Gå til innhold

Hei alle gravide der ute! Om knipeøvelser!!!

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på nå 3 mnd. Jeg har egentlig alltid drevet med knipeøvelser men da jeg ble gravid gikk jeg virkelig igang med å trene bekkenbunnen. Hver dag drev jeg med kniping og ble etterhvert ganske sterk i disse musklene. Jeg merket at jeg ble "videre" mot slutten av svangerskapet og det ble tyngre å knipe. I tillegg var jeg flittig med å smøre underlivet med mandelolje. Og gjett hva resultatet ble....ikke antydning til rift etter fødselen. Under pressriene følte jeg virkelig at jeg hadde kontrollen. Poenget er ikke bare å bli "stram". Det er også at man får mye bedre kontroll over musklene og lærer hvordan det kjennes å slappe av, noe som er viktig dersom man vil unngå å få rift. I tillegg, da jeg like etter fødselen prøvde å knipe fikk jeg god kontakt med en gang. En uke etter fødselen var det som jeg aldri hadde født!

Ville bare dele dette med dere alle nå når jeg har hørt en del historier om hvordan noen får skjedefremfall og gudene vet hva for ikke å ha trent bekkenbunnen.

Så sett igang å knip jenter!

Fortsetter under...

Jeg må innrømme at jeg har vært dårlig til å knipe denne gangen... men etter å ha lest innlegget ditt tror jeg virkelig at jeg bør være skikkelig flink siste inndpurt og etter fødsel.....

Flott innlegg forresten!!

Annonse

Oi jeg må visst starte jeg også! Men lurer på en ting, du sier at du har vært flittig med å smøre med mandelolje.. hvor ofte smurte du deg? Jeg har gjort det en gang til dagen, lurer på om det er for lite...

Helt enig - knipeøvelsene har virkelig noe for seg!

Jeg drev masse både før og etter fødsel med dette, og er ikke i tvil om at de er grunnen til at underlivet mitt på 1-2-3 ble som normalt igjen. Ingen urinlekkasje i etterkant, ingen "nedfall" eller noe. Helt topp!

Men om det hjelper mot revner vet jeg ikke, jeg revnet nemlig totalt.. :) (da hadde jeg smørt med olje også i forkant) Ikke for å skremme noen, men slik var det nå en gang. MEN jeg tror nok kanskje at jeg lettere ville fått komplikasjoner i etterkant hvis jeg ikke hadde brukt knipeøvelser. Har ikke hatt et eneste problem!

Annonse

Så FLINK du har vær, dette er sånt fysioterapeuter like å høret!

Kniper jeg også og har kjøpt mandelolje, Wedela sin, til å smøre/myke opp mellomkjøttet (for et ekkelt ord egentlig) frem mot fødselen. Håper jeg er like heldig som deg og unngår rifter.

Oppfordrer som deg alle til å knipe minst 10 knip x 3 daglig, hold ca 6 sekunder, slipp i 3 og hold nye 6 sekunder.

Hilsen gravid fysioterapeut som bli mamma i november

Jeg har ikke drevet så lenge med disse knipeøvelsene, men har prøvd å være flink i det siste. Vet ikke engang om jeg gjør det riktig, så det er litt mindre motiverende da. Men får dere til å knipe så lenge som seks sekunder flere ganger etter hverandre??? Det sliter jeg med, føler jeg slipper og må puste etter kort tid.

Men selv om man ikke gjør det helt etter boka, så er vel alt beedre enn ingenting.

• 2 uker senere...

Hei!

Begynn å holde f.eks tre sekunder så øker du etter hvert opp til seks. Om du gjør det 2-3 ganger daglig vil du nok fort få til seks. Husk at avspenningsfasen (når du slipper 3 sekunder) er utrolig viktig. Det er lettest å knipe "bakfra" sånn at du snurper sammen endetarmsåpning og løfter området mellom der og skjeden litt "inn" i kroppen. Bekkenknip bør trenes i ulike utgangsstillinger; stående, liggende, sittende på huk (vanskelig). Husk også å knipe når du hoster, nyser o.lign. Det er nok lettest å få til å knipe liggende på rygg eller på siden med en pute mellom knærne. Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...