Gå til innhold

September: Seteleie!


Gjest

Anbefalte innlegg

Kom akkurat tilbake fra kontroll hos jordmor der jeg fikk opplyst at babyen min ganske så sikkert ligger i seteleie! Jeg ble mildt sagt litt overrasket, for jeg har trodd at hun har ligget med hodet ned i og med at jeg kjente hikking helt nede i lysken (har jo trodd at hikking kom fra hode-regionen...??). Men så feil kan man ta... og det vil si at hun nok har sittet sånn i flere måneder, for bevegelsene hennes har vært like. Så nå blir det ny ultralyd neste uke. Blir spennende! Er jo ikke noe dramatisk dette her, men det ble plutselig så annerledes alt sammen... tanken på om de skal prøve å snu, om man skal føde vanlig, ta KS.... klarer ikke helt å bli vant til tanken, men det er vel i grunnen ikke noe å tenke så mye på før man har vært til UL og ser hva de finner ut og hvilke valg man evt får.

 

Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det akkurat som deg! Skjønner tankene dine og har også kjent hikking helt nede.

Skal på sykehuset i morgen og få sjekket leiet for sikkert med UL, og da blir det vurdert hva som skal skje videre. Er spent og håper h*n har snudd seg de siste dagene.

 

*Krysser-det-jeg-kan* for oss begge!

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så godt å høre at vi er flere om dette. Er jo ikke noe dramatisk i og for seg men...

Du får ha lykke til i morgen og oppdatere meg på hva de finner ut! Jeg skal ikke inn på kontroll før neste torsdag... blir noen lange dager tror jeg.

 

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dag! Har fått time på sykehuset den 20.8. Legen finner ikke ut hvor hodet ligger, så da blir det en ekstra ultralyd. Termin 10.sept. Greit å sjekke ut. Men gruer meg ikke egentlig, får ta det som det kommer og håpe på det beste!....Vil heller kalle det å gruglede seg, som når jeg begynte på skolen i 1.klasse!....Gleden er større enn gruinga.

 

Er liksom mest spent på alt, om det går an å si det sånn! Måten barnet kommer ut på, selvfølgelig, kjønn, formen min etterpå, åssen det blir å få slekt og venner inn i huset på visitt i etterkant av dåden, det å få en ny sjef i huset, og å være hjemme på heltid....Alt blir annerledes. Har ikke barn fra før og er over 30, så livet blir totalt endra.

 

Vi gleder oss, og er umåtelig nysgjerrig på åssen vi skal takle nattevåk med amming og skrik, ...og sjekking av om babyen virkelig puster,...og andre "ukjente" fenomener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at vi er flere. Jeg har også kjent hikkinga helt nede. Skal på ny ul i dag, men tar det ikke så tungt ennå, for babyen har jo "lang" tid på å snu seg ennå, men...... dersom hun ikke snur seg så sier jeg bare en ting: det blir IKKE aktuelt med setefødsel for min del!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. fint å høre at det er flere..min har heller ikke snudd seg.. skal til sjekk på mandag.. da er jeg 36 uker på vei.. trodde også den var snudd, følt at det var hikking nederst i magen.. syns det er litt rart.. trodde hikkingen kom fra hode..sparker den kanskje i takt med hikkingen, eller hva er dette som jeg trodde var hikking.. noen som vet?

Om den ikke snur seg vil jeg ha Ks. .. vil ikke at den skal komme med rompa først...

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frister ikke så mye med setefødsel for min del heller. Noen som vet om man alltid får velge, eller kan de "tvinge" deg til setefødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ligger han visstnok på siden.. Men han snurrer sikker mye der inne enda.. Tror ikke en setefødsel er så ille, man har jo uansett så vondt, at jeg tror ikke det spiller noen stor rolle.. Men sideleie derimot, det er jo helt umulig.. Så nå må du snu deg riktig veien, lille venn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært på føden og blitt innskrevet. Lille-stompen ligger fortsatt i seteleie dessverre og vi har blitt satt opp på vending 14. august, hvis h*n ikke snur seg til da. Vi får velge selv om vi vil prøve vending, men regner med vi forsøker. Da blir det fullt opplegg med fasting, veneflon i handa, et medikament for å hindre sammentrekninger, ultralydovervåking og fullt oppbud av gynekolog, leger osv. Det er jo forbundet med en viss risiko å forsøke manuell vending, siden morkaken kan løsne, men da er jeg jo ordnet klar slik at de bare foretar keisersnitt hvis det skulle skje. Hvis vendingen er mislykket eller h*n snur seg til seteleie igjen blir det planlagt keisersnitt ca. 10 dager før termin. Setefødsel var ikke noe alternativ for førstegangsfødende fikk vi vite, så da får vi bare vente og se. Skal prøve trikset med "ass up, face down" *tjihi* når ungen er mest aktiv, i dagene fremover, for å se om bytte av tyngdepunkt kan friste til snuing. *krysser-det-jeg-kan*

 

Ellers blir det dessverre å avstå fra sengevals til ungen evnt. har snudd seg, pga. faren for fødsel før tiden. Skjer det blir det riedempende medikamenter og "akutt" keisersnitt.

 

Håper i det lengste at h*n snur seg "rett vei", men må jo forberede meg på at det kan bli keisersnitt. Ikke helt som tenkt, men må man så må man. Ut skal ungen uansett! Gleder meg uansett noe innmari til å få hilse på nurket og gleder meg til dagen kommer.

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også vært på kontroll etter at jordmor mistenkte seteleie forrige uke. Og det stemte det... legen anbefalte meg også å føde vaginalt, men etter at de hadde målt bekkenet mitt ved CT viste det seg at jeg var for smal. Så da ble det ikke noe valg for min del, blir keisersnitt dersom ikke hun snur seg da. Greit det på en måte også. Skal tilbake om en uke, så da får jeg vel vite litt mer om når kanskje?

Eneste jeg evt må ta stilling til frem til da er om jeg vil prøve en evt vending. Noen med noe erfaring eller tanker rundt dette? Har hørt at det er veldig vondt. Har også hørt at det går an å prøve akupunktur for dette. Har god erfaring med akupunktur for andre problemer jeg har hatt før svangerskapet. Får vel tenke litt i dagene som kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på UL- kontroll i uke 28+ fikk jeg konstantert at hun fortsatt satt i seteleie. Var hos legen på vanlig sv.kontroll 1.august og da hadde hun enda ikke snudd seg! Ååå, håper hun gjør det og at alt skjer den naturlige veien!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye positivt om akupunktur når det gjelder dette, men at sjansen for suksess er mindre etter uke 35-36. Det kan jo likevel funke, så er nok verdt et forsøk hvis man finner noen som kan dette.

 

Ellers har jeg hørt om flere som lyktes med ytre vending og ikke alle synes det var så ille. Ei sa faktisk til mannen min at det var artig. :) Hun måtte opp på alle fire (ikke nødvendigvis vanlig prosedyre ?), et klaps/knips på rumpa til babyen og så svupp, så snudde den seg. Vel, hun var nok av de heldige og var kanskje ikke så langt på vei som oss, ikke vet jeg, men... vi er jo alle forskjellige og kanskje går det helt greit for oss og? Håper likevel at den greier å snu seg selv på et eller annet vis. X'er det jeg har for oss alle sammen!

 

Får komme tilbake med rapport når jeg har vært inne på mandag.

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.fint å høre at det er flere i samme situasjon... jeg grubler og grubler... hva skal jeg gjøre.. keisersnitt eller setefødsel.. ? i utg. punktet har fødsel vært skremmende iseg selv, men jeg har syket meg opp hele graviditeten på å føde vanlig.. men da hadde jeg jo hele tiden i tanken at hode skulle komme først... ikke lett å begynne å tenke at nå skal rompa komme først...De har prøvd å snu den, men den rikket seg ikkke.. den lille er nok veldig sta...Har litt over en uke å tenke på... jeg har mest lyst på Ks... selv om bekkenet mitt er stort nok til å føde vanlig... men rompa først er skremmende.. huff.. vanskelig vanskelig... vist det blir Ks får jeg august baby... rart å tenke på at det er bare noen uker igjen... :)

Linn Cen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...