Gå til innhold

Seteleie (samme som september-klubben)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom akkurat tilbake fra kontroll hos jordmor der jeg fikk opplyst at babyen min ganske så sikkert ligger i seteleie! Jeg ble mildt sagt litt overrasket, for jeg har trodd at hun har ligget med hodet ned i og med at jeg kjente hikking helt nede i lysken (har jo trodd at hikking kom fra hode-regionen...??). Men så feil kan man ta... og det vil si at hun nok har sittet sånn i flere måneder, for bevegelsene hennes har vært like. Så nå blir det ny ultralyd neste uke. Blir spennende! Er jo ikke noe dramatisk dette her, men det ble plutselig så annerledes alt sammen... tanken på om de skal prøve å snu, om man skal føde vanlig, ta KS.... klarer ikke helt å bli vant til tanken, men det er vel i grunnen ikke noe å tenke så mye på før man har vært til UL og ser hva de finner ut og hvilke valg man evt får.

Ha en fin dag alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg lurer også litt på om lilletulla mi sitter i seteleie. Kjenner som du hikking nede i lysken, men reagerer litt på at jeg kjenner lite sparking over navlen. Har født tre store barn før, og har styrtfødsler, så tanken på setefødsel er ikke særlig forlokkende. Hva sier de om vaginalfødsel versus ks? Er det valgfritt eller? Og har de noen grense på hvor store barna kan være før vaginalfødsel er uaktuelt?? Håper at babyen din snur seg av seg selv, og at du slipper ks.

Skrevet

Vet lite om hvilke valg jeg har foreløpig, Håper jeg får vite det på UL-kontrollen neste torsdag. Det eneste jordmor sa er at de tar røntgen av bekkenet for å evt se om man klarer en vaginal fødsel.

Får bare krysse fingrene og se hva de finner ut neste uke... skal holde deg oppdatert på hvilke valg jeg ev blir stilt ovenfor.

Skrevet

Min lå i seteleie, men snudde seg med hodet ned rundt uke 35-36 en gang. Her i Trondheim er det vanlig at man blir tatt inn til UL i uke 37 for å sjekke leiet (hvis man mistenker sete- eller tverrleie). Da vurderes også størrelsen på barnet. Så tas det røntgen av bekkenet for å sjekke om det er stort nok til å føde hodet på barnet. I Trondheim er det vanlig at man prøver å snu barnet (men dette har jeg forstått at kan variere en del alt etter hvor du bor i landet). Hvis barnet ikke blir liggende med hodet ned etter forsøk på snuing og barnet i tillegg er veldig stort eller det er det minste tvil om at bekkenet er stort nok, så blir det keisersnitt. Ellers er vaginal fødsel det vanlige.

Vaginal setefødsel kan ta noe lenger tid enn vanlig fødsel, siden stumpen til barnet ikke er like hard som hodet og derfor ikke presser like hardt på åpningen. Det er en litt spesiell teknikk som brukes for å få barnet ut når det ligger i seteleie. Derfor har man en lege hos seg som kan denne teknikken under fødselen.

Hvis man er veldig engestelig for å føde i seteleie, så kan man få noen å snakke med på forhånd og evt vurdere keisersnitt ut fra det.

Dette var det jeg fikk vite fra min jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...