når barnet skal spise frokost. Mor/far bør oppholde seg i barnehagen hele tiden (ikke reise av gårde).

Etter frokost blir barnet igjen inne evt. sammen med et annet barn, og leiker. Barnet kan være i barnehagen fram til det skal sove, evt. til ca kl.12.00-13.00.

3.dag: Komme kl.9.00, spise frokost, være litt inne etter frokost, evt. en liten tur ut. Dersom mor/far ikke har flere tilgjengelige dager, prøver vi soving. Mor/far bør være i barnehagen til barnet har sovnet. Vi ringer etter mor/far når barnet våkner, evt. avtale et klokkeslett. Mor/far må være tilgjengelig på telefon. Barnet går hjem før lunsj.

-Barn og forelder tas i mot i garderoben, og vi viser hvor barnets hylle er og hvilket buemerke som er barnets. Før de går hjem viser vi også barnets knagg til yttertøy (i ytter-gangen), evt. skuff på badet til skiftetøy, og hvor vi har bleiene.

-Den første dagen får mor/far litt informasjon om hvordan vi har tenkt at dagene skal foregå. Husk å spørre om hvor mange dager mor/far har fri til å være med barnet. Dersom de har flere enn 3 dager, kan vi gå saktere fram med tilvenningen.

-Det er viktig at mor/far sier «ha-det» til barnet når de går fra det- de skal ikke «snike» seg vekk.

-Når mor/far skal forlate barnet i barnehagen første gang, må vi sjekke at vi har riktige telefonnumre.

-Vi bør vende oppmerksomheten mot barnet, men vi må også snakke med mor/far. Vise at barnet er velkomment og at vi er interessert i det.

Ta litt og litt kontakt med barnet - la det foregå på barnets premisser til å begynne med. Vær oppmerksom på barnets signaler. Sitt på gulvet sammen med barnet, finn frem noen leiker, grip fatt i det barnet viser interesse for.

-Vi bør avtale med foreldrene hva vi gjør dersom barnet begynner å gråte når mor/far skal gå.

Skal foreldrene bare gå?

Skal vi holde barnet fast?

Skal foreldrene komme tilbake dersom barnet begynner å gråte?

Skal de vente med å gå til barnet gir dem lov?

-Vi kan gi uttrykk for at vi forstår at det er vanskelig for dem å forlate barnet.

NB! Si klart i fra at vi ringer dem dersom det skulle være noe.

De må også gjerne ringe oss dersom de er bekymret, eller bare lurer på hvordan det går.

-Få mest mulig informasjon om barnet - spør foreldrene dersom de selv ikke forteller

F.eks:

-hvordan er barnet overfor andre enn mor/far?

-er det vant til at mor/far forlater det?

-hvordan reagerer det på at mor/far går?

-hva liker barnet å leike med - noe det er spesielt glad i?

-utvikling (f.eks. har barnet kunnet gå lenge?, Prater det mye? osv)

-går barnet på do/potte, hvordan vil mor/far vi skal gjøre dette?

-er barnet vant til andre barn?

-har de hatt barn i barnehage før?

-synes de det er fælt å skulle levere barnet fra seg?

-hvordan blir barnet når det er trøtt?

-søsken

-dyr

-oppfordre mor/far til å spørre

Det er viktig at vi får informasjon om soving og spising:

Soving:

-hvor (ute/inne)?

-når?

-hvor lenge?

-bruker barnet smokk, flaske, fille, kosedyr?

-er barnet vart for lyder?

-er det vant til å ha det lyst/mørkt?

-legges barnet og den voksne går, eller sitter en voksen hos det?

Måltider:

-spiser det brød (hvis ikke - hva)?

-er det noe barnet ikke får spise (evt. allergier)?

-bruker det vanlig kopp, tutekopp eller flaske?

-får det brødet oppdelt i biter eller hele skiver?

-Vi kan prate/informere om:

-rutiner rundt måltider, legging (dette står det om i skrivet de fikk tilsendt før oppstart)

-dagsrytmen (denne har de fått tilsendt, og her står det også hvorfor vi bruker mest tid på leik)

-henting av andre enn mor/far - vi vil ha beskjed

-barnet bør være her til kl.9.00, eventuelt komme etter frokost kl.10.00 (pga sangstund og frokost)

NB! Det er viktigere at vi får informasjon om barnet, enn at vi prater om regler og rutiner!

Dette var nesten som å lese det vi sender ut til våre nye foreldre og barn!

Du er flink, Roro!!!

Vi har mange innkjøringer om dagen, og vi gleder oss til at alle de nye skal begynne! Da er det de "gamle" som får litt mindre oppmerksomhet..... Vi koser oss med både liten og stor om dagen vi! Ta tak i dette, fortell det til styrer! Ikke gå til ped.leder, ta det til topps med en gang!!

Hilsen en ped leder som har det helt topp om dagen med mange nye og glade barn

Annonse

Det der syntes jeg hørtes forferdelig ut for dere. Har hørt noen historier fra ulike barnehager og jeg innhentet mange opplysninger før jeg bestemte meg for hvilke barnehager jeg ønsket å søke sønnen min til.

Har selv en veldig god følelse mht min gutt, de har sagt de kommer til å bli voldsomt glad i han, roser han og forteller alt det morsomme han gjør, småting som jeg setter pris på at de ser. De nusser og susser og klemmer når han kommer og når han drar, selv løper han rett i armene deres hver morgen - yr av glede. Gjensidig kjærlighet som gjør meg trygg.

Jeg unner alle å få så positiv opplevelse av barnehagepersonalet. Det virker som "mine" damer er oppriktig fornøyd med jobben sin.

Var styrer tilstede ved tilvenning? Vi hadde et par timers tilvenning, det vi så i den perioden var veldig bra. Vi bruker alltid litt tid når vi bringer og henter for å prate litt om dagen som kommer/har vært.

Jeg ville også følt meg ukomfortabel med en sånn start.

Hovedinnlegger her!

Tusen takk for svar alle sammen.

Etter å ha lest innleggene deres ser jeg at jeg burde fått et skriv før tilvenningsdag, slik at vi visste hvilke rutiner det vil være i den første perioden. Vi har ikke mottatt noe info. Vi ringte derimot selv og spurte når vi kunne komme og fikk som svar: "samme det."

Ser også at noen møter styrer - noe som også hadde vært fint for oss. Personalet hadde ingen samtale med meg. Vi fikk ikke høre noe om en kontaktperson.

Min sønn har sin andre barnehagestart i morgen, og jeg skal så absolutt kreve mer. Er ikke så lett å vite om man kan si noe i det hele tatt. Dette er mitt første barnehagebarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...