Gå til innhold

Hvordan hjelpe venninne som har mistet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun mistet i MA i uke i går (utskrapning i dag). Jeg har aldri vært gravid, så jeg vet ikke hva jeg skal si for å trøste.

 

Takk for gåde råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er å være der for henne. Ikke treng deg på, men ikke unnvik henne også. Ikke mas om å prate om det, men prat om det hvis hun prater om det, eller evt spør om hun føler for å prate om det.

For all del, ikke lat som ingenting!

Men det er du som kjenner venninnen din best, og du ser nok hvordan hun takler det.

Venninnen min minstet i SA 2 ganger, og det tok mange mnd før hun ble seg selv igjen. Helst ville hun reise fra mannen og bosette seg i Afrika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si at du er der for henne hvis hun trenger noen å prate med.

 

Det kan hende at hun ikke vil prate med noen enda, men send en melding, eller ring og hør hvordan det går, og la henne ta litt initiativ selv.

 

Det er vanskelig når man ikke skjønner hva hun har vært igjennom, men så lenge du viser at du bryr deg og prøver å forstå - uten å late som om du vet - så tror jeg det hjelper masse.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet selv og det viktigste for meg var at venninnene mine ringte meg bare for å snakke, så snakket jeg om det hvis jeg ville. Godt å få litt oppmerksomhet hvis du skjønner! Det verste var en venninne som skravlet non stop om hvor vanlig dette var, det var sikkert noe galt, går bedre neste gang etc. Alt det der vet man, og trenger forsåvidt ikke høre det hele tiden. Jeg taklet dette veldig greit og sleit ikke verken mye eller lenge med dette, men det er veldig individuelt og jeg tror det viktigste er å være der og lytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite man kan si for å trøste, den eneste jeg fikk god trøst av da det skjedde med meg var en venninne som hadde vært gjennom det samme. Andre rundt meg var mest opptatt av å prøve å tenke positivt som "Nå vet jo du at du kan bli gravid!", "Dette skjer ofte, naboen mistet tre ganger før det ble klaff" "Barnet ville vært så sykt at det ikke kunne leve"..osv osv Man må få lov å ha en time-out og rett og slett sørge, gråte og forbanne verden..for det føles så urettferdig og sårt og ingen ord kan endre det. La hun bestemme om hun har lyst på besøk, tlf-er eller lignende. Jeg satte stor pris på blomster for det er nå kjekt å bli tenkt på. Hun har nå en god venninne som sjekker ut disse sidene for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen!

 

Har sendt henne en sms nå, men ikke fått svar. Hun trenger nok litt tid.

 

Ta vare på spirene deres, før man vet ord av det kan gleden dessverre være over.

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...